Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

30 inlägg 13113 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#174814 Är det någon här som har koll på vad som skulle hända om man satte på en större motor till hydralaggragatet på vagnen?
När ja kör med min och det börjar gå riktigt tungt så stannar ju motorn, detta gäller när ja kör drivningen inte kranen. Efter vad ja har hört så ska det vara inbyggt överbelastningsskydd åtminstone vad gäller motorerna till drivningen.

Någon mer som har haft den här tanken, en liten bensinmotor kostar ju inte många kronorna att köpa.



   TS
Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

ulfgustav  
#174818 Hej
På hydraulventilen som sitter på aggregatet finns det aldeles säkert en huvudöverströmmare om du med den sänker trycket en smula så kommer inte motorn att stanna

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Yanmar 1502d  
#174822 På Backia.se kan man köpa billiga motorer som bör passa till vagnen. Har haft samma tanke att öka min 6,5 hk till en större. Hur stor motor har du på din vagn Sune?

Jag har funderat till och från på att koppla vagnen på traktorn men det känns fel att använda sig av traktorns allroundolja i vagnen. Det är våta bromsar på traktorn så hydrauloljan och växellådsoljan är samma. Inte en ren hydraulolja med andra ord.
Någon av er som kan förklara detta med oljor för mig. Vad händer om vagnen körs med traktoroljan?

Är det liter per minut eller tryck som är viktigt i hydraulvagnen?
Kan man öka liter och tryck genom att öka varvtalet på motorn. Nu är maxvarv med gasreglaget på min motor säkerligen 1500 rpm under det varvet jag får om jag gasar lite extra med ett finger på gaswiren.
En större motor bör ge ett högre och jämnare flöde tycker jag men kan vagnen ta skada av det?

Många frågor från en vetgirig novis inom hydraulikens värld :)

Är by the way fortfarande nöjd med min Kellfri som fungerat klanderfritt hittills. Har även servat den lilla röda med oljor och filter och fettat nipplar och även tvättat den så att den återigen är röd. Den har varit väldigt geggfärgad ett tag.

Ska försöka ta lite kort under helgen och lägga ut.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

axwell  
#174845
Yanmar 1502d skrev:Jag har funderat till och från på att koppla vagnen på traktorn men det känns fel att använda sig av traktorns allroundolja i vagnen. Det är våta bromsar på traktorn så hydrauloljan och växellådsoljan är samma. Inte en ren hydraulolja med andra ord.
Någon av er som kan förklara detta med oljor för mig. Vad händer om vagnen körs med traktoroljan?

Är det liter per minut eller tryck som är viktigt i hydraulvagnen?
Kan man öka liter och tryck genom att öka varvtalet på motorn. Nu är maxvarv med gasreglaget på min motor säkerligen 1500 rpm under det varvet jag får om jag gasar lite extra med ett finger på gaswiren.
En större motor bör ge ett högre och jämnare flöde tycker jag men kan vagnen ta skada av det?

Många frågor från en vetgirig novis inom hydraulikens värld :)

Jag skulle inte blanda en ren hydraulolja med den du har i Yanmar, så när du väl bestämt dig rekommenderar jag att du kör transmissionsolja(allroundoljan) via bensinaggregatet ett tag innan du ansluter vagnen mot traktorns interna system.
Då har du samma typ av olja i båda.

Din Yanmar har minst dubbelt så högt flöde som bensinmotorn ger, räknat vid maxeffektvarvtal. Skulle uppskatta att traktorn vid 1000 rpm ger samma som aggregatet vid max. Så flöde för att få fart på funktionerna kan du få genom traktorn.
En 3cyl dieselmotor har ett helt annat moment än en 1cyl bensinmotor.
Även om våra Yanmarmotorer orkar mycket mer så har jag inte vågat ställa upp överströmsventilen på griplastarvagnen till mer än 150 bar, bara för att skona den interna pumpen.
Vid 1000 rpm tuffar motorn på som vanligt, även vid tung last i gripen.
Med handgasen på 900 rpm sjunker varvtalet någon tiondelssekund för att sen gå upp igen till drygt 800 rpm vid "tunga" lyft.

Kellfrivagnen tål minst 160 bar och skall då orka lyfta riktigt tungt(enl Kellfri), vad säger manometern att aggregatet ger max vid inställt varvtal?

Kul att du är nöjd med den nya vagnen, om Kellfris beskrivning stämmer så kommer din Yanmar att göra den ännu bättre.

Nu väntar jag bara på att molnen skall skingras innan jag hämtar det sista osorterade efter Dagmar, det börjar bli överfullt i vedutrymmena.

Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#174848 Nu var det igentligen inte att den stannar någon gång som var problemet i sig, utan att det är motorn som är den svagaste punkten så att säga. Eftersom den stannar börjar man ju fundera på om det kan gå att häkta dit nån lite större.

Min är även den på 6.5 hk, samma briggs motor som verkar sitta på i stort sett alla vagnar utom avestas MS38 och Kranmans E-serie.

Anlednigen till att ja frågar är att tex avestas MS38 är på tolv hk och den ska ju va björnstark enligt vad folk påstår, så en motor på, säg 8-9 hk torde ju i teorin göra underverk för driften på nån av dom vanliga vagnarna.
Såvida inte nåt annat säger stopp/går sönder före.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

totte  
#174859 Att sätt dit en större motor ökar inte påfrestningen på hydraulsystemet om du inte fipplar med överströmningsventilerna, så länge dom är samma så ökar inte trycket och om motorn håller samma varv så ökar inte flödet heller så den enda skillnaden blir att motorn orkar.

Det som får en ökad belastning är pumpen och axelkopplingen till den, som ju får jobba lite hårdare eftersom motorn orkar när det tar emot.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#174961 Ja det är just det ja är ute efter, överströmningsventilerna säger ju inte stopp i dagsläget utan det är motorn som helt enkelt stannar.
Så enligt min mening borde driften bli starkare med en större motor eftersom den sätter gränsen för vad driften orkar i dagsläget.
Sen ä man ju även lite nyfiken på hur mcket resterande system klarar, Kranmans 1900E har ju 190 bars tryck medans min "bara" har 160. Flödet likaså, 12 minutliter på min medans den större har 15.

Så om tex pumpen är samma och hydralmotorerna klarar högre tryck skulle man ju faktiskt kunna hänga på en större motor och höja trycket för att få mer flöde och således starkare drift.

Dit är det ja helst vill komma :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

axwell  
#174975
Sune_ skrev:Så om tex pumpen är samma och hydralmotorerna klarar högre tryck skulle man ju faktiskt kunna hänga på en större motor och höja trycket för att få mer flöde och således starkare drift.


Mer flöde får du inte av högre tryck, en starkare motor skulle däremot orka hålla varvtalet lite bättre och då bibehållet flödet.

Överdrivet flöde, högre förluster bla. genom mottryck i de klena slangarnas "fria" retur.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Redalsrusken  
#175075
Sune_ skrev:Nu var det igentligen inte att den stannar någon gång som var problemet i sig, utan att det är motorn som är den svagaste punkten så att säga. Eftersom den stannar börjar man ju fundera på om det kan gå att häkta dit nån lite större.

Min är även den på 6.5 hk, samma briggs motor som verkar sitta på i stort sett alla vagnar utom avestas MS38 och Kranmans E-serie.

Anlednigen till att ja frågar är att tex avestas MS38 är på tolv hk och den ska ju va björnstark enligt vad folk påstår, så en motor på, säg 8-9 hk torde ju i teorin göra underverk för driften på nån av dom vanliga vagnarna.
Såvida inte nåt annat säger stopp/går sönder före.



Hei Sune, stopper motoren på slett mark eller er det i branter? Jeg hadde samme problem opp-/nedfor bakker. Sitter et motorvern på motoren. Jeg fjernet dette etter å ha snakket med Åke hos Kranman. Nå stopper det aldri :wink:

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#175076 Nej kanske inte, men motorerna måste ju ändå bli starkare med ett högre maxtryck :)
Ja detta ä något som ja får forska mer i, skulle inte göra ont mä litte mer ork.

Däremot märkta ja idag att det gör rätt stor skillnad på orken om man inte kör ner drivrullarna absolut max, kanns som den orkar mer om man bara lägger dom mot hjulen.

Nej den stannar närsomhelst bara det går nog tungt, lera en för stor stubbe lr för brant.
Det hörs att den inte orkar då den sjunker i varv å stånkar och pustar för att sen stanna ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

totte  
#175083 Har du kollat att motorn är i rätt skick så den verkligen ger vad den skall?

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#175120 Mja den ä ju 3 veckor gammal så det vore ju konstigt om den redan börjer gå i sönder.
Driften ä nog helt som den ska, den drar ju fyrhjuling med låsta bromsar, men ja skulle gärna vilja ha den ännu starkare då ja redan råkat fastna några gånger.
Lite brantare terräng i kombo med lite större last och stora rötter och stenar och skit gör ju i dagsläget att det blir stopp, tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

totte  
#175131 Aha, nästan ny, ja då så.

Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

Sune_  
#175179 Ja igentligen ska man väl inte pilla på så nya dyra saker, men det är svårt att låte bli när man ser förbättringspotentialer :)

Har kört litte mer idag efter jobbet, tog till och med en ordentlig omväg med sista lasset bara för att pröva och se exakt hur den beter sig i olika situationer.
Och en sak är iaf glasklar, motorn är för svag! Så fort det börjar gå "för" tungt sjunker varvet sakta men säkert, om man gasar lite mer med hjulingen så motorn får varva upp känns det nästan som den kommer över en tröskel också blir det en jävla fart.
Släpper man sedan efter igen så börjardetta återupprepas.

Känns enligt mig som det kan finnas en del att vinna så det får nog bli att forska lite i hur infästningar och resterande detaljer ser ut på de lite större motorerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Större motor på Kranman/Avestavagnarna?

mozart2011  
#175367
Redalsrusken skrev:
Sune_ skrev:Nu var det igentligen inte att den stannar någon gång som var problemet i sig, utan att det är motorn som är den svagaste punkten så att säga. Eftersom den stannar börjar man ju fundera på om det kan gå att häkta dit nån lite större.

Min är även den på 6.5 hk, samma briggs motor som verkar sitta på i stort sett alla vagnar utom avestas MS38 och Kranmans E-serie.

Anlednigen till att ja frågar är att tex avestas MS38 är på tolv hk och den ska ju va björnstark enligt vad folk påstår, så en motor på, säg 8-9 hk torde ju i teorin göra underverk för driften på nån av dom vanliga vagnarna.
Såvida inte nåt annat säger stopp/går sönder före.



Hei Sune, stopper motoren på slett mark eller er det i branter? Jeg hadde samme problem opp-/nedfor bakker. Sitter et motorvern på motoren. Jeg fjernet dette etter å ha snakket med Åke hos Kranman. Nå stopper det aldri :wink:


Hejsan!

Hade samma problem som du, men efter ett samtal med Niklas på Kranman så fixade det sig. Man kopplar bort en oljetrycksvakt som ställer till det. Men det gäller ju att kolla oljan då också nu o då... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).