Traktorer och processorer

Hastighet MF3060E?

8 inlägg 8263 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hastighet MF3060E?

torrtall  
#1749 Är det någon som vet om alla individer i E-serien är registrerade för samma topphastighet, och om det är 30 eller 40 km/h.

Jag har försökt hitta något matnyttigt på nätet men gått bet :(



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1751 Hej
Kör med 3060 Autotronic -88 den är reggad för 30km/h men toppar över.
Tror det är olika reggningar för olika årsmodeller..

Avatar Fallback
torrtall  
#1758 Hej!

Tack för svaret :-)

Jag misstänkte nästan att det kunde bero på årsmodellen. Var det inte på 90-talet det blev möjlig att regga för 40km/h? Jag minns inte.

Trots att jag inte egentligen behöver det så är jag lite sugen på en "bättre" traktor än den 135:a jag har. Det jag saknar är servo, bättre hydraulik och 40km/h.

Men man får väl gå och gruva ett tag till :wink:

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1765 Jo det var väl i mitten av -90 talet.. kanske inte finns någon i 3000 serien som är reggad för 40..serien slutade ju -94.. dom går iaf tillräckligt fort oavsett reggning :lol:

Tycker MF 3060 är en mycket fin traktor, så jag kan rekomendera den varmt :) Men som alltid så kolla efter en i fint skick, det finns ju misskötta ex av allt..
Enda problemet kanske är att dina redskap blir "urväxta" mellan 135 och 3060 är det stor skillnad.
Det som skiljer E modellen från övriga är väl endast att den har färre hydrauluttag, lyfter mindre och att den inte har dragarmar med fångkrokar..

Avatar Fallback
torrtall  
#1769 Det låter ju bra ett de går fort oavsett reggning... :-)

Egentligen behöver jag väl knappast ens den 135:a jag har , men vad skall man göra :wink:
Men jag har inte riktigt kunna motivera ett byte för mig själv än, men men.

Och eftersom jag skulle vilja använda den både hemma och i stugan , så skulle jag vilja ha något som går snnabare än 135:an. Jag har inte testat att hjula 135:an 25 mil i 20-25. (det är väl iofs ganska jobbigt i 40 också). Planen är i så fall att köra upp den till sommaren och hem till hösten.

Jag har sett ett lämpligt "offer", 5000 timmar för 135´ + moms med en Trima 1420. Det som tar emot är att jag måste betala moms :-(
Och att den står 80-100 mil hemmifrån.

Men om då E står för ekonomi(=snikversion) så vet jag inte ..
Men jag får väl gruva vidare.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1773 E står för elektronic, fler saker som inte finns på denna versionen är mer "lyx" som tex att diffspärren kan kopplas ur automatiskt när du lyfter i topp(för att få bättre vändradie vid vändtegen), att 4wd kopplas in när du bromsar för att få broms på 4 hjul och kraftuttags övervakning.
Finns antagligen bara 540 varvs kraftuttag också..
Man kan ju se det som en snikversion men Autotronicen är väldigt välutrustad då ska vi inte tala om Datatronicen...

Avatar Fallback
torrtall  
#1775 Då jag liks har experten på kroken. Vad står A för, är det Autotronic då eller. Man ser ju i bland 30x0A utanonnserade.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1776 Jepp A står för Autotronic..
3050 och 3060 kunde fås i den billigare E versionen men inte dom större..
var väl för att kunna sälja fler traktorer, dom var ju svindyra då dom var nya.. tror det skilde närmare 100000 mellan A och E..
3060 A kostade nog ca 350000 när den var ny.. vilket pris!!
Om du ska köpa en med lastare, tryck ner lastaren i backen och lyft på så sätt framaxeln och kolla efter glapp.. man ska alltid avlasta framaxeln då man ska smörja men många är lata och skiter i detta, pga detta blir det gärna mycket slitage på framaxelns leder och detta är DYRT!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).