Motorsåg och handhållet

Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

21 inlägg 17069 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

traktorz  
#175771 Vi har idag:
• Jonsered 535 med kedja 325 56DL 13" 1.5mm
• CS2152 med kedja delning 0.325", S30 med spårbredd: 0.050"/1.3mm, längd 13"/33cm

Mestadels 535'an har vi använt till att såga ner stubbar på ett hygge för att överhuvudtaget kunna ta oss fram där med fyrhjulingen. Det blir mycket filande, samt att svärden på 13" är för korta. Funderar även på en större motorsåg, främst att ersätta gamlingen 535. Kanske med en kraftig 60cc och långsvärd. Kanske blir det en Stihl även denna gång, baserat på våra goda erfarenheter med MS192 C och en tidigare grästrimmer FS 200.

Vi har funderat på att använda kedjor som inte blir slöa lika lätt. Har hittat från
Oregon följande kedja MultiCut med slitstark kromplätering, som man själv kan fila.

Har även sett att Stihl har kedjor med hårdmetallskär, vilka enligt uppgift skall hålla skärpan 4 ggr längre:


Har inte hunnit sätta mig in i vad som skiljer de olika kedje-modellerna och fabrikaten åt. Förmodar att det kan vara bra att själv kunna fila upp även dessa kedjor, för allt blir ju slött med tiden.

Det vore intressant att höra andras erfarenheter med dessa kedjor.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

skogshasse  
#175821 det finns filmer på yuo tube som är extrema dom sågar i nästan allt titta på dom men smakar det så kostar det jag tror dom kostar över 1000 kronor styck men jag tror dom tål småsten

Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Phantom  
#175837 Oregons Mulitcut kedjor kostar från lite över 300.-/st i 13". Priset ökar med längden på kedjan. .325/1,3mm finns bara i 13". Men 1,5mm finns i flera längder.

Hårda skär är svårare/hårdare att fila, men har man väl fått till skärpan så håller den längre. Bästa resultatet får du troligen genom maskinslipning på dom kedjorna.

Jag vet att Stihl har riktigt bra kedjor, så jag misstänker att deras hårdmetallkedja är snäppet värre...mensmakar det så kostar det därefter :)

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

cruisern  
#175839 Jag tror inte det handlar så mycket om vilken kedjetyp man använder. Min lärdom efter att ha sågat ner ett antal stubbar av ek, lönn och gran är att det handlar om teknik och tålamod. I början gjorde jag ett antal fel. Jag tryckte för hårt och vinklade svärdet fel. Detta resulterade i att kedjan blev för varm och svärdet fick ”brännmärken”. Jag körde med både CS2149 och 550XP 13” och 15” svärd. Kedjan blev fort slö och jag fick fila ganska ofta. Efter hand så tog jag det lugnare, tryckte inte och höll svärdet så vågrätt som möjligt och då gick allt mycket smidigare. Nedan är en bild från en stubbe bestående av 3 st sammanväxta granar. Ytan är drygt 1,5 kvm. Det ser inte så snyggt ut men det fanns en del grus och stenar inbäddade så det fick bli en kompromiss.


Stubbe 1,5m2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

traktorz  
#175865 Den där stubbsamlingen är ju inget hinder längre. Borde vara enkelt att ta sig förbi med ATV med påkopplad boggivagn. Det är som med allt annat, med både teknik och idogt arbete, så går det.

På 40-och 50-talet användes dynamit friskt för att fixa diken och flytta stubbar. Tyvärr har andra grupperingar i samhället också fått upp ögonen för dess användbarhet, så hanteringen är kringgärdad med så många restriktioner idag. Så det får nog bli motorsågen och att öva upp tekniken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

traktorz  
#175869
Phantom skrev:Oregons Mulitcut kedjor kostar från lite över 300.-/st i 13". Priset ökar med längden på kedjan. .325/1,3mm finns bara i 13". Men 1,5mm finns i flera längder.

Hårda skär är svårare/hårdare att fila, men har man väl fått till skärpan så håller den längre. Bästa resultatet får du troligen genom maskinslipning på dom kedjorna.

Jag vet att Stihl har riktigt bra kedjor, så jag misstänker att deras hårdmetallkedja är snäppet värre...mensmakar det så kostar det därefter :)


Det kan ju vara lönt att prova först med en Oregon Multicut-kedja; billigare, samt går att handfila. Om det senare blir en ny kraftigare såg, då blir det nog också en kedja med hårdmetallskär till den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

axwell  
#175870 Köp en billig kedja av lite hårdare metall
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... dja-16490/
den tål lite mer än andra standardkedjor, kräver dubbel insats vid filning även om man använder diamantstift. Finns bara i 1,3 13" och 15" till .325
Använd ren rapsolja utan några extra tillsatser och alltid skjutande kedja.

Brasklapp:Så fungera de jag testat från denna leverantör, kan inte garantera att nästa leverans är identiskt likadan.

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

traktorz  
#175871 Den passar ju till vår Jonsered CS2152 som har den drivlänksbredden. Tack för tipset!

Filning med diamantstift?
- Är det med en Dremel-maskin i så fall?

Rapsolja?
- Vi har en 20l dunk med Q8 Standard ISO VG 100 sågkedjeolja.
- Men rapsoljan är säkert milövänligare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Kjell S  
#175874 Hugger bort barken vid sågsnittsytan.
Lägger en gummimatta som är rundskuren emot stubben på marken under sågen.
Filar så fort det blir slött - dessutom en kedja som ska kasseras snart ändå.

Största boven är oftast jord / grus som man drar in med sågen i skäret.

Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

axwell  
#175888
traktorz skrev:Filning med diamantstift?
- Är det med en Dremel-maskin i så fall?

Rapsolja?
- Vi har en 20l dunk med Q8 Standard ISO VG 100 sågkedjeolja.
- Men rapsoljan är säkert milövänligare.

Ja med Dremel.
Rapsolja utan tillsatser för jord o.d inte skall klibba fast och följa kedjan längre än nödvändigt.
Skjutande kedja av samma orsak.

Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Robertberg  
#175893 Nångång har jag "skalat" bort barken med en spade, sedan sågat så man kan slå in stubben med storsläggan.
Det kanske är ett möjligt tillvägagångssätt även i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Mangelu  
#175937 Har ni hört talas om stubbfräs ???? :wink: 8)

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Kjell S  
#175944 :wink: Alla stubbar är väl inte mitt i gräsmattan????

Användarvisningsbild

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176330 Frågan är om inte en liten grävare hade gjort bra nytta över en dag o putta upp stubbar.
3-5 ton borde man klara sig långt med, inte så dyra o hyra heller.

Avatar Fallback

Re: Hållbar kedja för att såga ner stubbarna

axwell  
#176341
Mange skrev:Frågan är om inte en liten grävare hade gjort bra nytta över en dag o putta upp stubbar.
3-5 ton borde man klara sig långt med, inte så dyra o hyra heller.


TS har en egen grävare, det har jag också men föredrar oftast att göra riktigt låga stubbar där man räknar med att köra.

Bärigheten brukar bli sämre sedan man brutit upp en större stubbe men gäller det riktig väg skall ju stubbarna bort, fast då krävs det oftast diken på båda sidorna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).