Traktorer och processorer

Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

18 inlägg 18115 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

fredrikoh  
#174434 Jag är i färd med att byta hyttfläkten i min Valmet 6300-traktor. Fläkten sitter i taket och som hjälp har jag endast en halvdålig sprängskiss på hytten. Jag har kommit fram till att jag måste ta bort taket och få ut fläkten den vägen. Är det möjligen någon som har erfarenhet av detta eller liknande jobb och kan ge tips om hur tagen ska tas?

Fredrik



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

valmet862  
#174502 De finns 4 st bultar tror ja de va så e skiten loss sen e de bara o ta loss själva fläkten,finns nog inget du kan göra fel,en lagom lång planka som du ska sätt emellan yttertaket och hyttstommen kan du söka efter så behöver du inte lyfta bort hela taket. Finns några luftslangar du kan kolla med desamma så att dom sitter fast ordentligt. 8)

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

HÅkan N  
#174653 Vad är felet på fläkten ?

Jag har bytt fläkt på min 6850 och felet är kvar. 8) 8)

Felet uppkom redan inann garantin gick menglömde av att säga till.första gick bara att

köra på 2an och nya bara på 4an sen går säkringarna har smakat i 30 amp säkring felet

kvar står 😡 😡

NU har jag pratat med en kompis som har en ny N121 och fläkten har lagt av efter 10

mån på den med.. :sad:

Jag har fått motståndet som reglerar strömmstyrkan till fläkten som jag ska byta nu. :???:

tror inte det var fel påförsta fläkten.
byta själva fläkten är en massa torkssktuvar attlossa sen får man loss hela fläkt paketet....

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

fredrikoh  
#174660 Tack för tipsen och erfarenheterna. Jag ska försöka ta mig an bytet i veckan.
Mina felsymptom var att fläkten gick ibland, sen bara på högsta hastigheten och
nu inte alls... Har förstått att det kan vara motstånden som spökar men en mek
på Lantmännen tyckte att det troligtvis var motorn. Jag uppdaterar när/om
jag lyckas byta.
Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

HÅkan N  
#174761
fredrikoh skrev:Tack för tipsen och erfarenheterna. Jag ska försöka ta mig an bytet i veckan.
Mina felsymptom var att fläkten gick ibland, sen bara på högsta hastigheten och
nu inte alls... Har förstått att det kan vara motstånden som spökar men en mek
på Lantmännen tyckte att det troligtvis var motorn. Jag uppdaterar när/om
jag lyckas byta.
Fredrik



Låter som motståndet....... :wink: :wink:

Med mina erfarenheter och som min Valtradoktor har sagt.... :???:

Blir kul tt höra...

Lycka till..........

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

HÅkan N  
#174899 I dag har jag bytt motstånd och nu funkar fläkten som den ska .

Så nu är man mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

HÅkan N  
#174906
valmet862 skrev:De finns 4 st bultar tror ja de va så e skiten loss sen e de bara o ta loss själva fläkten,finns nog inget du kan göra fel,en lagom lång planka som du ska sätt emellan yttertaket och hyttstommen kan du söka efter så behöver du inte lyfta bort hela taket. Finns några luftslangar du kan kolla med desamma så att dom sitter fast ordentligt. 8)



Det är 3 bultar m8 fram och 3 m8 bak plus 4 skuv påtaket fram och 1 skruv på varje sida fram.

sen är det 10 st småskruv med 6 kantskalle 5,5 mm till fläkthuset.
sen lika till att få loss fläkten....................

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

valmet862  
#174935 jo antalet skruvar kan nog va mer än jag sa,en tid sen jag hade bort taket på min t140. Där var problemet motståndet,tror de va så att den gickk endast på 4:e hastigheten den gången.

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

HÅkan N  
#175035
valmet862 skrev:jo antalet skruvar kan nog va mer än jag sa,en tid sen jag hade bort taket på min t140. Där var problemet motståndet,tror de va så att den gickk endast på 4:e hastigheten den gången.


Jag har enT 162e den är det en liten plåtlucka fram på taket. Då behöver man inte lyfta hela taket, det kan du ha med.. :lol: Här har vi 4 m8 bultar.....

Min fläkt gick bara på4an oxå. efter en stund så gick 25 amp säkringen.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

fredrikoh  
#177045 Det var gott som små skruvar...

5 plåt/plastskruvar som höll plasthöljet i framkanten av taket.
2 st bultar per arbetsljus framåt att lossa
6 bultar som håller glasfibertaket samt 8 skruv o mutter runt taklucka (fäster innertak mot lucksargen)

kunde lyfta taket, innertaket satt kvar tack o lov.

11 mindre plåt/plastskruvar för att ta bort plasthöljet som täcker fläkten. Kolla att alla luftkanaler är anslutna riktigt.

4 stjärnskruvar som höll fläkten på plats.

När jag skulle lossa elsladdarna lyckades jag bryta av två kopplingsbläck från motståndet... Men när väl fläkten var ute kunde jag konstatera att den var trög att snurra så det var nog läge att byta fläktmotorn. Tyvärr hade jag fått fel motor så det blev att byta för att det skulle passa hålen för utblåset (men fick tillbaka en del pengar på bytet).

Det som var knöligt var att set till att värmeelementet hamnade rätt bakom fläkten när jag skulle lägga på plasthöljet igen. Det fanns inget att fästa det i och när väl locket las på så ville elementet halka åt sidan... Hittade inte någon bra lösning och ville inte ta till silvertejpen heller så det lär väl sitte lite på sniskan därinne...

Innan jag skruvade på locket fick jag dock testa hur sladdarna skulle kopplas innan 1an var lägsta hastigheten, 2an nästa osv. Återmonteringen gick bra. Lite pill att få dit tätningslister men jag inbillar mig att allt sitter på plats igen. Tog ett par kort men nu vet jag inte var kameran är...

Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

totte  
#177065
Tog ett par kort men nu vet jag inte var kameran är...


Hoppas du inte la den i fläkthuset :shock: :lol:

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

Blivande snickare  
#177068 Eller mellan inner och yttertaket! :shock: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

fredrikoh  
#177180 Inte utan att jag blev en smula orolig. Efter lite mer letande hittade jag kameran (utanför traktorn...).

Anledningen till att jag fick fel fläkt var att jag angav siffrorna (som jag först läst som 1888) efter "Cabin Type" när de frågade efter hyttnumret på lantmännen. Silly me. Skulle alltså angivit "manufact no" 3557.

Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208769 I min 6400 -97 går fläkten bara på läge 3, läge två går förutsatt att man "startar" på läge 3 och sedan vrider ner till 2. (i.a.f sist jag använde traktorn var det så)
Läge 1 går inte, ej heller 2 om man vrider upp från 1. Fläkten har lite "oljud" i sig, kanske den bara "orkar" starta på läge 3?

Låter det kanske mer som fläktmotorbyte än motståndsbyte?

Är det någon av dessa?
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=170-5284
http://www.oeparts.se/Produkt?Identifier=V-33508700

Byts motor och motstånd alltså genom att utifrån lyfta taket?
Köps motstånd separat, eller ingår det i ny fläktmotor?

Avatar Fallback

Re: Byte av hyttfläkt i Valmet 6300

80-90  
#208784 tror du kan ha fel på ställaren till hastigheten det va det som va fel på min valmet då den bara gick på läge 3 .. kolla filtret så det e rent verkar vara en viktig grej .. hoppas att allt går bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).