Traktorn i skogen

Köp av ny Valtra A92 eller N92??

65 inlägg 40450 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

MrEast  
#117112 En liten fundering bara när vi ändå pratat om trevliga saker som trimning =P

http://www.tunit.com säljer effekt boxar till A-serien som på en A82 ska ge ca 20hk läser man sedan om själva boxen så är den för common rail traktorer. Hur går detta ihop? Är det bara båg hela skiten eller?
Står ju så fint att det e anpassade kablar som bara e o plugga in i original kontakten osv.

http://www.valtra.se/products/tractors/124.asp här står det ju att A-serien har Bosch bränsleinsprutning, vad innebär det att det e gammal hederlig mekanisk insprutning eller?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

MrEast  
#121779
ce conny skrev:på våran valtra A 95 så har vi också tagit bort ena returfjädran de blev mycket roligare att köra och lasta när den var bort det är ju inte mycket jobb att ta bort den golvmatan ska bort så är det bara en lucka till som sitter fast med några skruvar så får man bort den, tar kanse, en - två timmar så det lönar nog sej.


Tog o kikade lite under traktorn häromdagen o det sitter en returfjäder till kopplingen där tog o monterade bort den med en tång tog ca 5min totalt och kopplingen blev en annan direkt. Verkar lite lättare att ta bort den fjädern än att montera ur golvmattan o öppna luckan för att komma åt de andra fjädrarna. Kan väl inte spela någon roll vilken fjäder som plockas bort?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

ce conny  
#121914 vet inte om det är nån skillnad men på märkesvärkstaden rekomenderades den under golvmattan/luckan det finns ju 2 fjädrar där en pär sida på drivakslen .

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

MrEast  
#122426
ce conny skrev:vet inte om det är nån skillnad men på märkesvärkstaden rekomenderades den under golvmattan/luckan det finns ju 2 fjädrar där en pär sida på drivakslen .


Kanske får ta o göra om o göra rätt då för säkerhetskull, men pedalen går tillbaka hur bra som helst o allt verkar va frid o fröjd iaf. Får kika lite på det där när andan faller på.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#176933 Det blev en ny Valtra N92 med 46 lastare, luftstol med eljoystick för lastaren, bakre gaspedal, smala skogsskärmar bak, turbinkoppling, SVC hytt, ventilskydd, ac, lite extra arbetsbelysning, bakruta i polykarbonat och mycket annat smått och gott :wink:

Vann en resa också till fabriken, kolla länken nedan :grin:

http://www.myvaltra.com/en/posts/4357-my-valtra-story-wins-customer-a-trip-to-finland-watch-the-video
Senast redigerad av Blixten82 sön 03 jun 2012, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176947 Grattis till Valtra köpet!

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#176949 Tackar tackar :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

totte  
#176952 Och grattis till vinsten, gör det ju extra roligt med den nya traktorn!

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176955 Jag kör ju en Valtra N101. Tittade även på N92, lite av en slump att det blev en N101
eftersom jag hittade en sådan med få timmar och mycket utrustning till bra pris.

Ville ha 38 tums bakdäck till en N92 men min Valtra-handlare tjafsar och säger
att det kan man inte beställa, trots att jag vet att det finns de som monterat
38 tums bakdäck.

Går och väntar på leverans av en Farma skogsvagn.
Ska ha elspakar så att det blir bra ergonomi och att det är lätt att
ta loss/sätta fast vagnen.

Återkommer med bilder.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#176956 Var en mycket intressant resa att få se sin maskin sättas ihop :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#176958 Härligt med elspakar! Skulle också vilja ha det, får bli i framtiden :smile: I Luleå hade Lantmännen en demo N92 med 38 tums hjul förra året, skulle inte vara några problem att få det om man ville. Men jag nöjde mig med standard däcken :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176964 Ska man köra skogsvagn så är det ju Valtra N-serien som gäller.
Testade både New Holland och John Deere i skogsutförande innan köp
och Valtran är rymligare.

Dock så vore det inte fel med framaxel+hyttfjädring, steglös växellåda och Twintrac.
Blir nog det när man får råd att byta till nytt.
Har harvat en del på nyplöjda åkrar och visst hoppar och skuttar det trots
luftfjädrad stol.

En finess som finns på min N101 är hydraulisk lyftlänk,
väldigt smidigt och man själv ska ta loss/sätta fast redskap
och även ställa in redskap typ plog på ett smidigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176972 Det bästa med Valtran är att det går att programmera vid vilket varvtal den ska börja dra.
Tex, krankörning vid 1100 rpm när man ska flytta fram är det bara att gasa så drar det i väg, då den står frikopplad på växel under 1100 rpm.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Blixten82  
#176985 Jag beställde 4 dubbelverkande uttag samt en ventil som har ställbart flöde och hydraulisk lyftlänk på höger sida samt hydraulisk tryckstång, guld när man ska koppla redskap ;P

Vi har haft Fiatagri och New Holland tidigare men det är absolut inga traktorer för skogen. Man blev ordentligt bortskämd när man kunde snurra runt stolen på min Valmet 465 även fast det var trångt i den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny Valtra A92 eller N92??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176987 Jag har också 4 dubbelverkande uttag. Dock så tar ju lyftlänken ett uttag.

Så har gör jag för att sätta fast ett redskap:
1. Sätter fast kulorna med vingar på redskapet.
2. Sänker ner lyftarmarna så de går under redskapets kulor.
3. Sänker ner lyftarmen med den hydrauliska lyftlänken ca 1dm ytterligare.
4. Riktar in lyftarmarna rätt i sidled.
5. Backar och lyfter upp så att kroken utan hydrauliska lyftlänken går i.
6. Lyfter upp den hydrauliska lyftlänken så att den går i.
7. Lyfter upp så att tryckstången passar.

Visst vore det smidigt med en hydraulisk toppstång också.
Både när man ska ta loss/sätta fast redskap men även för att
ställa in plogen te.x.
Dessutom för att kunna höja redskap rejält vid transport och när man är nära att köra fast.

Måste ändra vilket lyftlänkshål jag använder, tycker att lyftarmarna lyfter lite lågt.
Visst, lyftkraften på 5,6 ton sjunker lite men det kan jag leva med.

Vilket fabrikat på den hydrauliska tryckstången har du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).