Skördare

matarjhul

21 inlägg 8972 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

matarjhul

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17688 vad kör ni med för matarhjul?
vi har rottnes oginal hjul på H20. är lite intreserad av finnskogsvalsen eller moipi.. vad har ni för efarenheter?



   TS
Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17692 Mitt val är lätt, Moipu ! har nu inte själv testat finnskogsvalsen, men har förstått på andra att de har lätt för att spinna å då för att slippa det, behöva skruva upp matarvals tycket en hel del.... men om finnskogarna kan säkert andra skriva om som kört med dem, själv kör jag med Moipu och är väldigt nöjd:)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17696 Finnnskogsvalsen är väl ingen revolution direkt. Som sagt så lär man ju ställa upp trycket en hel del,vilket känns lite tokigt. De är svårt att backa tillbax me dem åxå. Enda fördelen är väl priset.
Av vad jag hört så ska väl moipu dra utav tusan,men mense ska inte vara så långt efter. Ska vara skonsammare mot aggreget åxå eftersom det är gummi under så det "fjädrar" lite.

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#17699 jag har kört med bägge...
Fick en låne maskin när våran pajja i vrid huset... båda Timberjack 1470d-04. Körde moipu hjul i 2 veckor.

På våran har vi nya finnskogsvalsen, och på låne skördarn hade vi beganade moipu hjul.
Det var som att köra med två olika aggregat 8)

Moipu hjulen drog så in i hel 😈 ete, medans finnskogsvalsen bara slirar och e hopplös att dra med och att backa med.

Så moipu hjul åt Folket :lol:

Med reservationer för stavningen på (moipu)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17703 Kör Tireco och nu testar jag ett par Finnskog som jag lånat.
Har fått ställa ner trycket en hel del från Tireco till finnskog för annars så föstör dom virket alldeles för mycke.

Tireco hjulen är jag nöjd med annars. Kräver mer underhåll men dom drar bra och håller i träden bättre mot finnskog.
Har fått ställa upp klämmtrycken högre med finnskog.

Så jag kommer att försöka å se om det går å renovera upp mina tireco.
Vet inte om det går å köpa gummit löst på dom?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17706 Är det gamla "klassiska" tirecohjulen med vanlig kedjor över bara? Finns en firma som renoverar såna hjul.

Henrik K skrev:Kör Tireco och nu testar jag ett par Finnskog som jag lånat.
Har fått ställa ner trycket en hel del från Tireco till finnskog för annars så föstör dom virket alldeles för mycke.

Tireco hjulen är jag nöjd med annars. Kräver mer underhåll men dom drar bra och håller i träden bättre mot finnskog.
Har fått ställa upp klämmtrycken högre med finnskog.

Så jag kommer att försöka å se om det går å renovera upp mina tireco.
Vet inte om det går å köpa gummit löst på dom?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17712
Engstrand skrev:Är det gamla "klassiska" tirecohjulen med vanlig kedjor över bara? Finns en firma som renoverar såna hjul.

Henrik K skrev:Kör Tireco och nu testar jag ett par Finnskog som jag lånat.
Har fått ställa ner trycket en hel del från Tireco till finnskog för annars så föstör dom virket alldeles för mycke.

Tireco hjulen är jag nöjd med annars. Kräver mer underhåll men dom drar bra och håller i träden bättre mot finnskog.
Har fått ställa upp klämmtrycken högre med finnskog.

Så jag kommer att försöka å se om det går å renovera upp mina tireco.
Vet inte om det går å köpa gummit löst på dom?


Jo de är det. behöver nytt gummi till dom. kedjor å så byter jag själv.

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17714 Röstar också på Moipu, de drar utav faen. Vi har originalvalsarna på 1470n nu, och de drog väl hyfsat i början, men nu efter 1500 tim är de kass. Vi körde längre med moipu på den gamle maskin, så de här var inte så imponerande... Dessutom har vi bytt båda hjularmarna på det här aggregatet, (på mindre än 1500 h! 😡 ) så rena stålvalsar frestar väldigt mycket mer. Och så börjar det slira så fort det blir lite pattar på granarna, och har det satt sig i mellan dubbarna blir det lika bra drag som man hade två ostar på hjularmarna.
Sprillans moipu är dock beställda och borde komma rätt snart. Dyra, men ack vilken skillnad det ska bli. Det är det som håller modet uppe när man sitter i nåt grovgrenigt bestånd och "flisar". :wink:

Chefen har kört mense, men de var enligt honom sämre i riktigt grov skog. Det var iofs några år sedan, vet ej hur de är nu.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17716 Vad fick ni ge för ett par "moipu" ? Hade fått för mig att de va dyrare än mense,men så sa en häromdan att de va samma pris på dem.
Har ni hjulen med "dubbar" åsså ligger det järn mellan varje dubb nu?


Jaskar skrev:Röstar också på Moipu, de drar utav faen. Vi har originalvalsarna på 1470n nu, och de drog väl hyfsat i början, men nu efter 1500 tim är de kass. Vi körde längre med moipu på den gamle maskin, så de här var inte så imponerande... Dessutom har vi bytt båda hjularmarna på det här aggregatet, (på mindre än 1500 h! 😡 ) så rena stålvalsar frestar väldigt mycket mer. Och så börjar det slira så fort det blir lite pattar på granarna, och har det satt sig i mellan dubbarna blir det lika bra drag som man hade två ostar på hjularmarna.
Sprillans moipu är dock beställda och borde komma rätt snart. Dyra, men ack vilken skillnad det ska bli. Det är det som håller modet uppe när man sitter i nåt grovgrenigt bestånd och "flisar". :wink:

Chefen har kört mense, men de var enligt honom sämre i riktigt grov skog. Det var iofs några år sedan, vet ej hur de är nu.

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17717 Vi hade mense på vårat 370.2 den första månaden, men sen kom våra moiupo, och dom åkte på direkt, vilken otrolig skillnad det blev, det är en fröjd att köra, inget slirande eller problem med nåt. det liksom bara rinner igenom, vi ska ha moiupo i fortsättningen!! 8)

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17767 ^
^
Ja, just de hjulen ja. De där järnen emellan minskar säkert dubbskadorna, för vi har då inte hört några klagomål, men de hjälper då sannerligen inte dragförmågan. Ni har också 480 va? Kör ni med samma hjulen? Märkt av nån sprickbildning?

Minns inte exakta summan, men nånstans kring 35 papp för två har jag för mig. Tror det finns till brösthjulen också men vi nöjer oss med de yttre.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17781 när jag körde timberjack 1470 med 762 så vart det ju en jäkla skilnad från finskogsvalsen till mopi (stavning?) frågan jag ställer mig är om det blir en lika stor skilnad med ett 4 hjulsdrivet (i mitt fall 5 rottne 700) när man byter till moipi som på ett 2hjulsdrivet?

   TS
Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17785 Någon som testat logmax flexdrive, hur står de sig mot moipu. Håller plattorna när de är i alluminium (logmax)

Användarvisningsbild
masterchief  
#17799 Håller på tireco.
Stor anliggningsyta plus att gummit fjädrar lite så att det bär upp stammen bra utan alltför stort knivtryck.
Sedan inga dubbskador alls och obefintligga slirskador.
Dock kräver de en del underhåll.
När jag gick nya apteringskursen så var virket tillrätt med moipu valsar, dubbskadorna klarade sig på det berömda håret 8)
Har finnskogsvalsen på 2004an, dä funkar de hyffsat, men backning är inte deras starka sida om man säger så :cry:

Användarvisningsbild
Golddigger  
#17803 Vi har haft Logmax 5000 med Flexdrive och aluplattorna höll väl hyfsat men däremot så höll inte bultarna som skall hålla plattorna,så vi fick byta till nya Flexdrive efter ca 5000 tim och då var även plattorna i behov av byte.
Dragkraften är riktigt bra men inte lika bra som Moipu ,som vi kör på idag i ett Loxmax 5000.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).