Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sluta slutavverka?!

99 inlägg 46733 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174457 Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

alias  
#174460
jonsered95 skrev:Jag håller verkligen med om att vi måste börja jobba med naturen och inte emot den. Det finns många fördelar med kontinutetsbruk: du kan dra nytta av självförryngring (de träden som trivs kommer upp), du kan ta ut de värdefullaste träden och lämna de andra så att de kan växa till sig. Man behöver inte dika, då de träden som står kvar och deras rötter klarar av detta.
Men man kan väl inte anpassa kontinutetsbruk i hela Sverige men man ska kunna ha ett val.

Kan någon svara på min fråga på hur vi ska bruka skogen i framtiden om vi förstör den och naturen genom att sätta gran,överallt och ta ut grot (utarma jorden på näring)?! :surp:


På vilket sätt förstör vi naturen genom att plantera gran? Själv har jag ca 80-90 % av arealen som är medelgoda till goda granmarker. Jag undrar snarare om det finns något trädslag som kommer att gynnas mer än granen om man tillämpar kontinuitetsskogsbruk (är ju nästan det enda sekundärträdslaget som klarar sig i hela Sverige).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174492 Om man tror på global uppvärmning, som enligt flera bedömningar verkar leda till varmare, blåsigare och torrare klimat i södra Sverige, så bör man ju inte plantera gran här nere.
Senast redigerad av th ons 09 maj 2012, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Kriffa  
#174493 Hej igen!

Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Använde kanske orden "för bövelen" så att det kunde feltolkas. Ber om ursäkt för den, Mangan.

Mangan skrev:Då föreslår jag att du gör vad nu artikeln vill att du skall göra, så du tjänar mer. Lycka till!

Ja, då börjar vi ju komma till DN-artikeln essens: Om man vill driva skogen på annat sätt än skogsstyrelsens norm, så riskerar man åtal!!! Som tur är bor jag numer i Norge och slipper riskera åtal om jag vill prova att driva mer ekonomiskt :wink:
I övrigt tror jag inte vi kommer så mycket längre. Mangan och jag har olika "tro". Jag driver ju själv trakthyggesbruk nu, men funderar när jag måste avverka delar av beståndet till dåligt betalt massaved... Rät och fin furu, men inte färdigvuxen!!!

Det som också slår mig är hur något som var sanning för 30 år sedan inte längre är det. Som jordbrukare fick min föräldrageneration lära sig att stubba så lågt som möjligt. Idag rekommenderas att stubbhöjden aldrig understiger 10 cm. Så hög stubb kan jag inte ens ställa in på vår slåmaskin, som är 15 år gammal!!!
Inte heller är sanningar de samma på olika sidor om landegränser; senast jag bodde i moder Svea var en kylvara +8 grader eller mindre. I norge är det +4... Varken klimat eller folk är mycket olika.
Det ser ut som alla länder har sina egna forskarmiljöer, som kommer fram till sina respektive sanningar. Vad det gäller skogsbruk så ser det ut som att t ex Tyskland kommit fram till en annan sanning än den som är i Sverige...
Kanske är det bättre att börja odla björk och producera ved. Två bestånd på samma tid som ett gran/furu-bestånd och en kubikmeterpris på 500 kr. Det är det samma som att du skulle fått 1000 kr kubiken för sågtimmer!

Skogsola skrev:Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog.


Kanske inte Gudrun hade "fått tag" i skogen om det inte var för monokultur och långa öppna hyggeskanter... :wink:

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

jonsered95  
#174753
alias skrev:
jonsered95 skrev:Jag håller verkligen med om att vi måste börja jobba med naturen och inte emot den. Det finns många fördelar med kontinutetsbruk: du kan dra nytta av självförryngring (de träden som trivs kommer upp), du kan ta ut de värdefullaste träden och lämna de andra så att de kan växa till sig. Man behöver inte dika, då de träden som står kvar och deras rötter klarar av detta.
Men man kan väl inte anpassa kontinutetsbruk i hela Sverige men man ska kunna ha ett val.

Kan någon svara på min fråga på hur vi ska bruka skogen i framtiden om vi förstör den och naturen genom att sätta gran,överallt och ta ut grot (utarma jorden på näring)?! :surp:


På vilket sätt förstör vi naturen genom att plantera gran? Själv har jag ca 80-90 % av arealen som är medelgoda till goda granmarker. Jag undrar snarare om det finns något trädslag som kommer att gynnas mer än granen om man tillämpar kontinuitetsskogsbruk (är ju nästan det enda sekundärträdslaget som klarar sig i hela Sverige).

MVH
Alias


Jag håller med om att granen kan växa nästan överralt, men det betyder inte att vi ska plantera gran där andra trädslag trivs bättre. (Har sett exemplar där man satt gran där det inte alls är det bästa trädslaget.) En anledning till att man inte ska plantera gran överallt är att granens barr försurar marken när de trillar av. en annan anledning är att rena granbestånd som man ofta planterar bara gynnar ett fåtal arter som rubbar hela ekosystem.

MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

4WD  
#174771 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Midgård  
#174787 Skogsola skrev:"Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog"

Man ska nog befinna sig ganska långt från verkligheten för att överhuvud taget ge uttyck för en sådan uppfattning. Är det någon som inbillar sig att det bara var övermogen skog som blåste ner. För tusan, bitvis knäcktes allt, stort som smått.

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

halvproffs  
#174820
halvproffs skrev:Äh, jag tror att du är ett forumtroll som vill få till en knepig diskussion. :???:

Citerade mig själv. Gaiasdotter har ej varit in på forumet efter det hon skrev det sista för snart en månad sen.Hon lyckades ialla fall få till diskussion. FORUMTROLL? Nja, inge intresserad ivarje fall.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

MNskog  
#174823
Kriffa skrev:Mellanlösning..!?
Ser ut som jag kastar mig på lite sent...
Har själv gått i dessa tankar, men tror att jag kommit fram till en slags mellanlösning:
Att göra flera små "hyggen" inne i beståndet.
Varför:
På de två senaste årens drifter har jag (traditionell slutavverkning, manuellt, ca 700 m2) observerat att i delar av beståndet får du bara ut en timmerstock av vart träd, medan i de bättre delarna ger varje träd upp mot 3 fullängdsstockar!!! Det innebär ju att det är variationer i boniteten som ger varierade tillväxtförutsättningar. Då kunde jag ju hellre bara ta ut de delar som är "färdigvuxet" och låta resten växa färdigt.
Fördelar:
Det är möjligt att plantera.
Du får ut mer ekonomiskt genom att du levererar större mängd timmer, kontra massa.
Skogen blir mindre känslig för extremväder (blåst).
Det blir visuellt vackrare att se på.
Ekologiskt kan jag dessverre inte svara på.
Är det möjligt storskaligt?
Med de GPS-baserade kartsystemen som finns i de flästa skördare nu, borde detta inte utgöra något problem.
Lång väg!? Du får ju mindre kvantum på vart område, men driften måste läggas upp som en slags "slinga" med flera småhyggen efter vägen och volymen måste vara så stor att skotaren alltid kan køra fulla lass. Då ska de teoretiskt sett inte bli nån mer körning, utslaget på alla beståndens livcykel tillsammans (vilket ju fort kan bli upp mot 100 år...)
Kanske är jag på villospår, men jag har tro på att tekniken (GPS) ska vara med och hjälpa till.


Här tycker jag att du är inne på rätt väg.
Den åtgärd som snabbast och utan investeringskostnader ökar tillväxten är en större upplösning med ståndortsanpassning, alltså mindre bestånd.
Det argument som oftast framförs är att kanteffekterna blir större och påverkar ungskogens tillväxt negativt. Då ska man komma ihåg att de äldre träden i kanterna växer bättre och gynnas av luckan.
Ekologiskt är det även bättre för en "naturlig" skog består ju av en blandning av mindre och större luckor och slutor.
Drivningstekniskt ska det inte vara några problem med dagens teknik och kostnadsökningarna marginella.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

skogshasten  
#175239 Om man later skogsägarna bestämma själva om dom vill gallra eller inte kan man även ge dom friheten att slutaverka eller bruka sin skog med vilken metod de vill. resten skyddas av lagen som dt är i dag.
mycket väsen om ingenting men överförmyndigandet är inte nyttigt

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175301
Skogsola skrev:Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog.


De kanske inte gillade slutaverkningsmetoden, och ville bedriva något alternativ skogsbruk och/eller behålla den fina skogen? :wink:

Man kan ju se alla de naturreservat där skogen nu bara ligger och dör för att någon trodde att man kunde "bevara" gammal gran.

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175347
Mangan skrev:
Skogsola skrev:Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog.


De kanske inte gillade slutaverkningsmetoden, och ville bedriva något alternativ skogsbruk och/eller behålla den fina skogen? :wink:

Man kan ju se alla de naturreservat där skogen nu bara ligger och dör för att någon trodde att man kunde "bevara" gammal gran.


Ungefär som naturvårdsovännerna för 100 år sedan så åt bönderna att sluta beta och slå ängarna, så att blommorna inte skulle fördärvas. Lär visst vara skog där idag...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Skogsforskare  
#177219 Om du gallrar och gallrar och gallrar, så tar träden till sist slut. Hur gör du då?

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177224
Skogsola skrev:Det är inte mer än sju år sen som halva Smålands skog blev ödelagd för att smålänningarna var för snåla för att slutavverka sin övermogna skog.


En annan aspekt på att det fanns mycket gammal skog. Om det var genarationsskifte i fagggorna så behövdes det pengar. Antingen för att lösa ut dom som inte ville ta över. Eller om det var en ren gåva i rakt nedstigande led. Så skulle det betalas gåvoskatt.

Regeln med gåvoskatten togs bort från den 1/1 2005.

Så då fanns ett uppdämt behov av slutavverkning. För att kunna lösa sådana situationer.

Jag såg även vindfälle i plantskog när jag var ute och kapde loss vindfällen. Så det trillade i alla typer av skog.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Skogsforskare  
#177262
Kriffa skrev:Ja, då börjar vi ju komma till DN-artikeln essens: Om man vill driva skogen på annat sätt än skogsstyrelsens norm, så riskerar man åtal!!!


Fast Zaremba har fel i sina artiklar. Man får göra nästan vad man vill i skogen, men inte riktigt. Man får exempelvis inte gallra så hårt att tillväxten bara blir hälften mot vad den borde vara.

Det Harald Holmberg i Lycksele gjorde var att först begära dispens för att få gallra för hårt, men fick nej. Skogsstyrelsen la dessutom till att om han ändå skulle göra det så skulle han åläggas att ta ner resterna och plantera. Det är det som har presenterats som att Skogsstyrelsen försökte tvinga honom att kalhugga.

Sen gallrade han ändå på tok för hårt och blev då polisanmäld. Att åklagaren la ner åtalet beror i grund och botten på att inventeringen som Skogsstyrelsen hade gjort inte riktigt höll måttet.

Om Harald hade gallrat lite försiktigare så hade ingen vetat nånting, eftersom det inte är anmälningsplikt på gallring. Det hade varit lagligt, skogen hade sett bättre ut, och den hade vuxit bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).