Motorsåg och handhållet

Kastskydd låst sig på Partner 351

9 inlägg 11125 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kastskydd låst sig på Partner 351

nordlp  
#177582 Det började med att spaken till kastskyddet var väldigt trög. Till slut gick det inte att koppla in driften. Tog isär allt och jag kan inte förstå hur den skall kunna ha två lägen. Det går nu inte att trycka ihop fjädern så mycket att man får på den igen på cylindern. lite lurigt att förstå hur sprinten som skall dra med sig fjädern skall passas in. Det är en bladfjäder som jag inte riktigt förstår hur den skall sitta. Det övergår mitt förstånd hur mekanismen skall kunna ha två lägen
Har gjort ett inlägg på byggahus också http://www.byggahus.se/forum/tradgardsm ... ost1529532
Där finns lite bilder.

Finns det någon som har en verkstadshandbok man kunde få lite text från?
Har dammsugit Internet utan resultat



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

Phantom  
#177601 Här får du en IPL till sågen. På slutet så ser du skiss på kastskyddet.
http://www.partner.biz/ddoc/PARI/PARI20 ... 084168.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177606 Du verkar ha satt ihop den rätt i bromsat läge. Däremot skall du inte försöka spänna spiralfjädern med tång utan att att ha skruvat fast täckplasten 15. Det kan lätt sluta med en fjädersprätt åt ett olyckligt håll. Även sedan man satt på plastbiten är det lättast att först sätta på det vanliga handtaget och sedan spänna med detta istället för att ta till en tång. Ha då handtaget tillräckligt långt framåt så att niten 9 hamnar i V:et mellan bladfjädern och den främre delen av länkmekanismen. Så här ser de olika lägena ut på en annan såg med samma bromsprincip:
Bromsat läge.JPG

Obromsat läge.JPG


Edit: Se också till att fjädern 7 är ordentligt infettad.
Reparationsmanualen heter HWEN1997_1018855-26.pdf och hittas t.ex. på http://pdflive.info/view/Husqvarna_51_Manual.html

Avatar Fallback

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

nordlp  
#177666 Tusen tack för hjälpen.
Men jag lyckas inte ändå. Får lämna in den. Men jag gjorde ändå en film med mina försök. När jag sätter sprinten i "V-t" så går det inte att trycka ihop fjädern ens med handtaget som hjälp. Provade både att ha sprinten i innan jag försökte sätta fast handtaget och efter. Men omöjligt. Dessutom sitter det en spiralfjäder inne i själva handtaget som inte är med på sprängskissen och som krånglar till det ytterligare.
Bäst att lämna över till proffs !
Men för skojs skull: YouTube:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177690 Du provade med två av tre möjliga V på filmen. Det V jag menade ligger där "knycken" finns på bladfjädern i bromsat läge, ännu mer framåt än du provade. Verkstadsmanualen säger att man skall sätta i niten 9 efter att ha monterat handtaget men jag tycker att det är lättare att sätta fast den i handtaget innan detta monteras på kopplingskåpan (i alla fall på de HVA- och Jonsereds-sågar jag har med detta system).

Fjädern 7 skall vara intryckt i handtaget så långt det går så att man bara ser toppen på den raka delen av fjädern en bra bra bit in i handtaget.

Avatar Fallback

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

nordlp  
#177761 Tack igen!
Jag är väldigt envis så jag gjorde ett till försök som jag filmade. Det är ju mest logiskt med den placeringen som du anger. Tror det var mitt första försök också. Men det är fortfarande stopp. Jag antar att sprinten skall sitta ovanför fjädern. Men jag provade båda alternativen utan framgång.
Nya filmen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177958 Du verkar ju göra nästan helt rätt men tappen på delen 4 som sticker upp borde vara under plasten redan vid påsättningen av handtaget. Har du provat att försöka sätta fast handtaget med sprinten nästan rakt ovanför det stora bulthålet om du håller kopplingskåpan med nederkanten mot ett bord? I bromsat läge borde inte handtaget kunna fällas så långt framåt som det går med ditt och man borde inte kunna se den uppstickande tappen på knäleden. Har du haft isär 4 och råkat sätta biten med bygeln bak och fram?

Avatar Fallback

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

Brumsten  
#179449 Jag vet hur man gör, sätt ihop allt med utlöst broms och knäck upp den med ett tag nere vid ledbulten.

Användarvisningsbild

Re: Kastskydd låst sig på Partner 351

Patrik Åkerlind  
#409128 Hej,

Jag hade samma problem. Det gäller att fjädern som sitter i handtaget är uppskjuten tillräckligt långt in. Jag fick för mig att sprinten skulle sitta i fjädern, men det var fel. Jag tittade på flera youtubeklipp innan jag lyckades lösa det. Det är ett av de absolut första momenten som gör hela skillnaden 15 sekunder in i filmen. Det gäller även att den starka fjädern är väl rengjord annars vill den tryckas ihop alls och då är allt låst.



mvh Patrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).