Skogsvagn (Huggarvagnar)

Knepig flerspaksfunktion

11 inlägg 4482 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knepig flerspaksfunktion

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176324 Har en Farma 51D av, förmodligen, lite äldre årsmodell (har inte de gula slangskydden, utan svarta).
Den vänstra av de långa spakarna i felerspakssystem verkar inte funka som den skall. Det är den som styr kransvängen vill jag minnas. Problemet är att kranen inte svänger vid fullt utslag, utan man måste ha den i halvläge för att den skall svänga. Jag är ganska grön på att meka med hydraulik så jag skulle behöva lite hjälp med att bringa lite klarhet i detta. Jag kan inte minnas att den alltid varit så här. Vagnen har använts flitigt tidigare efter bla Gudrun och Per, men inte så mycket på senare tid, därav min tvekan om hur den fungerat tidigare. Men jag har för mig att den gick på tok för fort i fullt utslag. Går flödet att justera?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

ÅsaNisse  
#176352 Utan att veta så har jag en teori.
Vissa av dessa giplastarkranar är även avsedda att monteras på trpunkten och har då en flytlägesfunktion på svängen då du transporterar dig med gripen likkande på kärran. det kan vara det du känner då du går förbi läget där kranen svänger vänster.

Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

foton  
#176372 Det går att sätta nipplar med små hål till dom saker som man vill ska få mindre olja. Men det brukar inta bli bra ofta läcker det vid dom nipplarna. Det är bättre att lära sej köra med små rörelser.

Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176391 @ÅsaNisse: Jag uttryckte mig nog lite oklart. Det är inget flytläge på kranen. Vad jag menar är att ändlägena på spaken inte ger någon olja, dvs att funktionen från nolläge till fullt utslag ger av-på-av istället för av-på.

@foton: OK, tack. Ingen inbyggd justermöjlighet alltså. Tror jag skippar nipplarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

massa-ved  
#176394
foton skrev:Det går att sätta nipplar med små hål till dom saker som man vill ska få mindre olja. Men det brukar inta bli bra ofta läcker det vid dom nipplarna. Det är bättre att lära sej köra med små rörelser.


Varför skulle det läcka vid just de nipplarna :?: :?: Förklara varför :!:

Det går alldeles utmärkt att sätta dit strypnipplar . Går även att sätta i rörstift/spännstift
i en koppling för att minska flödet.

Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176413 Vilken nippel du än har i ventilblocket kan du alltid ha en tredobricka på =tät

Användarvisningsbild

Re: Knepig flerspaksfunktion

halvproffs  
#176420 Vill du kan du sätta på en liten kran på slangen och då kan du justera farten precis som du vill ha den. Finns att köpa på hydraulikfirmor för några hundringar. Hade en sån själv på svängen på förra kran och det blev en mycket mjukare körning.

Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176472 @halvproffs: skall kolla upp det där med kranjusteringen, det var något sånt jag var ute efter

Men är spaken/ventilen i den kass eller? Det kan ju inte vara meningen att den skall strypa flödet i ändläget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176587 Ventilfabrikat?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176604 Har ingen aning om ventilfabrikat och vagnen befinner sig 15 mil bort, tyvärr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Knepig flerspaksfunktion

ÅsaNisse  
#176620 OK två frågeställningar.
Flödet med hastigheten funkar fint med kranar, men lämpligen köper du av typen med strypning i en riktning och friföde bakåt. Då kan du reglera hastigheten utan att bygga extra tryck i systemet om du monterar dom direkt vi ventilpaketet.
Beträffande spakens ytterläge med ev flytläge. Kan du släppa spaken i ytterläget och den stannar kvar så är det ett flytläge, annars verkar det som att justeringen på spaken gör att sliden går för långt. I så fall borde det vara sämre funktion i andra riktningen och då är det frågan om att justera in mittläget så att du får lika funktion åt båda håll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).