Skogsröjning

Stihl 490

10 inlägg 9909 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 490

Pensionär  
#156907 Någon som hat testat nya 490 röjsågen ännu? Med andra ord äger en?
Titta in hos en stihl handlare idag, ca en vecka skulle man få vänta före han hade hem en. Enligt han själv skulle han sålt några och alla var jättenöjda med dom.
920 euro skulle den kosta mig.
Men känns som att man ska slita ut Hva:n lite till först.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl 490

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156912 Den är säkert bra men behöver man mer "power" än Stihl 460? Det är ju i alla fall mer att släpa på.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 490

Mörlund  
#158671 490 är lite starkare än 480 och går lite längre på en tank.

Jag kan bara ge ett tips: Vänta med att köpa 490 tills efter semestern, då kommer den uppgraderade versionen av 490 ut. Den du kan köpa nu är tillverkad "under testperioden".
Så som sagt, försök hålla ut med din Husqvarna, och köp en 490 tidigast efter semstern eller när du behöver en ny maskin.

En bra maskin, som sagt.


Skogsola: Jo, röjer man halm och annat grovt gräs är 460 jättebra! ;) :P

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164159 Provat 490 i en vecka, aldrig mer. Vibrerade alldeles för mycket och dålig viktfördelning.

Samma med min 460, vibrationer som gjorde att klingskyddet lossnade, tacka vet jag Husqvarna 252
:-)

Användarvisningsbild

Re: Stihl 490

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170573
Flisaren skrev:Provat 490 i en vecka, aldrig mer. Vibrerade alldeles för mycket och dålig viktfördelning.

Samma med min 460, vibrationer som gjorde att klingskyddet lossnade, tacka vet jag Husqvarna 252
:-)



:lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

fs480  
#176511 Kört 460 i fjol. Helnöjd. Kör 490 nu, jättebra såg.

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

BM 35  
#176565 Har kört 490 i tre veckor bra såg stark och helt plötsligt i förra veckan så slutade klingan att snurra och motorn bara gick lett,,,Driv axeln som går i riggröret small av i splajnsen uppe vid motorn,,,skit grejer,,,ska det va Stihl ska det va 480 den bästa röjare som byggds funkar klockrent jämt

Att den går längre än 480 på en tank det är ju därför att det är en större tank

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

Naders  
#176679 Jaha....
Att man aldrig kan lära sig och kollar upp saker å ting här först :x
Gjorde mej av med min 355FXT som inte gjort utan krånglat och begav mej till ÅF för inköp av ny röjsåg.
Provade först 555 men den imponerade inte så mycket....
Det var ju i princip samma såg som jag hade innan med alla servicemeddelanden.
Säljaren tyckte jag skulle prova 490 och så gjordes.
Skillnaden i axet mellan min 355:a och denna var som natt å dag.
Dessutom påstod mekanikern att den skulle "öppna" sig mer efter ett par tankar....
Lät lovande.
Tung är den...
Men det var 355:an också så vikten var inga bekymmer.
Ej heller vibrationerna störde mej nåt nämnvärt.
Ovant dock att gasa med pekfingret men det är en vanesak.
Men jag var ändå tveksam.... pga selen. Husqvarnas senaste sele tycker jag är fantastisk men när jag fick syn på Stihls senaste skapelse var saken avgjord.
Inbyggd vattenflaska. Suveränt.
Undrar om inte deras produktutvecklare varit inne på skogsforum och hämtat ideer då jag bestämt har för mig att jag läst om detta här tidigare.

Stihlen inköptes och har testats under en vecka och det verkar som den håller än så länge iaf :lol:
Dock ville den i början tjuvstanna när den gick ner på tomgång men detta tycktes lösa sig efter ett tag.
Tänkte först justera tomgången men kunde tamejtusan inte hitta några skruvar :shock:
Efter lite undersökningar framstod dock det uppenbara :oops:
Pinsamt.
Det påvisar att man läser på för dåligt.....
Men men, då kan man ju inte skylla på användaren och kassa förgasarinställningar iaf :lol:
Vilken var först med detta? Husqvarna eller Stihl? Är det samma system?
Och luftfiltret behövdes tydligen inte rengöras utan bytas istället med det skulle dröja LÄNGE innan det skulle behövas göra.



@ Mörlund: Vet du vad som uppgraderas? Mjukvara eller hårdvara :wink:
Kanske man kan göra ett återbesök hos ÅF angående detta efter semestern?
Dock funkar den bra som den är nu...

Nu får den dock vila tills i höst när löven trillat av igen

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

BM 35  
#176702 Det är ju någon barnsjukdom det med driv axeln,,,men iritersamt på en ny såg

Den där vatten flaskan i selen tyckte jag åxå var en bra grej först kan man dricka jämt
Måste va noga med att skölja ur dom och inte ha något vatten kvar i dom och så smakade det gummi av det,,,det sluta med att jag tog bort den och har en petflaska där i stället

Avatar Fallback

Re: Stihl 490

fs480  
#176734 Har kört Stihl 490 i ca 4 veckor. I väldigt grov och tät ungskog. Imponerande nöjd med denna såg!
Tar 5-8 tankar innan den är inkörd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).