Föryngring

Stöplantering i gammal skog

10 inlägg 7820 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stöplantering i gammal skog

torrtall  
#1748 Hej!

Ny spröd planta här :-)

Vad är er åsikt om stödplatering i gammal skog ungefär som Mats Hagner beskriver i http://www-sekon.slu.se/~mats/BerPlant.htm samt http://www-sekon.slu.se/~mats/LIBSVEN1.pdf.

Är det någon som testat eller är det bara bortkastade pengar?

Det är en liten yta som aktuell, ca 2ha, så det blir ju inte tal om några stora pengar direkt.
Lite sugen är jag på att testa. Men samtidigt är jag tveksam eftersom är högstammig skog, så jag misstänker att eventuella plator får det tufft.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1756 Är det luckig,gles, högstammig skog du tänkt "fyllnadsplantera i"?
Eller ska du plockhugga små luckor och plantera?
Min personliga Gissning är att det förstnämnda är bortkastat.
Alt. två blir i bästa fall en arbetsintensiv skötselmetod.
Men det är som sagt endast min gissning. Kanske finns det ngn på forumet med praktisk erfarenhet?

Avatar Fallback
torrtall  
#1760 Det är en gallring i gammal skog :shock: utförd av SCA, men jag tycker väl att det är lite för glest på en del håll. (men det kanske mest beror på att jag vet hur det såg ut innan (det var inte jag som bestämde att det skulle gallras, utan min faster som är delägare i marken))

Jag lutar väl åt att inte göra några större insatser, möjligen flytta plantor från åkerkanten till par ställen där den omkringliggande skogen inte är allt för hög, och det blivit lite av skotarvändplan.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1762 Det råkar inte vara så att det planerats för en fröträdställning?

Avatar Fallback
torrtall  
#1764 Tack för att du tar dig tid att svara :-)

Nej, inte vad jag vet i alla fall. När vi frågat fastern vad hon beställt att de skulle göra så har hon sagt gallring. Hon var rätt besluten att "det var dax att tjäna pengar på skogen nu" (på hela 2 ha), så jag ides inte engagera mig i någon större omfattning, förutom att jag erbjöd mig att köp ut henne helt eller delvis.

Jag tvärtittade hos SVO och i deras kortversion av skogsvårdslagen skriver de

Gallring måste främja skogens utveckling. Virkesförrådet efter gallring måste vara så stort att markens virkesproducerande förmåga utnyttjas.
De kvarlämnade träden ska vara jämnt fördelade över arealen. Skador ska så långt som möjligt undvikas.


Och det är mycket möjligt att detta uppfylls. Jag skall mäta och fota lite nästa helg. Så kan jag lägger upp lite mer info/bilder.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1767 Låter som om du vill göra ett försök till vad som förr kallades för blädningshuggning?, men lägg upp lite bilder så får vi se hur det ser ut.

Avatar Fallback
torrtall  
#1768 Jo, jag skall försöka komma ihåg att ta några bilder. Det kanske visar sig att det bara är jag som är "överkänslig" för hur det blev.

Men det dröjer till efter nästa helg.Det är 25 mil till marken.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1770 Det kan se rätt eländigt ut direkt efter en gallring. Särskilt om den var utförd ngt för sent.
De första åren efter gallring satsar träden på att utnyttja sitt ökade livsutrymme, t.ex sträcka ut rötterna. Sedan brukar den sluta till sig ganska snabbt. Det är iallafall min erfarenhet.
Sedan har man ju hört talas om riktiga fulgallringar där målet varit att plocka ut så mycket som möjligt utan att bryta mot SVL.

Avatar Fallback
Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1771 Här nere gallrar Södra hårt för att få mycket massaved. Vi hade dem till att göra en 2:a gallring i tall för kanske 3 år sen och det såg väldigt glest ut. Vi gallrade ett annat område ett par år tidigare, för hand. Tall som inte gallrats på mycket länge med inslag av stora björkar. Gallrade ur hårt men var mer kvar än det södra lämnade.

I stormen blåste det ner mycket i området som södra gallrat. Knappt inget i det andra.

Först ser det för gräsligt ut men efter ett tag växer det igen mycket. Men om man ska ha Södra till att gallra får det inte blåsa ner eller dö några träd.

Avatar Fallback
torrtall  
#1774 Tack för infon :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).