Vedmaskiner, flishuggar

Bästa Vedmatarbordet

31 inlägg 28321 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172508
350 skrev:Bala agri har ett som är likt IP,har för mig att dom ville ha 33000 för det.kolla deras hemsida ladda ner broschyr.


Visste inte att de hade stegmatare.
http://www.balaagri.se/Vedbroschyr%202012%20mail.pdf

Dock är den misstänkt lik Ipabs 2m version.
Båda lastar 3ton, väger 600kg och har samma mått 524*200cm.

Priset skiljer, Bala agri 33.000kr
Ipab 22.000kr.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

350  
#172514
Zalman skrev:
350 skrev:Bala agri har ett som är likt IP,har för mig att dom ville ha 33000 för det.kolla deras hemsida ladda ner broschyr.


Visste inte att de hade stegmatare.
http://www.balaagri.se/Vedbroschyr%202012%20mail.pdf

Dock är den misstänkt lik Ipabs 2m version.
Båda lastar 3ton, väger 600kg och har samma mått 524*200cm.

Priset skiljer, Bala agri 33.000kr
Ipab 22.000kr.

lika som bär,får ta mig en tur till Tidaholm,helt klart intresant pris.

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

jd6630  
#172516 KISA!!!! de funkar tippen o man kan lasta på mängder med virke....enda problem ja haft e att vi lyckats kröka ena kolven, men smeta dit grövre kolvar så nu funkar de igen

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

vedhandlaren  
#172518 enligt mig så är kedjebord det bästa.

jag har provat stegmatare och tyckte inte det var bra.

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172528
vedhandlaren skrev:enligt mig så är kedjebord det bästa.

jag har provat stegmatare och tyckte inte det var bra.


En sniklösning vore att köpa en gammal självlastarvagn/gödselspridare för 2-3000kr.
Cabba ner och då ha ett enkelt flyttbart matarbord.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa Vedmatarbordet

stegmaster  
#172537 Syns Kisa stegmater fungerar utmerkt, men jag gjordet det fel i början at jag lastade hela lasset från skogsvagnen(ca7fub), och fungerar inte bra.-
Nu laster jag ca 1/3 i taget, och då blir det inte mycket trassel, förutom någon krogig björk som kan ställa til det.
Och jag kör inte med 3m lengder som ni vel gör i Sverige, utan 5-7 m lengder på virket.
Och Kisa`n tål vad du klarer lasta på den, men det funkar altså best med lagom mengder med virke.
Klyver ochså endel tall och gran, och kan då köra hela dagen utan något trassel.
Lange tynne krogiga björkstammer er det som kan trassla iblandt.

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

jd6630  
#172541 normalt sett går de bra med krokiga stockar med i 3m längder, brukar inte klättra över så de stör
ja har en kedjeelevator av hembyggs typ, med stegmatare efter o den matar upp de på inmatnings rullarna in till vedmaskinen . funkar kanon. brukar kunna lasta av en släp på 40kbm på bandet.
men allt slits o nu ska mataren in i sjukstugan för nya matar järn, dom har slitits o blitt halvrunda i toppen så stockarna rullar över.

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

350  
#172569 Ringde Axima och kollade pris på balas stegmatare 36,800 för bara mataren tillkommer 7,900 för el matning eller8,900 för hydraulisk. phu, bala kan ta betalt.

får nog gå ut och cabba ner dyngspridaren ja me!
Senast redigerad av 350 ons 25 apr 2012, 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172607
Zalman skrev:
prodilass skrev:jag köpte ett IP för fallande ved ca 1 månad sedan har inte kört så mycket ned det men det verkar vara rejält byggt går att lasta rätt så mycket på det.har tittat på kisas stegmatare det verkar vara klenare
nackdelen med IP bord är att det inte är ställbara ben på det
och det är 10.000 billigare än kisas


Är det den med 3m bredd du köpt?
Köpte du även rullbordet?
Hur stort lass kan du lägga på utan problem?
Måste man lägga alla storändar åt samma håll?
Är det noga att centreringen av stocken är rätt?
Trasslar björk mycket?


Ja det är 3m bordet.
Jag fick tag i ett rullbord från en metallverkstad som var 4.5m långt med elmotor och kedjedrift som jag har byggt om till hydrauldrift och skålade rullar det är 40cm cc mellan rullarna.
jag har bara kört 30-45cm grova stockar med bordet då får dom inte vara för krokiga för då kan dom rulla tillbaka,man kan höja upp bakändan så du får en flackare vinkel
nee det är inte så noga med centreringen och storändan kan du lägga som du vill
bordet ska tåla 4 ton så 8-10 lösmeter går det att lägga upp lagrings delen bakom stegmataren är 2.5m

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

mb track  
#172812 det va besvärigt med en hydraul motor på ved bordet, om veden inte va rak så ja köpte en motor med driv rulle ytterligare fick den igår får se om det blev bättre annar får jag väl sätta dit tre st.vill inte va utan matar bord med drivrullar ,tror att bordet gör 1 mans jobb, minst kanske man blir gammal. mb track john deere 2 st. värmland

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

mb track  
#175092 stegmatare är nog bra .även palax mega. å midi , får stå ut med vanligt bord .seriekopplade två motorer nu gick bättre , nu mot tidigare .

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

elis  
#175113 Här behövs en billig och bra Kinavariant, varför har inte de kommit med ett vedmatarbord än?

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

e_pettersson  
#175141 Har logcon matare, funkar bra. lastar ca 5-8fub utan problem, om de inte är jätte krokigt.

Har sett andra matare i action dom funkar ju bara bra om dom nästan är tomma

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

lsr  
#746815
e_pettersson skrev:Har logcon matare, funkar bra. lastar ca 5-8fub utan problem, om de inte är jätte krokigt.

Har sett andra matare i action dom funkar ju bara bra om dom nästan är tomma


Väcker liv i en gammal tråd 😀
Hur är erfarenheten kring Logcons stegmatare?

Avatar Fallback

Re: Bästa Vedmatarbordet

axwell  
#746817 Vedmatarbord/Stegmatare ??!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).