Skördare

Flerträdshantering

31 inlägg 14464 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flerträdshantering

masterchief  
#175198 Är som bekant rätt ny på det här med flerträdshantering.
Vi har laborerat en hel del med det nu under vintern o fått det o fungera riktigt bra tyckte vi.
Nu i vår gnälls det en del på massaveden som är raggig mm
Speciellt granen.
Hur gör ni som är lite mer erfarna med flerträd?
Skippar ni det helt på granen så här års?
Tyvärr så är uppdragsgivaren fixerad på gran o barrmassaved istället för energivedssortiment o träddelar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

skogsjan695xl  
#175209 visst blir kvistningen dålig på gran, men det knäcker grenarna så det ska enligt inmätnings regler så ska det vara godkänd tillredning av massaved. Sen är det oftast toppbitarna som blir dålig kvistning. Där är grenarn så klena att det inte räknas som kvist. Så kör på, det ska inte vrakas så ingen har rätt att gnälla.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Pendelarm  
#175213 Jag unviker gran så här års. Men jag plockar ändå flera granar på lång arm å släpper framför maskinen. Enbits garn går ofta skapligt att kvista två å två. Vi kör ej trädelar och "slarv kvistat" men det är säkert bra på många objekt.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175220 med 2 åt gången brukar de va lugnt, men de kanske är värre kvistar söderöver :wink:

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175223 Granmassa samt barrmassa får se ganska ful ut fast man inte tycker den borde vara godkänd. Kan inte bestämmelserna fullt ut men gren upp till 15mm är godkänd bara den är knäckt vid stammen. Om jag inte minns fel!

Likadant håller stammen 5cm vid tre meter så får den vara hur klen som helst, nu pratar vid om en bit som kanske är 4.5m lång och är 5cm vid 3m!

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

snubblaren  
#175227 Hade problem med ett log max 5000 att hon bara ville dra igenom kanske en stam bra och de andra med halva farten av den stocken som matades bra, är 3-4 stammar för mycket?

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

mb-man  
#175231 En gren som är under 15mm behöver inte vara knäckt och räknas inte alls. Mätarna vrakar ju bara för att det ser illa ut men de har nog vant sig lite för det blir inte lika mycket vrak nu.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

masterchief  
#175252 Blir o hålla en dialog med uppdragsgivaren, man förlorar rätt mycket pengar på o inte flerträda..

   TS
Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Pendelarm  
#175296
snubblaren skrev:Hade problem med ett log max 5000 att hon bara ville dra igenom kanske en stam bra och de andra med halva farten av den stocken som matades bra, är 3-4 stammar för mycket?


Det har betydelse vilka vallasar man har hur bra det funkar men ska man dra 3-4 stammar så ska träden vara raka och lika grova. Jag kör i regel två och två men fin tall går det bra med 3-4 st.

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Pendelarm  
#175297
masterchief skrev:Blir o hålla en dialog med uppdragsgivaren, man förlorar rätt mycket pengar på o inte flerträda..


Uppdragsgivaren håller även koll på dig så att du inte tjänar för mycket :grin:

Avatar Fallback

Re: Flerträdshantering

Klingstedt  
#179683 Vi kör en hel del flerträd gran. Och de enda som gnäller är timmerbilschaufförerna. Har följt upp en hel del inmätning men kan inte se att vrakandelen ökar. Men att fastvolymsprocenten har varierat en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179732 Upplever samma problem när jag kört brorsans med 5000. Är lite teknik att få dem lägga sig på bra sätt om man ska plocka ett gäng med.


Pendelarm skrev:
snubblaren skrev:Hade problem med ett log max 5000 att hon bara ville dra igenom kanske en stam bra och de andra med halva farten av den stocken som matades bra, är 3-4 stammar för mycket?


Det har betydelse vilka vallasar man har hur bra det funkar men ska man dra 3-4 stammar så ska träden vara raka och lika grova. Jag kör i regel två och två men fin tall går det bra med 3-4 st.

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

skogsjan695xl  
#179738 hur tycker ni mätningen blir. Volym mässigt alltså. Hörde några som körde med log-max, där blir det mer volym i verkligeheten jämtemot datorn. Vi kör ju med sp och vi får mer volym i datorn än verkligheten. Hur upplever ni det?

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

Mäki  
#179742 Jag upplever det så att det kastar mycket från objekt till objekt.

Om du har mätningen med kvistknivarna så fuskar det mera med två stammar än med tre pga att det bildas ett tomrum med två stammar som ändå blir mätt men har du tre så blir det mera "runt".
Ritade en dålig bild på hur jag menar.


Kvistknivar.jpg



Logmax har väl mätningen på matarvalsarna eller?

Användarvisningsbild

Re: Flerträdshantering

rocky  
#179745
skogsjan695xl skrev:hur tycker ni mätningen blir. Volym mässigt alltså. Hörde några som körde med log-max, där blir det mer volym i verkligeheten jämtemot datorn. Vi kör ju med sp och vi får mer volym i datorn än verkligheten. Hur upplever ni det?


Har hört att det är fler TX som har samma problem att det blir mycket mer volym i datorn än i verkligheten. Vet inte om det har med lerträd att göra, vet bara att det blir mer volym i datorn. Fler som har det så kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).