Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91056 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177154 BLA. BLA ni e så duktiga men tänk nu motsatt......han e ute o kör till en granne, hugger vägkanter o grannjäveln har sten i vägrenen, killen slår itu halva maskinen o de kostar 50 tusen o göra vid. har han dom pengarna
han lånar ut traktorn till grannen för han behöver en extra till transport, han vrållastar o knäcker trumpeten i kurvan,valtras trumpeter e väl inte av bästa kvalite, lämnar i gen traktorn o killen får pröjsa service på 200lax

ja har själv maskin station o kör för swevia o komunen så ja vet hur de funkar.
och ja kan saj att de enda han har råd till är att hyra ut traktorn till folk, vagnar o maskiner kostar mer än traktorn, så hyr ut den o ha en budget på 500 000 kr till drivmedel o underhåll. sen kan du köra

kantklippare ska ha en hyd arm med accu tank kedje röjare med sten utlösning o accu tank du ska ha hyd drift på hela klipparen o egen tank på maskinen som drivs med pto axel, då överlever traktorn
sen e de nu en valtra vi snackar om vilket innebär att du klipper på höger sida o viktar max på vänster och i fronten, du har 40GR sväng skydd bak o fram, vilket gör du har klipp huvet vid höger dörren.
även om du har nytta av en sån klippare hemma på infartsvägen så blir de en dyr klippning
sen tipsar ja om huggare, så kan du klippa häckar o sly med samma maskin bara o byta huvud.

du kan hora daj hur mycke du vill för vilka pengar du vill. varför ska ja hyra in daj för 440kr i timmen när ja kan köpa en egen traktor?????
vad för pengar ska du lägga på utrustning till traktorn?? 100000 eller 15 mille???? ska du hålla maskinerna till traktorn e hela saken skratt retande. sök upp nån som behöver en körning, kommunen eller swevia o anmäl den dit, sen har du jobb o körning
ja har 5 traktorer 1 lastmaskin o en huddig grävare ute nu o klipper kanter, 6 dar i veckan 20 timmar o m dygnet,vilket kostar en hel del pengar o ja kan inte fakturera de förrän efter säsong i sept. ja har 3 traktorer som går till swevia o sopar vägar samtidigt som ja fakturerar var 14 dag.
vad kostar en väghyvel??? 250lax ??? hur mycke ska du köra för den ska löna saj???
sök på nätet nu efter maskin kalkyler o släng in annons på blocket om att du hyr ut traktorn med eller utan förare

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177155 Se till att hålla koll på vad det är för oljor om du ska bruka andras redskap,det kan bli dyrt om du får en massa skit i din traktor .

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177160 ......Nu var inte frågan om personen med en hästgård och en bra traktor skall starta ett helt åkeri eller en maskinstation, utan om man kan hitta former att merutnyttja den utrustning man redan har tillgång till och på såsätt få igång en verksamhet.
Givetvis måste man vara beredd på att saker och ting kan gå sönder och service och underhåll som måste skötas kanske får göras oftare om maskinen rullar mer timmar. Men kör man med insidan och är rädd om grejorna så kan man klara sig långt. Menar att gör man motsvarande jobb åt grannen som man kör på sina egna marker åt sig själv så minimerar man risken för totalhaverier. Att däremot låna ut maskiner ställer stora krav på att man vet att den som skall köra vet vad det handlar om. Personligen skulle jag aldrig låna ut ngt utan att ha täckt upp det hela med försäkring motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Crisse  
#177161
jd6630 skrev:BLA. BLA ni e så duktiga men tänk nu motsatt......han e ute o kör till en granne, hugger vägkanter o grannjäveln har sten i vägrenen, killen slår itu halva maskinen o de kostar 50 tusen o göra vid. har han dom pengarna
han lånar ut traktorn till grannen för han behöver en extra till transport, han vrållastar o knäcker trumpeten i kurvan,valtras trumpeter e väl inte av bästa kvalite, lämnar i gen traktorn o killen får pröjsa service på 200lax

ja har själv maskin station o kör för swevia o komunen så ja vet hur de funkar.
och ja kan saj att de enda han har råd till är att hyra ut traktorn till folk, vagnar o maskiner kostar mer än traktorn, så hyr ut den o ha en budget på 500 000 kr till drivmedel o underhåll. sen kan du köra

kantklippare ska ha en hyd arm med accu tank kedje röjare med sten utlösning o accu tank du ska ha hyd drift på hela klipparen o egen tank på maskinen som drivs med pto axel, då överlever traktorn
sen e de nu en valtra vi snackar om vilket innebär att du klipper på höger sida o viktar max på vänster och i fronten, du har 40GR sväng skydd bak o fram, vilket gör du har klipp huvet vid höger dörren.
även om du har nytta av en sån klippare hemma på infartsvägen så blir de en dyr klippning
sen tipsar ja om huggare, så kan du klippa häckar o sly med samma maskin bara o byta huvud.

du kan hora daj hur mycke du vill för vilka pengar du vill. varför ska ja hyra in daj för 440kr i timmen när ja kan köpa en egen traktor?????
vad för pengar ska du lägga på utrustning till traktorn?? 100000 eller 15 mille???? ska du hålla maskinerna till traktorn e hela saken skratt retande. sök upp nån som behöver en körning, kommunen eller swevia o anmäl den dit, sen har du jobb o körning
ja har 5 traktorer 1 lastmaskin o en huddig grävare ute nu o klipper kanter, 6 dar i veckan 20 timmar o m dygnet,vilket kostar en hel del pengar o ja kan inte fakturera de förrän efter säsong i sept. ja har 3 traktorer som går till swevia o sopar vägar samtidigt som ja fakturerar var 14 dag.
vad kostar en väghyvel??? 250lax ??? hur mycke ska du köra för den ska löna saj???
sök på nätet nu efter maskin kalkyler o släng in annons på blocket om att du hyr ut traktorn med eller utan förare


Ehhh va?
Detta låter som ren smörja, fakturera i sept. 20h/dygn!!

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177163 killen la själv upp länkar till en gräsklippare som han var intresserad av o köpa, ja sa va ja tycker. maskinerna på hans länk anser ja som skrot, funkar inte håller inte för aktiv körning mer än till egen infartsväg.
just därför skrev jag i mitt första inlägg att han ska hyra ut traktorn med eller utan förare. Just för ja vet att han inte har dom pengarna att lägga upp som krävs för ett helt koncept.

just därför jag skrev att han ska förhöra sej med swevia och kommunen ifall dom behöver körning o därefter köpa den utrustningen som behövs

ja maskiner går sönder slits upp och slits itu. oavsett om dom rullar 1000 eller 10 000 timmar om året oavsett hur ofta du servar o byter olja, angående olja är en valtra inte så känslig för blandad olja som jd o ch fendt,så normalt sett e de inget du behöver ta hänsyn till, de flesta traktorer har våta bromsar o pwf låda. såvida du inte lånar ut traktorn till nån som själv haft ett låd eller broms haveri kan du lugnt köra oljan genom systemet

de var väl de vettiga du hade skrivit i förra inlägget för sen e resten bullshit....... ja bullskhit!!!!

du vet vad du har på dina åkrar brunnar o sten, men vad har grannen för tro inte han har satt en vit pinne med flaggan i topp där de ligger nåt hinder, o frågar du snubben om just brunnar o sten, nädå de e fritt finns inget . jaha då finns de massa skit o få i maskinerna
vilken sida du än kör med så finns alltid olyckan där.
förra fredan körde vi ett lastbils hjul kompl med fälg rakt i slänthuggen o de va ingen höjdare, men fix o dix så gick den på lördan igen, kostnad??? 75000kr.
oavsett om du kör till andra eller hyr ut traktorn så MÅSTE den va försäkrad,för helvete!!! maskin skada ersättning-avbrott och skada för andra så försäkring försäkring

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177164
Crisse skrev:
jd6630 skrev:BLA. BLA ni e så duktiga men tänk nu motsatt......han e ute o kör till en granne, hugger vägkanter o grannjäveln har sten i vägrenen, killen slår itu halva maskinen o de kostar 50 tusen o göra vid. har han dom pengarna
han lånar ut traktorn till grannen för han behöver en extra till transport, han vrållastar o knäcker trumpeten i kurvan,valtras trumpeter e väl inte av bästa kvalite, lämnar i gen traktorn o killen får pröjsa service på 200lax

ja har själv maskin station o kör för swevia o komunen så ja vet hur de funkar.
och ja kan saj att de enda han har råd till är att hyra ut traktorn till folk, vagnar o maskiner kostar mer än traktorn, så hyr ut den o ha en budget på 500 000 kr till drivmedel o underhåll. sen kan du köra

kantklippare ska ha en hyd arm med accu tank kedje röjare med sten utlösning o accu tank du ska ha hyd drift på hela klipparen o egen tank på maskinen som drivs med pto axel, då överlever traktorn
sen e de nu en valtra vi snackar om vilket innebär att du klipper på höger sida o viktar max på vänster och i fronten, du har 40GR sväng skydd bak o fram, vilket gör du har klipp huvet vid höger dörren.
även om du har nytta av en sån klippare hemma på infartsvägen så blir de en dyr klippning
sen tipsar ja om huggare, så kan du klippa häckar o sly med samma maskin bara o byta huvud.

du kan hora daj hur mycke du vill för vilka pengar du vill. varför ska ja hyra in daj för 440kr i timmen när ja kan köpa en egen traktor?????
vad för pengar ska du lägga på utrustning till traktorn?? 100000 eller 15 mille???? ska du hålla maskinerna till traktorn e hela saken skratt retande. sök upp nån som behöver en körning, kommunen eller swevia o anmäl den dit, sen har du jobb o körning
ja har 5 traktorer 1 lastmaskin o en huddig grävare ute nu o klipper kanter, 6 dar i veckan 20 timmar o m dygnet,vilket kostar en hel del pengar o ja kan inte fakturera de förrän efter säsong i sept. ja har 3 traktorer som går till swevia o sopar vägar samtidigt som ja fakturerar var 14 dag.
vad kostar en väghyvel??? 250lax ??? hur mycke ska du köra för den ska löna saj???
sök på nätet nu efter maskin kalkyler o släng in annons på blocket om att du hyr ut traktorn med eller utan förare


Ehhh va?
Detta låter som ren smörja, fakturera i sept. 20h/dygn!!



smörja??? jag har klippt sen siste april och fakturerar hela beloppet på en gång i sept.
en överens kommelse med swevia och maj, jag ligge rute med pengarna men får ränta på beloppet.
jepp vi kör 3 skift 20 timmar om dygnet 6 dar i veckan, ytterligare en anledning till varför jag kan tjäna på körningen, har tatt nästan all körning häromkring o e då ensam spelare på planen, dessutom har ja fullt för anställda o maskinerna. iom ja inte kör mycke vallskörd i söder, blir väl 80-100000 storbalar i år med så har vi tid o klippa kanter o sopa vägar

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177174 Va bra då vet vi förutsättningarna. Viktigt att anpassa utrustning efter ändamål och egen målsättning. Självklart skall ett fordon ha en försökring. Övestiger tjänstevikten 1,5 ton skall den ha åtminstone trafikförsäkring. Jag var kanske otydlig men jag menade givetvis en försäkring anpassad för uthyrning av maskiner som håller uthyraren skadelös om något händer. Kör man åt andra är också en ansvarsförsäkring ett måste på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedproducent  
#177178 Haha så den gode Jd drar valsen om sin maskinstation igen hehe. Ordförande och allt som du var =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

4WD  
#177184 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Sedvall  
#177193 Låt dig inte skrämmas av JDs siffror, tror han har lite svårt med hur många nollor det ska vara.

Du kan alltid höra med vägföreningar ikring dig om kantklippning och vägskrapning. Och sedan investera i vad du kan ha råd med, begagnat är nog bäst bara man är lite full i fan :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177196 hehe, här händer det grejjer vill jag lova :)

Känns som JD inte vill ha nån konkurrens på marknaden? :lol:
Traktorjobbandet är inte på liv och död och jag vågar nog gissa att även de som har 10-20 eller 100 maskiner i parken någon gång för länge sedan började på svajiga grunder, inte ska man väll behöva ligga med 500' i buffert bara för att utnyttja möjligheterna som finns framför fötterna på en?

Sen så måste vi nog läsa inläggen lite bättre, de maskiner som jag länkade till var för att jämföra de olika typer av släntklippare som finns på marknaden, inte att jag har ett intresse av just det märken jag länkade :)

Men all info är rollig att läsa, ang. hur många maskiner ni har, budget, verkstads kunskap, osv...

Själv så driver jag företag på heltid helt utanför gården/lantbruket så lite kapital har jag nog räknat ut att jag får använda mig av(Sen finns det ju alltid sms-lån, right?)
Det bästa kanske är som ni säger, att hy(o)ra ut mig och traktor till bönder(evt. maskinparker?) under högsäsong till en början för att få känna på hettan lite grann.
Hoppas inte alla framtida diskussioner om företagande med traktor blir rena gatloppet bara 8) Alla är vi barn i början!

Over and out, sov sött!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177198
Vedproducent skrev:Haha så den gode Jd drar valsen om sin maskinstation igen hehe. Ordförande och allt som du var =)) =)) =))

:)) :)) :))

4WD skrev:Tänker du satsa bara för att dra in så att det täcker service och småreparationer så är ju de flesta inläggen i tråden lite väl högtflygande....?
Har du tillgång till egen verkstad och är du reparationskunnig? Det är nödvändigt om du ska klara ekonomin med maskinpark av b-klass. (Som jag också har). :oops:
Alla tyngre jordbruksjobb borde kunna vara intressanta åt dina åkerbrukande grannar då det nästan alltid är tidsbrist när det är dags att köra. Väderberoendet du vet...
Utan utbildning kan det lätt bli dyra misstag.
Håller f ö med de som tkr att du ska smyga igång och skapa dig ett namn först.

Joo det blev prat om många dyra maskiner där ett tag, puuh :)
Traktorn finns ju redan så service och skador uppkommer ju ändå förr eller senare, vad det gäller service så är inte tummen mitt i handen men inte helt på plats heller, har goda vänner med lite kunskap samt granne och god vän med en svetsverkstad, sen känner jag till ett forum på nätet där man kan få lite hjälp in imellan avhyvlingarna som kommer flygandes 😡


Sedvall skrev:Låt dig inte skrämmas av JDs siffror, tror han har lite svårt med hur många nollor det ska vara.

Du kan alltid höra med vägföreningar ikring dig om kantklippning och vägskrapning. Och sedan investera i vad du kan ha råd med, begagnat är nog bäst bara man är lite full i fan :wink:

Beggat all the way skulle jag nog säga, det gäller bara att vänta ut annonserna så brukar ju rätt prylar dyka upp efter säsongerna, har inge brådska med att komma igång, rekar marknaden och kollar mina möjligheter för tillfället.

Tack för bra input!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177200
Sedvall skrev:Låt dig inte skrämmas av JDs siffror, tror han har lite svårt med hur många nollor det ska vara.

Du kan alltid höra med vägföreningar ikring dig om kantklippning och vägskrapning. Och sedan investera i vad du kan ha råd med, begagnat är nog bäst bara man är lite full i fan :wink:


ja har rätt bra koll på nollorna

men som ja sagt hör med kommunen eller med swevia som e en typ av vägförening då de äger mesta av vägnätet i sverige.
ja du får gärna testa o konka ut maj från swevia!!!!!! sätt i gång
iom ja har lantbruket så har ja de flesta maskinerna redan o kan köra mer åt andra men satsa på väg o snö underhåll, bästa pengarna finns där, o får du in den på swevia eller kommunen så har du ju fast där

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#177207
Vedproducent skrev:Haha så den gode Jd drar valsen om sin maskinstation igen hehe. Ordförande och allt som du var =)) =)) =))


Jag trodde vi slapp trollet efter att vi senast kom på honom med byxorna nere :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177218
ztrade skrev:
Slurfi skrev:Hyr ut den åt en bonde?
Med eller utan förare.

Jaa, nyfiken på hur det här fungerar, vad behövs för förkunskaper igentligen, ratta traktorn kan jag ju, men sen tar ju kunskaperna slut, kan inget om hö, göra "vallar"(heter det så?) med växelplog, osv...

Kolla med lämplig bonde i närheten, traktorn kan ju gå till fullt pris men medan du är
lärling så kan du ju kanske köra för halva priset eller liknande deal.
Där kanske du åxå får tips om udda maskin som flera bönder kan ha nytta av men
få köper själv och därmed blir intressant att hyra in från dig.
Det kan ju vara nåt enkelt som att samla in rundbalar eller nåt litet jobb som de
inte hinner med under skördetiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).