Inomgårdsmaskiner

Power Craft Vedklyv

7 inlägg 8740 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Power Craft Vedklyv

oosskkaarr  
#173781 Hej!

Är ny på forumet! Tänkte om någon har provat denna vedklyv Power Craft Vedklyv 8000 kg? Kostar 5000:- vet att dom flesta kommer rekommendera Faxes ved klyv hehehe. Men en sån har jag inte råd med.

Mvh Oskar



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173787 Har skrivit detta i nån tidigare tråd. Tycker 5000:- är alldels för mycket för sånt skräp!
Proffsklyvarna i denna kategori ligger på ca dubbla pengarna. Då är det helt andra grejer vi talar om :smile:
Är taket 5 tkr, hade jag nog letat begagnat på blocket. För att betala så mycket för ihopmonterat blötjärn från Kina med leksaksdelar är dyrt!

Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

oosskkaarr  
#173899 Har svårt o tänka mig att de skulle vara så värdelösa, men det kanske är så som alla säger på detta forum att det inte duger. Har dock ett par grannar som har billiga kina klyvar som klyver ganska mycket per år o de har det aldrig varit några bekymmer för. Jag eldar med ved panna o klyver ca 15 kubik per år (eldar med 57cm ved) , har änsålänge använt yxa och det går galant förutom när det är riktigt stort o vresigt, då blir det ved kil men det är ganska drygt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

Husqy346  
#175298 Bara namnet power craft ger mig gåshud!jag köpte batteridriven borrmaskin med det märket på. Den sprack mitt i tu längs med hela handtaget vid borrning.

Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

Phantom  
#175344 Jag har provat den klyven(Power Craft). Den tar lika stora bitar som jag tidigare kluvit, björk med en diameter på ca.60-70cm, på en hemmabygd klyv. Powercraften är mindre, men fungerar med de två hastigheter som anges. En snabb med halva klyvkraften och en långsam med den högre kraften. Själva konstruktionen känns kanske lite sisådär och hur länge den håller...ja det vet man nog inte utan beror nog lite på hur mycket den ska användas och till vad. Framtiden får utvisa hur kvaliteten är. Tror nog att jag kan få prova den lite då och då framöver och kan komma med uppdatering vid intresse.

Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

pkinhult  
#182156 Hur gor det med klyven fungerar den bra? Klyver den hela vägen fram till äggen eller stannar den en bra bit framför?

Avatar Fallback

Re: Power Craft Vedklyv

Phantom  
#182339 Klyven är testad i ett antal kbm nu, och den fungerar bra.
Såklart finns mer att önska, men i det stora hela och för det priset så är den över förväntan.
Den klyver hyfsat snabbt och har inte tvekat ngn gång ännu, och då har jag testat med stora bitar(upp till 70-80cm i dia. både i 30cm och 50cm längder) som är kvistiga och dubbeltoppar.
Den klyver inte ända fram till kniven, utan stannar några cm innan, men det har fungerat bra. Det går att modifiera den enkelt så den klyver ända fram om man vill, men enligt min åsikt så ser jag ingen nytta med det på den här klyven då den stannar så pass nära ändå.
En annan ställning på klyven så den blir stadigare och högre så blir den nog ännu trevligare att jobba med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).