Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Avfettning till skogsmaskiner

9 inlägg 7189 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avfettning till skogsmaskiner

wrytter  
#176295 Hejsan alla maskinägare/förare.

Vilken avfettning tycker ni funkar bäst vid rengörning av skogsmaskiner? Kör ni bara petroleum/kallavfettning eller kör ni bara alkalisk? Eller är ni lika "noga" som mig och först tvättat med en alkalisk för att ta bort smutsen och sedan med en kallavfettning för att få bort alla fetter?
Finns ju en uppsjö av olika märken inom avfettningsvärlden och det skulle vara intressant att höra vilken ni tycker funkar allra bäst!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Avfettning till skogsmaskiner

finskpinne  
#176348 Detta tvättmedel använder jag. Använder det till att tvätta allt från maskinerna till bilen och händerna. Är väldigt effektivt men ändå samtidigt så skonsamt så man kan tvätta händerna med det utan att det torkar ut huden!! Jag vet att det låter helt sjukt, jag trodde det inte heller men när jag provade det så såg jag själv att det fungerar!

http://www.vikingprodukter.se/cocos.htm

Avatar Fallback

Re: Avfettning till skogsmaskiner

ÅsaNisse  
#176349 På rätt plats med oljeavskiljare till att ta hand om skiten så är en omgång tunnt sprayad diesel+varmvattentvätt och sedan Yes diskmedel helt oslagbart.
Enkelt och finns oftast på plats. Mindre åtgång än dessa "miljövänliga" avfettningsmedel och definitivt mycket billigage.

Användarvisningsbild

Re: Avfettning till skogsmaskiner

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176351 MAC skogsavfettning de ha dom på Mikab jag så till att dom börja sälja de en gång i tiden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Avfettning till skogsmaskiner

rocky  
#176355
huggarn82 skrev:MAC skogsavfettning de ha dom på Mikab jag så till att dom börja sälja de en gång i tiden :mrgreen:


Är det MAC 125?

Användarvisningsbild

Re: Avfettning till skogsmaskiner

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176356 hmmm kan inte betckningarna men det står Truck & Skogsmaskinavfettning på dunkarna

Avatar Fallback

Re: Avfettning till skogsmaskiner

DanielK  
#176358 Dom säger bergman medlet på Mikab ;)

Användarvisningsbild

Re: Avfettning till skogsmaskiner

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176359
DanielK skrev:Dom säger bergman medlet på Mikab ;)


jag skrev ju det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avfettning till skogsmaskiner

skogshasse  
#176543 hej på er min erfarenhet är att ju hetare vatten ni kan använda desto effektivare om ni kan använda (99) gradigt vatten så behövs bara det men man får vara försiktig (brännskador)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).