Skogsröjning

Första röjningen (Eftersatt)

54 inlägg 30146 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173305
DrDamp skrev:
Storken skrev:Alltid knepigt med bilder, men rent spontant skulle jag nog ha röjt lite hårdare om det varit mitt bestånd.
Men hur man än gör så brukar det bli bättre än att inte göra nåt alls!
Avståndet mellan stammarna efter 1:a gallring, tja säg runt 2,5 - 3m ungefär.



OKey och ca 1-1,5 m vid röjning då som regel ?

ja det är ju mycke skit jag fått bort iaf, mycke björk och tall som bara står och skymmer som älgen ätit sönder.

Tackar..


Vid en slutröjning så kan du sikta på 2-2.2m mellan stammarna. Är det väldigt tätt med långa klena björkar bör man ha kortare avstånd för att minska risken att de böjer sig under snön, röj så att de står fritt.
Har inte tittat på alla bilder men på vissa ser man iaf att det står fula/klena stammar ganska nära en fin huvudstam, de stör bara utan att ge något så de ska röjas bort.
Sen är det kanske svårt att röja hårt i eget bestånd men man kan ju ha som mål att alla träd har lite fritt utrymme uppe i kronan så de inte hindras av grannträd.

Har inte varit så uppmärksam så det kanske är två helt olika röjningar som diskuterats i tråden :oops:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173306 Ja det är en eftersat röjning kan man säga, så första på 35 år =) .. Men jag får nog ta lite hårdare ändå, varit lite för mesig på just detta ställe runt hällan som det verkar

står ungefär 40-60 cm mellan nu ( innan röjning ca 15-25 cm )

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173311
Pensionär skrev:I princip får du mindre stubbskott ju lägre stubbe du tar. Men det som påverkar stubbskotten mest är röjningstiden. Röj löv på sommaren när dom är gröna så far energin med stammen och inte ner tillbaks i roten.
Sen så fokus på stubbskott som ett problem handlar mest om plantskog, i sån där ungskog är det ingen fara.

Röjningen såg ju hyfsad ut, möjligen att du är något försiktig. ( Inget att skämmas för, nästan alla skogsägare blir snål i egen skog ). Men svårt bara sådär att säga från en bild.

Men lägg fokus på att röja ner allt klen nu så formar du skogen om nåt år sen när du skall gallra.



SÅ ju lägre stubbe ju mindra stubbskott? Trodde det va tvärtom jag, har läst det nånstans men finner det ej nu ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Pensionär  
#173382 Som sagt i princip så ska det bli mindre stubbskott med lägre stubbe. Men viktigast av allt om man ska unvika stubbskott är tiden på året när man röjer.

Du skrev här ovan i tråden att du röjt bort många tallar som var skadade av älg. Röj inte bort dom, dom ska sparas som foder åt älgen. Älg föredrar träd som redan är betade. Röjer du bort dom så går de vidare till nästa träd och förstör det istället.

Hmm nu kom jag på att du röjer ju ungskog så då är det inte lika viktigt att spara betade träd. Gäller ju för plantskog egentligen.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#174567 Nu har man röjt 5 H så ca 1,5h kvar nu phu, kän på en lat jävel ;D
Så nu ska det få stå några år tills jag går in och manuell gallrar..

Har börjat fli runt gården nu istället och tar den sista röjningen efter jag är klar med gården.. Bjuder på några till bilder.

skogsbilder/image.php?album_id=583&image_id=6912

skogsbilder/image.php?album_id=583&image_id=6911

skogsbilder/image.php?album_id=583&image_id=6910

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

nalle34  
#174580 Bra jobbat ser snygt ut, har sälv röjt 3.5 hektar (pu) och har kvar ca.9-10 till om jag orkar. Men lejer nog bort en del.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174607 Det ser fint ut. Det blir fina grejor när växer till sig.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174632
nalle34 skrev:Bra jobbat ser snygt ut, har sälv röjt 3.5 hektar (pu) och har kvar ca.9-10 till om jag orkar. Men lejer nog bort en del.


Har precis varit och röjt i 2 timmar. Perfekta förhållanden, 8 grader, mulet, ingen mygg.
Bra träning att ta ett pass efter jobbet. Man kan kanske gå ner 5kg om man håller
på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#174644 Tackar ska ni ha.


Nalle : Jo det blir ju inte många timmar över efter jobbet som man ska hinna med allt =)

Vedmaskin jo man får i alla fall hoppas på det =)

Zalman: Jaså har ni myggfritt än, här började dom svärma igår och än mer i dage efter solen va framme..

5Kg vore inte fel ;D hehe

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Gotths  
#175580 Skam till sägandes har jag inte upptäckt denna sajt förrän nu. Ändå har den tydligen funnits i flera år.Jag höll på med liknande råd- och erfarenhetsutbyte, när jag gav ut tidningen Småskogsnytt. Det är roligt att se att det finns så många intresserade skogsägare och "entreprenörer". Nu till ämnet. Det största problemet med röjning är att det inte utförs alls. Det andra är att om det utförs, så görs det ofta på fel sätt med för mycket av städning, som kostar mer tid och pengar utan att tillföra något värde. Röjning bör utföras så att man bestämmer och väljer ut de antal huvudstammar, som skall gynnas fram till nästa åtgärd i beståndet, gallring. Dessa huvudstammar gynnas genom att man tar bort eller minskar konkurrensen från stammar nära huvudstammen, som inverkar eller kommer att inverka menligt fram till gallringen. Det gör man genom att bryta eller kapa dessa stammar. Det kan man göra lika gärna på 1-2 m höjd, som nerefter marken där man riskerar stensågning. Övriga stammar i beståndet behöver man inte bry sig om. De har ingen betydelse skogsvårdsmässigt, men kan ha betydelse för fauna och viltvård som foder och skydd. När det röjs, så städas det alldeles för mycket och i allmänhet brukar det vara schablonmässigt ca 2000 stammar kvar efter röjning. Om man la ner mindre med tid på städningen, så skulle man hinna med att röja betydligt mer på samma tid och då skulle "röjningsberget" kunna reduceras en hel del. Om man nu arealmässigt har problem att hinna med röjningen, så kan man reducera antal huvudstammar, som gynnas, från 800-1100, som ofta ställs kvar efter 1:a gallringen ända ned till 300-400 stammar, som motsvarar vad som är kvar i slutavverkningsbeståndet. Det är ju i dessa slutavverkningsstammar, som det stora virkevärdet ligger. När på året röjning skall ske, bör man ta hänsyn till risken för insektsskador. Det får inte ligga nyröjda, "grövre" stammar, på våren, försommaren när märgborre och sextandade granbarkborren svärmar. Bästa tiden för lövröjning är på sommaren. Det ger mindre med uppslag av stubbskott. Det här kan den som är intresserad läsa mer om i min bok Skogsskötsel-alternativ (Småskog)eller på Skogsstyrelsens hemsida

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175581 Så småningom så ska det gallras och är det inte städat förut så lär det städas då om gallraren ska se vad han gör. Förstagallrar cirka 20-30 ha om året och allt behöver underröjas. Där det blev höga granstubbar i ungskogsröjningen har det växt upp retfulla marbuskar. Småplantor som man struntade i är har blivit nog stora för att skymma sikten och fastna i aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Gotths  
#175593 Om man har röjt i normal tid, så är det många år kvar till första gallring. På den tiden har de flesta av de stammarna, som man skulle ödsla tid på att röja, konkurrerats ut och dött. Kanske är energisortimentet då ännu mera lönsamt, så att alla stammar, som gallras bort går till skogsbränsle. Risken är också stor att om man röjer ned till 2000 st/ha och det är löv i beståndet, att stubbskotten tar sig upp och blir ett ännu större problem vid första gallringen. Miljön för faunan blir i vilket fall bättre om man inte städar vid röjningen, utan låter miljön i beståndet variera, så att det passar många olika arter. Sen är också som jag sa i tidigare inlägg, bättre att lägga tiden på att röja flera ha än att städa vid röjningen.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175597 Det är ju min erfarenhet också som ägare till stora areler gallringsskog efter 69 års storm. Där man röjt enligt instruktionsboken får man röja stubbskottssly. Där man "bonnröjt" och lämnat mer får man röja granunderväxt. Men städningen inför gallringen kommer man inte undan hur man än har gjort.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175607 Då jag röjer så sopar jag ner älgbetade tallar fast jag vet att skogsstyrelsen rekommenderar att de ska vara kvar. Jag tycker helt enkelt att det ser fördjävligt ut. Om man ändå röjer så tar det bara några sekunder extra. För mig så ger en "städad skog" ett mervärde. Nu röjer jag det mesta själv men om jag skulle leja så vill jag nog också att de "städar" skogen och röjer på traditionellt sätt, tycker att det skulle bli svårt att följa upp röjarnas arbete annars.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175621 Det går ju ofta fortare att röja ner än att gå runt. Plus att om man inte "städar" så är det lätt att missa något mer lättröjt område helt och hållet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).