Före och efter jobbet

Gå med i facket eller inte?

103 inlägg 50786 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

foton  
#153388 Hoppas vi inte blir lika slut i klubban som amerikanarna, hur kan man rösta fram Bouch två gånger.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153404 Öh, vi har ju röstat fram Olof Palme?

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153561 Jag har sett hur illa det är i USA. Och slurfi Han tror att det är drömlandet.
Det är kul med folk som har åsikter, och att det kan diskuteras här. Men kommer att ställa samma fråga till slurfi om 5 år.

Tycker du att USA är ett föredöme för andra länder?



Nu ska vi snart se småkronorna ta VM GULD :)) :)) :))



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153584 Jag har sett hur bra det är i USA, statistiken visar dessutom att det är bättre än Sverige.
Det som oroar mig är ju om folk i Sverige tror på allvar att vi är på topp, det är verkligen
att lura sig själv, liknar det informationsläge som Nordkoreaner, Östtyskar mfl levde under.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Torleif  
#153646 Statistiken visar entydigt att utbildningsnivån är lägre i USA. Medellönen är lägre och sjunker dessutom snabbt. Arbetslösheten är högre och de fattiga fler. Tillgången till sjukvård är sämre.

Om du Slurfi verkligen ser allt det där som framsteg i utvecklingen tycker jag att du skall läsa boken Avgrundens Folk av Jack London. Se hur fantastiskt fint folk hade det i ditt idealsamhälle. Närmare bestämt i fattigkvarteren i East End i London kring sekelskiftet 1900. Boken är en verklighetsskildring skriven på den tiden då Jack var ung och arbetade som grävande journalist.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Åke Nilsson  
#157956 Hej !
I dessa tider är det bra att vara med i facket !
Du får med den extra arbetslöshetförsäkringen verkligen ut närmare 80 %
Akassan ger ju bara ca 65%

Felet är med facket att det finns många ombudsmän på lokal nivå som inte törs ta fighten
om man har problem på jobbet.

Fick själv kontakta stockholm om missförhållanden och slöhet från fackligt håll.

Vips så efter en vecka hade dom sträckt på sig i ledet och fixat min färtidsersättning
som var innestående sedan 7 månader.

Åke.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165096 Absolut vanligast är ju att man aldrig behöver hjälp av facket, de allra flesta arbetsgivarna sköter sig ju bra !

Men om man nångång råkar ut för en som tolkar avtal, regler och lagar som fan läser bibeln så är facket till hjälp.

Visst är det bara byta jobb som sagts i tråden men även en rätt kort anställning kan ge skapliga summor i krav om företaget vägrar betala ut slutlön, semester, ATK osv
Har man även haft lite fel lön under tiden man jobbat kan det ju handla om 40-50000 brutto efter bara månaders anställning

Att skita i de pengarna och bara byta arbetsgivare skulle då inte jag göra men att som privatperson driva rättsprocess mot ett företag för att få ut den summan är nog inte så roligt men facket har ju lite andra förutsättningar.


Så sålänge man bara jobbar åt bra och seriöst folk behöver man inte vara med men om man träffar på en av de andra, för de finns garanterat tyvärr såna även inom skogsbruket, så bör man nog vara med i facket även om behovet av ett starkt fackförbund minskat betydligt de senaste 100 åren.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

KOJMANNEN  
#165140 Det verkar som att många är tämligen okunniga om vitsen med att vara organiserad.Vår moderna syn på saken flaggar för ökad individualism och minskad solidaritet,vilket medför att alla vill ha allt.Många som skriver på detta forum tycker sig veta det mesta om skogsarbete men har ingen större kundskap om skogsarbetets historia som innehåller allt från lurendrejeri till seriösa forskningsarbeten.Lika okunniga som vissa är om villkoren före kollektivavtalen ,lika okunniga är många nyutexaminerade jägmästare när dom gång på gång tror att dom uppfunnit hjulet.Jag håller med om att facket inte är perfekt jämt men om det inte funnits skulle var och en förhandla för sig och sitt och det vet jag med säkerhet att många duktiga förare skulle stå med arslet bart när storkapitalet dikterar villkoren.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174829
Åke Nilsson skrev:Hej !
I dessa tider är det bra att vara med i facket !
Du får med den extra arbetslöshetförsäkringen verkligen ut närmare 80 %
Akassan ger ju bara ca 65%



Åke.

Vad är detta för fack,stämplade vintern 09/10 med ca 62% av lön som ersättning från IF Metalls akassa.
Finns inget mer än detta att få ut.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174833 Det absolut mest irriterande med LO är ju att de är inblandade i partipolitk!?
-Varför det? De ska ju jobba för medlemmarnas bästa och just nu är det den
sittande regeringen som är bäst för medlemmarna, sänkta skatter för låg & medelinkomst
har ju aldrig hänt under vänsterstyre.
RUT & ROT samt restaurangmoms mm är ju rena guldet för LO medlemmar.
-Varför ger LO pengar och mantimmar åt vänstern? Mkt skumt.
Gå ur facket så länge de är politiskt bakbundna.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

ananders  
#174853
bengt.a skrev:
Åke Nilsson skrev:Hej !
I dessa tider är det bra att vara med i facket !
Du får med den extra arbetslöshetförsäkringen verkligen ut närmare 80 %
Akassan ger ju bara ca 65%



Åke.

Vad är detta för fack,stämplade vintern 09/10 med ca 62% av lön som ersättning från IF Metalls akassa.
Finns inget mer än detta att få ut.


Det är tyvärr så att alla fackförbund inte har den extra inkomstförsäkringen. Och i vanligaste fall så gäller den bara de 100 första dagarn om du jobbat i 12 månader innan arbetslösheten.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

carg  
#434955 Vilket fackförbund ska man gå med i? Tänkte gå med i facket och har kollat lite här http://www.facket.net/. Just nu lutar det åt Unionen, facket för skogs och trä har sämre inkomstförsäkring och dyrare avgifter. Några tips?

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

haggloader  
#435470 Det beror på vilka arbetsuppgifter du ska ha?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).