Traktorer och processorer

Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

25 inlägg 32586 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Mr Carlsson  
#154737 Nilehnteknik har ett Excelark med bränsleförbrukning där det finns med några stycken Valmet/Valtra från 6000-serien, bl.a. 6100 vid skotning ..

http://www.nilehnteknik.se/?page_id=71

//Carlsson

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

OlaE  
#177081 Har en Valmet 6600, 4 cylindrig Sisu med turbo på 105hk, twin-trac, turbinkoppling och skogsutrustning.
11500 timmar, -95 års modell.

Med en Moheda 155 4WD med 600x22,5 däck ligger jag och snittar under 4,5 liter diesel i timmen.
Då väger ekipaget ändå 9 ton tomme.

Turbinkopplingen låser vid ca 1500RPM på väg, det känns när den låser. :)

Mycket nöjd faktiskt, går som en klocka.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Snowblow06  
#177105 Jag är nyfiken på era erfarenheter av bränsleförbrukningen på Valtran. Har en 6650 hitech med turbin av årsmodell 99. Kör en hel del landsväg med vedtransporter och 10 kubiksvagn samt flyttar min grävmaskin på trailer. Det blir även en del körning med huggarvagn, framförallt upplägg till vedmaskinen och framkörning av ved från upplägg utmed skogsväg. Ingen exakt uträkning men brukar tanka efter en 16-20 drifttimmar. Ligger då runt 10 liter timmen, tror jag när den går på transport. Vid övrig körning med huggarvagn samt skop och gaffelhantering gissar jag på runt 4-5 liter/h
Är förövrigt mycket nöjd med traktorn. Nyfiken på era åsikter och erfarenheter vad gäller traktorn och framförallt bränsleförbrukningen

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

Robertberg  
#177190
obantteg skrev:Bränsleförbrukning på vår 6300:
Efter 25 timmars skogskörning ink två mil på väg (tomme) gick det i 70 liter.
Gödselkörning med 10 kubikstunna, ca nio km till åkern enkel resa, tankade i 80 liter efter nio timmar.

viewtopic.php?p=169694#p169694

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6000serien Hi-trol

stegmaster  
#291259 Jag har några funderingar om denna tubinkopplingen, efter saker som jag läst och hört från olikt håll.

1: En skrev at det går inte at köra pto på valmet/valtra med turbin på låga varv vid t eks 540E eller 1000varvs pto, då Pto axel`n skulle slira(inte hålla farten) på grunn av turbinen, er detta korrekt????

2: Min kompis som har en valtra N101 med turbin säger at när han kör med traktor och släp på högsta växel(40km/t)och kommer til en korsning¨, så bromsar han er ner til stilleståandet, håller traktoren still med bromsen tills det er klart, sen drar han igång från stilleståandet til 40km/t (fortfarandet med högsta växel i).
Er det tänkt at turbinkopplingen ska brukas så??
Blir ju nästan samma som en trinnlös låda i så fall. :???:

(Ska tilläggas att han hadde totalhaveri på turbinkopplingen efter endast 1500t) :surp:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

ss0803  
#291277 Nej självklart ska inte turbinkopplingen användas på det sättet!

Syftet med en turbinkoppling är att underlätta mjukt igångdrag och på så sätt skona den vanliga kopplingen vid mycket fram-back körning, tänk tex lastar- eller skogskörning.

Att använda turbinen för att slippa växla är totalt fel, finns ju en anledning till att HiTech modellerna har hög-låg växel och 4-stegad manuell låda (samt 3 HiTech växlar per steg).

Förstår att turbinen inte överlever mer än 1500h med den behandlingen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6000 serien hi-trol

stegmaster  
#291280 Tack för ditt svar, ss0803.

Tyckte detta låt konstig, men saken er at min kompis er totalt ointeressert i maskiner(altså min motsats), han har haft denna N101 i 5år nu, och vet nästan inget om hur saker och ting på traktoren fungerer.
Det er en 2008 mod. med Hi-trol och twin-track med 2800t på mätaren, som jag kan få köpa för 300tkr+mva, men er tveksam då man hör dessa historer, samt at traktoren körs av mange olika förare + snöröjning som innbärer körning i vägsalt, så det finns redan en del rost på den. :???:
Det positiva er at han följer alla servicer från läntmannen service, samt at lantbrukshjulen er nästan som nye, då den gått mycket med anleggdäck.
Sen finns den här på plats, så man sparar ca 12-15tkr i evt frakt, om man ska handla från andra deler av landet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291340 Bered dej på ett turbinbyte till men han har iaf inte slitit ut växlarna.....
Tusan vad segt den måste accelerera efter stopp om han gör så!
Kraftuttaget har inget med turbinen att göra, axeln till den går rakt igenom turbinen och in i motorns svänghjul och är samma som även driver hydralpumpen.
Däremot sitter det en hydralmanöverrerat kopplingspaket till kraftuttaget bak för till o frånkoppling förutom den mekaniska för att välja 540/1000 eller vilken version av kraftuttag de sitter

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

kjetilroeste  
#291345 På transportkjøring med 11kbm bjørkeved i boggihenger etter 6550-2001mod så går det 10-11liter i timen med turbin. Synes ikke det er så ille med tanke på det høye turtallet.
Har ikke målt den på annet arbeide. Stødig og god traktor!

Avatar Fallback

Re: Valmet 6000 serien bränsleförbrukning

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291457 Har knappkoppling i min 6400 men även fullt pedalställ bakåt, gas/koppling/broms. Har då inte reagerat över speciellt hög förbrukning varken på väg eller i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).