Inomgårdsmaskiner

Stiga villa start problem

10 inlägg 62378 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga villa start problem

Sten.frisk  
#175921 Har problem med att starta min stiga villa president från ~2001.
Har för mig att stigan var lite opålitlig förra året också om jag tänker efter.

Nu till problemet.
Batteriet är nytt och ger 13 volt.(1 på bilden)
Vrider jag på nyckeln klickar relä märkt 2 på bilden.
Startrelä märkt 3 på bilden mäter jag upp till 13 volt på dom röda kablarna.
Det är även 13 volt på kabelskorna från/till start relät.
MEN DET ÄR 0 VOLT UT FRÅN START RELÄR MÄRKT 4 PÅ BILDEN??
Startmotorn går därför inte runt.
Vrider jag på nyckeln 15 ggr gör strartmotorn ett ryck så att maskinen snurrar något varv.

Vad kan vara fel??



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

volvo_buster  
#175923 Vad jag vet så sitter det en säkerhetsbrytare i sitsen. Kontrollera funktionen på den. Sålunda måste man sitta i sitsen eller på annat sätt belasta den för att kunna starta

Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

Sten.frisk  
#175924 Volvo
Den byglade jag första dagen efter att jag köpt maskinen.
Funderar på att bygla p- bromsen också bara för att utesluta den.

Det konstiga är att någon gång ibland får startmotorn ström och snurrar på jätte piggt?!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

volvo_buster  
#175926 Nämner detta då min far skruvat ner den ena av våra åkisar och felsökt hela dagen då ja kommer hem å frågar om han inte måste sitta i sitsen :grin: :wink: :lol:

Kollat tändningslåset????

Användarvisningsbild

Re: Stiga villa start problem

totte  
#175928 Om det var tändningslåset så skulle det troligast inte klicka i reläerna.

Om du drar en startkabel direkt från batteri till starmotor och om den då går som den skall så är startreläet förmodligen kass. Om det går att få isär så kan du kanske polera upp kontakterna, annars är det att byta det. Notera att jag aldrig fixat med ett relä på en sån maskin, men dom allmänna symptomen pekar på brända kontakter i reläet.

Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

Sten.frisk  
#175929 Har ej kollat tändningslåset då jag inte vet hur jag ska göra det riktigt.

Varje gång jag vrider på nyckel så klickar det till i relät märkt 2 på bilden.
Det tog jag för att den biten med tändningslåset var ok.

Jag har alltså ström till start relät men inte från relät märkt 4 på bilden.

Vad måste uppfyllas för att nr 4 ska få ström då nr 3 har ström är 10 000 kronors frågan :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

Sten.frisk  
#175930 totte

Jag köpte ett nytt start relä idag(nr 4) för att jag var helt säker på att det var trasigt.
395 kronor fattigare.
Det nya uppför sig exakt lika dant som det gammla.

Vad är relä nr 2 för relä?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

David H  
#175971 Hade samma problem med min Villa senator -01. Tog isär alla kontakter och sprutade i lite kontaktspray i dom. Efter det har den startat utan problem.

Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

Sten.frisk  
#175987 Tack för alla svar.

Hittade felet till slut.
Knappen som man startar klipp aggregatet med pajade för ett tag sedan.
På något vis måste det gjort att maskinen inte var startklar då det är en start föregling precis
som med tex. p-bromsen.

Köpte ett nytt tank lock idag, passade då på att köpa en ny knapp och nu startar den hur fint som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga villa start problem

elis  
#175991 Just när det gäller klippare finns det en hel del trådar på maskinisten som är läsvärda, där fick jag god hjälp med min gamla Villa. Sen kan man konstatera att det gått lite överstyr med förreglingarna på klippare, jämför med en moped lr mc. De apparaterna dödar och skadar betydligt oftare och betydligt fler men inte en enda förregling! :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).