Föryngring

Lärkplantor med döda toppar?

13 inlägg 33175 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lärkplantor med döda toppar?

alias  
#177422 Hej!

Har ett hygge som planterades med hybridlärk förra våren.

Marken är ca G28-G32 och ungefär 0,7-0,8 ha.

Plantorna som sattes var små/medelstor P+1. Flera av dem verkade ha döda toppar redan när de planterades. På de flesta verkar ändå höjdtillväxt ha skett via sidoskott eller om det varit visst mått av liv i toppskottet ändå.

Nu kan jag konstatera att en hel del av plantorna har döda toppar även detta år och jag blir inte klok på varför. Jag hittar inga insektsgnag eller dylikt som kan ha orsakat detta. Plantorna behandlades i höstas med Trico viltskyddsmedel (ska funka på lärk och lövplantor, trots att dessa ej invintrar som tall och gran) och endast enstaka plantor har betats av klövvilt.

En del av hygget avverkades vintern 2010/2011 men det fanns flera stormluckor sedan Gudrun 2005, varför jag både förra sommaren och denna har gått och försökt freda lärkplantorna från hallon/bräken/lövsly/gräs m.m. Jag tror därför ej heller på "piskning" av toppskotten från omgivande vegetation.

1.Är det någon som har en idé om vad det kan vara som orsakar detta?

2.Är det vanligt?

3.Repar sig plantorna?

Personligen är jag less på att rensa vegetation runt plantorna. Väljer man att sätta ett pionjärträdslag så anser jag att man får vara beredd att hjälpa dem freda sig de första 2 säsongerna, men sedan bör de vara så högt över hyggesvegetationen att de klara sig själva - men det är tvekan om det klarar sig med det här när en del plantor har endast ca 1 dm högt med barrmassa trots att plantans totala höjd är 3-4 dm.

Tacksam för input!

MVH
Alias



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177430 Jag har inget svar utan har själv observerat det på en liten provyta (G28) med gamla askar i närheten som kanske skuggar för mycket.
Bra inlägg och hoppas någon har funderingar på orsaken.

Användarvisningsbild

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Mäki  
#177434 Kan frost vara en orsak?

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

alias  
#177478
Mäki skrev:Kan frost vara en orsak?


Förra året noterade jag inga frostnätter, däremot har vi haft det i början på denna vecka, men det verkar mer ha påverkat barrsättningen snarare än höjdtillväxten.

Jag misstänkte också frost först, men jag hittar ingen logik över förekomsten av skadorna. Jag hade förväntat mig att hitta fler skadade/döda toppar i svackorna än på höjderna, men jag ser inte mönstret som man brukar göra på en granplantering.

Jag gjorde dock en observation på granplantorna efter veckans frostnatt/nätter. Det är rätt stor skillnad i hur långt de olika individerna kommit i sin skottskjutning. De som matat fram årsskott på 5-10 cm har tagit mycket mer stryk än de träd där årsskotten bara varit någon eller några centimeter långt när frosten slog till.

Mot bakgrund av detta vågar jag inte avskriva frost som möjlig skadegörare helt.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Botvig  
#177495 Jag planterade sitka för några år sedan och grannen planterade oxså på ett hygge intill.
Grannen sprutade viltskydd på topparna vilken sort vet jag inte men det blev en blå färg.
På 1/3 av hans plantor dog toppskottet.
Jag behandlade inte och hade inte några problem med döda toppar.
Kan det vara så att medlet kväver de späda skotten ?

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177499 Har egentligen ingen relevans i denna frågan, men jag prövade med viltskyddsmedel på hybridasp. I detta fallet var det något medel som heter cervacol (cervarol) vilket enl infoblad skulle vara helt ok. I princip alla toppskotten dog. Ville bara belysa att medlen kanske inte alltid är så snälla.

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177667 Det lila jag lärt mig om planteringar är att syre brist eller frost tar 90% av skador som ej är betesskador.
Så jag har lärt mig den hårda vägen att ta plantor för en högre bredgrad än som rekomenderas av plantskolan. Dvs de växer sämre men överlever de är min ide olch de gör jag.bara på de ställen som jag vet är tuffa att föryngra.


zorran en som tror på virkesriserna

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Lillkungen  
#229404 Planterade själv lärk förra året på en f d betesmark med mycket gräsvegetation.. Uppskattningsvis har 20 procent av plantorna dött. Nästan lika stor andel bär gröna barr bara på det nedersta grenvarvet. Där är alltså liv i dom, men frågan är om de någonsin blir riktiga träd eller bara "lärkbuskar". Kollade rötterna på några av de döda plantorna. Såg att dom var avbitna. Därför tror jag att det är sorkar som har tagit död på plantorna. Tyvärr trivs dom i gräset under snön. Min teori är därför att det är sorkar som ätit upp rötterna även på dina lärkplantor.
:???:

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

superglue  
#229480 Högst troligt frost! Jag har nu hjälpplanterat i över en månad. Denna vår med litet snödjup och varm sol på dagarna kombinerat med hård nattfrost har varit döden för extremt mycket plantor, både gran, lärk och annat. Det kan även ses på enbuskar, blåbärsris och mycket annat. I mina trakter kommer det högst troligt inte att bli någon blåbärsskörd i år.

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

superglue  
#229481 Högst troligt frost! Jag har nu hjälpplanterat i över en månad. Denna vår med litet snödjup och varm sol på dagarna kombinerat med hård nattfrost har varit döden för extremt mycket plantor, både gran, lärk och annat. Det kan även ses på enbuskar, blåbärsris och mycket annat. I mina trakter kommer det högst troligt inte att bli någon blåbärsskörd i år.

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Falla1  
#285337 Hejsan!

Har planterat 2-3 åriga H Lärk och besprutat med Trico. Tyvärr med samma resultat.

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Axl  
#285355 Jag hade också lite döda toppar på hybrid lärk i våras. Plantorna var inte behandlade. Jag misstänker att dom växer för länge på hösten och inte är ordentligt invintrade när det blir kallt.

Avatar Fallback

Re: Lärkplantor med döda toppar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285362 Fick några sikta med döda toppar. Dessa och några andra sikta hade frusna skott, det var en frostnatt i maj.

Nästa gång tror.jag det blir rödgran...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).