Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91069 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

andan  
#177222 Trafikverket äger och förvaltar våra vägar... SVEVIA är ingen vägförening, utan en entreprenör precis som NCC, SKANSKA, PEAB och så vidare...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

axwell  
#177226
andan skrev:Inlägg av andan » 19 minuter sedan.
Trafikverket äger och förvaltar våra vägar... SVEVIA är ingen vägförening, utan en entreprenör precis som NCC, SKANSKA, PEAB och så vidare...


Svevias agerande påminner om Carl Bildts "stora kostym" enl Wikileaks, uppträder som en myndighetsutövare trots att de skall följa samma regler som de andra entreprenörerna.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

andan  
#177228 Förstår precis vad du menar, de fick ju med sig en hel del "gratis" när de blev privata, men konkurrensen börjar nog komma ikapp nu när de andra tre växer inom segmentet vägservice.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jonathanA  
#177359 Åhhhh va trött man blir! JD har druckit för mycket igen å lekt med datorn! Jasså pressar han bara 100000balar i år :grin: :grin:

Kolla av marknaden, försök att få koll på vad beg. maskiner/ utrustning till traktorn kostar, och slå till på blocket lr hos nån granne när det blir läge! Och försök att skruva själv och använd sakerna med hjärnan å var försiktig. Då tror jag du kan bli nöjd med nettot!
Lycka till med firman och lyssna inte på JD han är en bluff, han mår inte bra!

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

alias  
#177415 [quote="jonathanA"]Åhhhh va trött man blir! JD har druckit för mycket igen å lekt med datorn! Jasså pressar han bara 100000balar i år :grin: :grin:
quote]

Jag har inget emot att folk skarvar lite med sanningen ibland för att få till en bra historia, men man kan ju hålla sig inom rimlighetes gränser. Vet man att någon lägger fram uppgifter som verkar helt orimliga ibland så vågar man ju inte lita på de mer realistiska uppgifter som vederbörande lägger fram i andra sammanhang.

På tal om Svevia (som NÅGON kallade en vägförening) så har jag för mig att det är Vägverket Produktion som bytte namn för några år sedan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ÅsaNisse  
#177419 Ang Svevia. Det blev ett statligt aktiebolag direkt under näringsdepartementet för att inte ha någon koppling till Vägverket/ Trafikverket.
Det blev också trafikverkets hackkyckling som dom tror att det gåra att hantera hur som hellst tydligen, för kör jag åt NCC så behöver jag bara skicka in en följesedel, men samma körning åt Svevia ska vara två cm papper med cecklistor tidsedlar och miljödeklarationer + GPS övervakning.
Har en kompis som kör åt PEAB och dom klarar sig med följeselar också, men dom vill ju inte betala något för jobbet så det kan ju kvitta.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177427 Intressant att följa tråden. Är nyfiken på fler driftiga personer som börjat i liten skala med befintlig maskinpark och sen jobbat sig uppåt vad gäller utrustning.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177459
Snowblow06 skrev:Intressant att följa tråden. Är nyfiken på fler driftiga personer som börjat i liten skala med befintlig maskinpark och sen jobbat sig uppåt vad gäller utrustning.


Preeecis :)

Om vi lämnar svevia åt sidan ett tag, alla vet ju nu att det är ett statligt bolag med vinstintresse på den norska vinodlarbörsen, eller hur var det nu...
Dock är dislutioner om vem av peab, ncc, svevia osv. Som är bäst för oss som inte har det senaste, eller vem som betalar bäst osv. Intressanta för oss dödliga.

Om vi försöker utvärdera vilka jobb som görs på vilka årstider, med vilka maskiner.

Vår:
Sommar: släntklippning, gräsklippning
Höst:
Vinter: Snöplogning, grusa vägar

Jaa, vet ju att man gör en herrans massa mer med traktorn men vet inte vad den korrekta benämning på varken jobb eller redskap är, så upplys mig så kan vi börja leta på begagnatmarknaden efter dom maskiner som ser tuffast ut :D
Och ja, jag vet att allt som är till hästar, traktorer, fyrhjulingar, grävmaskiner, osv är barnsligt dyrt... men oftast(inte alltid dock) kul så det räcker och blir över för att motivera sina inköp.

Sorry för kass stavning, skyller på kombinationen smartphone+autokorrigerin+korvfingrar....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#177469 Vår: och hela sommaren förstås
vaghyvel-traktordragen,3cf41432.jpg

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... al6lk.html
Väghyvel är kul att köra och finns ofta mycket jobb.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177487 )
Mäki skrev:Vår: och hela sommaren förstås
vaghyvel-traktordragen,3cf41432.jpg

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... al6lk.html
Väghyvel är kul att köra och finns ofta mycket jobb.


Låter ju helt klart som ett spännande uppdrag :wink:
Vad gör man närvman hyvlar då? Drar bort mittensträngen och jämnar ut ojämnheter, eller kör man ner hyveln och drar bort några cm från lägsta punkten på vägen så allt blir fint och jämt? Drar man med sig ny massa(grus) för att fylla upp en väg med en hyvel? Vad skiljee sig en väghyvel som endast är avsedd för att hyvla gentemot en traktordragen?
Vem är den typiske kunden, vägföreningar, svevia( :lol: ) privatpersoner?
Vad ligger en "standard" timpeng för en väghyvlare?

Många frågor, tackar i förväg för svaret 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#177493 Exakt så gör man :wink: du svarar på dina egna frågor :smile:
Kan inte era svenska priser men det kan säkert någon annan svara på.

Skillnaden är nog att den självgående väghyveln klarar av att hyvla djupare och den är smidigare och du klarar av att plana ut ojämnheter bättre. Minuset är att den är dyr och har inte jobb hela tiden med den, traktorn kan du göra annat med.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177520 Jo det är skoj att köra väghyvling med trepunkts-blad. Jag var ute i dag sju timmar
och resultatet blir över förväntan plus att med grusskopan på frontlastaren kan man
bära grus att laga med, det kan ju inte lastbil med underbett eller väghyvel.
Hoppas på fler jobb.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177521 Det får väl plats några kubik på flaket även med ett bett under bilen,bara att tippa av lite och skrapa ut.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Brickan  
#177523 Var på vägkurs med Skogsstyrelsen nyligen De var bara lite förtjusta i vägsladdar och klenare maskiner. Det ska vara en riktig väghyvel som orkar. De menade att poängen med att hyvla vägen var att röra om i ytskiktet ända ner under groparna. enligt dem ska man alltså riva upp groparnas botten. teorin var att där hamnar finkornigt sediment som håller vatten. Får detta ligga kvar som det blir när man sladdar vägen och bara fyller igen groparna, så kommer gropen tillbaka snabbare än kvickt och det hela är ogjort. Att bara fylla igen groparna och forma bomberingen räcker inte.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Valmet830.3  
#177525
jd6630 skrev:
har tatt nästan all körning häromkring o e då ensam spelare på planen, dessutom har ja fullt


Men det är ju Bengt i Kverrestad som har det mesta häromkring...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).