Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV

9 inlägg 5147 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV

Lynx  
#17686 Hej!
Vet att det kanske är lite fel ställe men vet inte riktigt var denna fråga hör hemma!

Jag undrar om det går att få bra lönsamhet i att köra med en 4x4 atv och timmervagn och 1 man. Man lär ju kunna ta ut bra mkt mer om man kan transportera timmret till vägkanten gentmot att man bara går med såg och avverkar? Men det är ju iofs inte att konkurera med stora maskiner, men dom har ju å andra sidan mindre marginaler på belånad utrustning och mkt högre omkostnader!

Vad har ni för rekomendationer till för 4x4(tänk inte prismässigt). Den skall kunna dra mkt!=)
Hur mkt kan en 4x4 dra, ni som har erfarenhet av tungdrag kan ju skriva en rad.

//Christian



   TS
Användarvisningsbild
Robin  
#17723 Jag vågar påstå att en Honda 500 fa hydrostat är det bästa du kan ha i fyrhjulingsväg om du ska dra tungt, hel bakaxel och en "växellåda" som slår det mesta vid tungdragning. På med en avesta 3,2a eller kranmans största griplastare så har du ett vinnande paket.

Visst har dom andra märken mer extrema maskiner kubikmässigt och effektmässigt men jag tror inte dom håller i längden med variator och delad bakaxel, lär bli bra slut i bakdämparna.

Avatar Fallback
Lynx  
#17727 ok... tack för svaret.

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#17765 Håller med... 8)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17835 Kan inte annat än hålla med
Har kört endel med just 500 hydrostat från Honda och avesta kran

Drivning på vagnen är ett måste om du ska köra o tjäna på det, är otroligt lätt att man står o inte kommer upp annars

I övrigt så går den himla bra med hydrostat o drivning på vagnen, framförallt när man ska köra upp ur diken när man skall över

Så Honda 500 hydrostat + avesta 3,2 kranen och drivning på vagnen skulle jag säga är det bästa du kan ha

För variatordrift är inte lika bra motorbroms och det kommer inte hålla för o dra tungt i längden samt att dom andra märkena faktiskt är rappligare

Avatar Fallback
lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18549 Ett problem jag har med fyrhjulingen när jag har kärran bak med lite röjningsmassaved är att den vill ställa sig på tvären i utförslut (ganska branta sådana med berg).
Det hjälper inte så mycket att ändra balansen så man får högre kultryck...
Kedjor använder jag.

Hjälper drivningen på vagnen till även i nedförslut så man slipper sådana situationer?

Med en traktor med griplastarvagn rullar man bara lite försiktigt nedför utan dramatik... :D

Avatar Fallback
Polaris 500  
#19097 Har en polaris 500 den drar jag tunga lass med. Har inte testat 800:an men tror att den kan vara ännu starkare.

Avatar Fallback
Valmet830.3  
#19151
Polaris 500 skrev:Har en polaris 500 den drar jag tunga lass med. Har inte testat 800:an men tror att den kan vara ännu starkare.


Provkörde en Polaris 800 hos en kompis, dock utan att dra något efter.. Vilket monster till att gå...

Avatar Fallback
Polaris 500  
#19158
Valmet830.3 skrev:
Polaris 500 skrev:Har en polaris 500 den drar jag tunga lass med. Har inte testat 800:an men tror att den kan vara ännu starkare.


Provkörde en Polaris 800 hos en kompis, dock utan att dra något efter.. Vilket monster till att gå...



de kan ja tänka mig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).