Skogsnyheter

Skogens maffia?

87 inlägg 45456 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#175979
Mangan skrev:Det är väl bara att läsa kommentarerna i nästa artikel:

http://www.dn.se/nyheter/politik/romson ... gesmetoder


Och denna då: "Åsa Romson hävdar att det går att ta ut mer ur skogen med gallring än vad som sker med hyggesbruk..."

Det uttalandet skulle jag väldigt gärna ha vetenskapligt styrkt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175992 Även förespråkarna pratar väl om samma eller lägre volym, men högre värde, kontinuitetsskogsbruk.

Men visst har miljöpartiet en svår sits om de vill "värna skogen" och samtidigt öka biobränslet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176108 Nu vill tydligen vänsterpartiet ha en riksdagsdebatt om skogsbruket, efter Zerembas artikelserie http://www.lantbruk.com/skog/han-vill-h ... spolitiken
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176357 Expressens Tommy Hammarström faller också in i lovsången för Zerembas artikelserie.
http://www.expressen.se/ledare/tommy-hammarstrom/eskil-erlandsson-plundringsminister/
Trist att läsa sådant...
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176364 Göran Gredier måste ju ha något på lager? Han har ju rutig skjorta och tycker ofta om skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#177103 En kort replik till trakthyggesbrukets försvar, signerad "de lärde" vid SLU, Lund, Chalmers och Linnéuniversitetet.

http://www.dn.se/debatt/landsbygdsminis ... limatsmart

Fast jag måste säga att den som skrivit artikeln nog inte är så hemma i sin skog (eller så är hönsen ute och flyger) för emellanåt talar denne mot sig själv.

Det väsentliga är dock följande citat som sammanfattar konflikten övergång från fossila bränslen kontra flerskiktad naturligare skog:
"Klimataspekten är dock inget bra argument för en övergång till kontinuitetsskogsbruk, snarare tvärtom: de få studier som finns pekar på 10-20 procent lägre biomassaproduktion inom kontinuitetsskogsbruket. Utgående ifrån en svensk skogsproduktion på 100 miljoner kubikmeter per år motsvarar detta att den årliga inbindningen av koldioxid i skogen minskar med 12 - 25 miljoner ton, med motsvarande minskning av möjligheten att ersätta fossila bränslen."

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177107 Det är lite roligt när den som skrivit ingressen missuppfattat totalt! :D

"Man menar också att så kallat kontinuitetsskogsbruk är den bästa skogsbruksmodellen sett ur ett klimatperspektiv".

Vilket är tvärtom mot det towes citerar. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#177109
Mangan skrev:Det är lite roligt när den som skrivit ingressen missuppfattat totalt! :D

Precis, just det jag också menade med hönsen som var på vift... Eller för den delen hissen som bara nådde halvvägs. Eller satt måhända hönsen fast i hissen när denne skrev? :grin:

Rubriken säger A, ingressen säger B, resten säger ömsom A och B.

"Di lärde" måtte ligga sömnlösa med sådana journalister. :???:

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177112 Debatten är intressant och behövs.

Vad jag blir mest trött på är alla som ser allt svart eller vitt. Skogen består av många nyanser av grönt!

Jag håller med om det som någon uttryckte i stil med att statliga källor bara visar entydigt på en sanning och forskning, och allt det ändra är borta på något sätt. Därför välkomnar jag att Skogsstyrelsen kommer titta på fler brukningsalternativ och dess produktiva förmåga.

Det här med antingen eller är en konstig inställning för mig. Jag tänker mig att en skogsägare som har en fastighet på 10 hektar vill ha en trevlig skog under hela livslängden, och därför kan tänka sig en kontinuitetsmetod, medan en som har 500 ha inte bryr sig lika mycket. Å andra sidan kanske den som har 500 ha kan tänka sig använda blandade brukningsmetoder över fastigheten. Dels för att inte lägga alla ägg i en korg, och dels för att skogen ger olika värde i olika områden.

Visst vill vi tjäna pengar på skogen, och helst nu! Fast med de omloppstider vi har idag har känner jag också ett ansvar att nästkommande generationer också skall kunna tjäna pengar. Ibland känner jag att det bara är 3 månaders ekonomiska klipp som finns för ögonen.

Jag tycker det är intressant att lyssna, fundera och försöka räkna för att bilda mig en egen uppfattning.
Ett led i det gjorde att jag kontaktade Silvaskog för att få höra mer om Lübeckmodellen, och sätta mig in i hur de tänker.
Jag skrev ett blogginlägg om det: http://blogg.sundhult.com/2012/06/03/sk ... kmodellen/

Klimat, näringsutbyte, upplevelsemiljö, volymproduktion, trädslagsval, omloppstid... Vi har många, många parametrar att ta hänsyn till.

Det kan inte vara så att det finns en sanning för vår skog.

//.D

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177118 Det kan ju faktiskt vara så att all forskning pekat på att trakthyggesbruket är det mest fördelaktiga. Då tycker jag det är dumt att försöka låtsas som att det är en konspiration där staten döljer någonting.

Att man få göra som man vill är trevligt, men Lūbeckmodellen kanske skall granskas kritiskt också innan man kör igång i stor skala.

Det kan mycket väl vara så att det finns en sanning för skogsbruket, men dem beror såklart på vilka mål man har!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177119
Mangan skrev:Det kan mycket väl vara så att det finns en sanning för skogsbruket, men dem beror såklart på vilka mål man har!


Ja, precis så är det ju, vi har olika mål med vår skog. Det är just det att alla, med alla möjliga olika mål ger sig in i samma debatt. Det blir bara en kakafoni där ingen lyssnar till slut. Precis som det blev med vargdebatten här i Dalarna, den är omöjlig att föra längre.

Men det skulle ju vara trevligt om man från de olika "lägren" erkände varandras legitima mål och diskuterade utifrån förståelse för de olika synpunkterna. Det är ganska meningslöst att ställa en representant från SNF mot en från Bergvik skog och diskutera skogsskötsel. Däremot kan man gott ta samma personer och sätta ihop dem med ett gäng politiker och diskutera målavvägning i skogsbruket. Det är visst just en sån debatt/utredning på gång nu, hoppas det kommer ut något bra ur den.

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177120 Jag håller med dig Mangan!
Det kan vara så, men det finns väldigt lite dokumenterad forskning om många områden i skogen och alternativa metoder.

Jag tycker man skall vara kritisk oavsett modell. Det som är bra är att diskussionen pågår och driver tankar, teknik och taktik. Det jag tycker är att man inte skall förkasta en metod rakt av, varken trakthygge eller kontinuitetshygge. Återigen: Sanningen är inte svart eller vit utan har skogens alla gröna nyanser.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177124 Som sagt var det gäller att inhämta kunskaper och bilda sig en egen uppfattning.

Jag har också besökt tvillingarna Eriksson i Hyssna för att lyssna vad de hade att säga om björk och lärk.
Se gärna filmerna här från den exkursionen: http://blogg.sundhult.com/2010/09/30/na ... -eriksson/ och http://blogg.sundhult.com/2010/09/26/tv ... ogan-skyn/

//.D

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#177128 Sveriges mest underbara skogspersonligheter... På sitt sätt en egen "skogsmaffia", sååå glad att känna dessa goa herrar. :grin:

Hade varit intressant att höra vad de hade haft att säga om artiklarna i DN. Tror inte de hade varit mållösa (då heller).

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

MNskog  
#177132 När det gäller forskning ska man komma ihåg att all tillämpad forskning betalas av någon. Forskningen går ofta ut på att bevisa ett teoretiskt resonemang som någon för.
Alltså granska forskning källkritiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).