Traktorn i skogen

Vinch

16 inlägg 8298 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinch

norfelt  
#93446 Är det någon som har erfarenhet av elvinchar som drar 3,5-4 ton och kostar 5-6 tusen? Funderar att montera en sådan i fronten på min Leyland 704.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinch

Bengt.Svensson  
#93455 Jag har också funderat på det, en billig "nödlösning" om man fastnar på ett dumt ställe.

Avatar Fallback

Re: Vinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93468 Dom orkar mer än du kan tro men om du vill veta mer så gå in 4x4sweden.se o sök på vinchar.
Det är forumet för Jeepdårar
Har själv en Warn som drar 4300kg men som låg i en helt annan prisklass monterad på Jeepen som jag dragit upp traktorn ett par ggr vid sänkningar

Avatar Fallback

Re: Vinch

ord bind  
#175608 med många brytblock drar man sönder det messta! :wink:
mao prioritera lång wire och flera block så att man
fördelar kraften på flera dragpungter på både maskin
och omgivning. många är de som dragit av sina
traktorer med millitärwinsch då många traktorer ej
är gjorda för dragkrafter igenom motorn! :geek:

Avatar Fallback

Re: Vinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175734 Haken kan oxå ligga vid bärgning av annan traktor, var ska man dra???
Har själv en pump i nosen och har dragit i en kedja om framaxeln men de har inte känt riktigt bra heller

Avatar Fallback

Re: Vinch

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176038 Dra i framaxeln är nog inte att rekommendera tror jag, då hellre en lång kätting/strop/vajer och dra bak till bakaxel eller hitchen istället.

Användarvisningsbild

Re: Vinch

totte  
#176054 Att dra fel kan straffa sig.


Avatar Fallback

Re: Vinch

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176064 Drog de fel? Jag trodde att de bara hade otur... För den typen av otur verkar förfölja enbart vissa ;-)

Avatar Fallback

Re: Vinch

Blivande snickare  
#176175 Hur i helvete hamnade han där från början???
Nergrävd med flit??

Avatar Fallback

Re: Vinch

foton  
#176185 Vodka!

Avatar Fallback

Re: Vinch

axwell  
#176195
foton skrev:Vodka!


Ja vodkan är för billig i det där landet.

Avatar Fallback

Re: Vinch

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176218 Det är ju verkligen bra att stå o rycka med en så stor traktor framför..

Avatar Fallback

Re: Vinch

ord bind  
#176574 winch framåtmonterat kan ha sina sidor om man vill bakåt! på unimogen har jag en 3,6tonare.
vilket har resulterat ganska spännande blockningar ibland typ ett block framför och tre bakom.
många block blir det. men upp kommer man. när jag glömde blocken hemma en gång fick jag
dra mig runt ut i surhålet och tilbaka till fastmark igen. billiga brytblock köpte vi på millitär-
auktion 1500 för en pall med krage.
dom här säljer block till vetiga pengar http://fmv4x4.com har ej handlat själv.

Avatar Fallback

Re: Vinch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176623 Jag köpte ett sånt större block o det verkar vettigt men har bara provat de på lite lätta offroadfordon i en backe för att bryta i sidled

Avatar Fallback

Re: Vinch

Midgård  
#176637 Jag köpte också ett kastblock från http://fmv4x4.com/. Det verkar vara bra grejer, dock anser jag att spelet mellan skälva blockskivan och sidobeslagen är lite väl stort. På Busterkranen har jag 8 mm vajer så det kan nog klara sig men på radiovinschen på Mohedakärran är det 6mm vajer och då finns stor risk at vajern kan halka utanför blockskivan och fastna mellan densamma och sidobeslagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).