Avverkning (slutavverkning)

Hur manga lass är bra nog

22 inlägg 18137 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur manga lass är bra nog

skogshasten  
#175234 Läste att det inte var brist pa maskin förare bara bra skogsmaskinförare.
Ställer mig och er fragan hur mycket skall man kunna köra ut i slutaverkning per dag.
Hur manga kubik skall man kunna skörda per dag sa att man betraktas som bra.
Alla elever i min skola är arbetslösa utom de som per updrag av familj gar pa skolan för att skaffa papper sa dom kan köra.
Detta är inte ungdomar utan vuxna med körkort och arbetslivserfarenhet.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Hur manga lass är bra nog

torpöbo  
#175279 Det beror helt på maskinstorlek, terräng, hur bra skördarföraren lägger högarna, avstånd mellan högarna, terräng, volym i högen, maskininställningar. Men jag körde som praktikant 3-4 lass timmer i timmen på slutavvetkning när det gick som bäst med en 1410d med långkran. Snittet låg nog på ett lass i timmen. I gallring när skördarföraren var kass på att lägga bra så blev det typ ett lass i timmen.

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175288 Så du menar att det tar lika lång tid att köra ett lass timmer i slutavverkning som att köra ett lass massa med dåliga högar i gallring???

Avatar Fallback

Re: Hur manga lass är bra nog

torpöbo  
#175291 Om du tar till dig det första jag skrev så förstår du att produktionen helt handlar om vilka förutsättningar som finns på platsen.... Snittet är vad jag minns men det var några år sedan jag körde när man har nära o köra går det mycket fortare än om man har långt att köra.

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Sedvall  
#175292
torpöbo skrev:Det beror helt på maskinstorlek, terräng, hur bra skördarföraren lägger högarna, avstånd mellan högarna, terräng, volym i högen, maskininställningar. Men jag körde som praktikant 3-4 lass timmer i timmen på slutavvetkning när det gick som bäst med en 1410d med långkran. Snittet låg nog på ett lass i timmen. I gallring när skördarföraren var kass på att lägga bra så blev det typ ett lass i timmen.

Du glömde nog det viktigaste, köravståndet. En gallring mot väg är nog ett lass i timmen i snitt lagom, mer i sav.

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175293 jo jag vet att det beror helt på hur förhållanderna är.
Jag kör själv skotare och vet hur det kan va.
Men ligger man på ett snitt i gallring på en timme per lass så är det ok men om det går en timme på varje lass i slutavverkning så får man nog lägga på ett kål :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur manga lass är bra nog

skogshasten  
#175315 Som praktikant lastade du la av pa avlägget pa 15 minuter ok supermannen den bästa skotarförare jag har hörtalas om säger att han kört ett lass och lastat av pa 17 minuter.

Sa jag antar att ni har haft manga körtimmar innan praktikant stadiet och virket vid väg eller är detta ett tempo du deseutom holler i 6 timmar ....5, 6 lass i timmen a 13 kubik jag antar att ni skotar rent 2000 kubik fort.

Finns det nagra som är sämmre och har jobb (ni kan ju altid vara annonyma)

Hur manga lass gjör du nu per skift som ikke praktikant?

Jag kanske skall formulera mig bättre men generelt per arbetsdag pa en gallrings trakt och slutaverknings takt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Skogshuggarninorr35  
#175318 Om man är ny så ska man inte försöka pressa sig att skota mer än dom erfarna utan lära sig att hantera maskinen och planera körningen först och främst.
Har man för bråttom så blir det fel och man kan känna sig otillräcklig, men farten kommer med tiden.
Sen är det i regel så att om man än kör fram 10 eller 20 lass per skift så kunde det ju varit fler enligt ägaren, men det är bara att slå dövörat till.
Men man måste ändå förstå vad maskinen, bränsle och lön m,m kostar per dag.

Avatar Fallback

Re: Hur manga lass är bra nog

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175321 Jag har en kompis som har en kompis som har en kompis som känner en kille som har en tjej som har varit inne i en skotare som va en liten.......
Om du istället vänder på det o räknar baklänges ,totalkostnad för skotare per timme kontra kubikpris så får du fram vad du behöver få fram till väg.

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Skogshuggarninorr35  
#175326
skogogräv skrev:Jag har en kompis som har en kompis som har en kompis som känner en kille som har en tjej som har varit inne i en skotare som va en liten......


??


skogogräv skrev:Om du istället vänder på det o räknar baklänges ,totalkostnad för skotare per timme kontra kubikpris så får du fram vad du behöver få fram till väg.


Precis :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

#Pontus#  
#175331 1 lass om dagen ä bra nog ;)
Senast redigerad av #Pontus# tor 16 aug 2012, 23:57, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Hur manga lass är bra nog

Axl  
#175343 Det är inte förmågan att ösa ut många lass som är det avgörande utan att få tag i någon som kan klara av allt det andra och ösa ut hyffsat med virke. Du måste klara av att sköta maskinen, vara ensam i skogen, hålla kvalitet, hålla sams med dom andra i laget och ta kontakt med markägare. Det tycker jag verkar vara det stora problemet. Du kan vara hur duktig som helst i skolan med klarar du inte av att hålla motivationen uppe när du sitter ensam i skogen så spelar det ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Thunborg  
#175359 I mina ögon , som arbetsgivare , är inte produktion i tim avgörande , utan det är helheten . Ofta på nya objekt rasslar det ut mycket virke i början , sen när det går mot sluttampen tar "städningen" lång tid , så planeringen är jätte viktig . Sen motivationen , ensamt , mörkt , kompisar ringer (framförallt kvällsshift) lätt att glida hem istället för att mala på . Det bästa är att det mol på tim efter tim i ett lungt men effektift tempo. En sak till , det är dyrt att reparera . Så att vara försiktig och sköta om utrustningen är viktig för mig .
Tävla inte med andra , tänk på er själva och vad ni kan göra bättre .

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

mb-man  
#175412 Det är ju typiskt nybörjare att kranen ska ställas upp till max så det går som helvete men det enda som händer är att det rycker och slänger så hela maskinen blir krokkörd :x

Användarvisningsbild

Re: Hur manga lass är bra nog

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175445 1 lass per timme i gallring och 2 i slutavverkning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).