Före och efter jobbet

Import / Export.

10 inlägg 4660 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Import / Export.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17371 Har nu blivit riktigt trött på Posten o deras trams o funderar på om det finns andra sätt o skicka.

Har nu kontaktat DHL o Schenker.

Nån annan som har erfarenhet av detta?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
XP  
#17424 När jag har importerat saker så har jag fått skickat med fedex och dhl kommer inte på nån mer nu, Men mina erfarenheter är att allt är bättre och billigare än svenska posten.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17433 Det är ruggit dyrt o skicka med Posten till o från USA nu...

Fick upp gift från Schenker taget rätt ut i luften ca3000kr för 1 kubik upp till ett ton's vikt. om jag beställer hämtning härifrån dörr till dörr....
Det låter nästan för bra... Ska få exact pris imorgon lovade de.
Från DHL kommer pris oxå.

Samma som det kostar o skicka 3 sågar eller 1 o 1/4 tvåman's...

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17446 Små brev/paket

Kom över lite broschyrer i USA och frakten gick på 11$ US för ca: 0.6 kg (72 sv.kr) Airmail.
Kl: 07:30 en vardagsmorgon knackade det på dörren, "privat" utkörning med postbil för mitt lilla brev. Skulle man skickat det med Posten INOM Sverige hade dom tagit 44 kr i porto utan direkt hemkörning. Posten suger....

(skickar man mindre lådor/större brev (2-3 kg) så finns inte "surface" båtfrakten kvar, endast Airmail=det dubbla)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17461 Har just nu 3 sågar på Postens införselkontor i Malmö.

De funderar hur de ska beskattas o läggas på avgifter.

Det kommer nog att bli 12%moms på varans värde inkl. fraktens kostnad!

Så detta blir sista gången med Posten.

Med Postens avgifter + tull o moms o annat de kan hitta på så blir det mer än dubbelt så dyrt jämfört med Schenker, om man kan lita på vad de säger...
Kruxet är att man får skicka flera åt gången i en klump.
Priset / såg blir mindre, men pengarna som ska fram vid tillfället blior ju mer..

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17464 Brukar göra som så med vissa varor från USA, allt är ju beroende på vem/var man köper någonstans :
Markerar avsändaren "Gift" gåva på Customs Declaration och ett högsta värde 500 kr (ca: 77$) på objektet utgår ingen Moms och inga postavgifter (lagen på din sida).
Men är paketet inte markerat som "Gift" (gåva) och till ett värde på 77$ (eller mindre/högre) tillkommer momsen, (på uppgivet värde+verklig fraktkostnad) och postensavgifter.
Det kan handla om hundratals tjänade kronor, om bara avsändaren markerar rätt. Typiskt i vårt "invecklade" land.

(Fick själv betala runt 380 kr i avgift för att avsändaren glömde fylla i "Gift". Värdet var runt 74$)

Nu kanske det inte är så lätt med motorsågar, med är man lite finurlig så hur ska posten bevisa värdet på objektet ?
Rent teoretiskt kan man sätta ett värde på 77$ (under 500 sv.kr) och sedan skicka det som gåva = inga avgifter när paketet kommer in i Sverige.
Skulle paketet bli borta kan man ju förlora på ersättningen om man satt värdet lägre.
Inom EU tillkommer ingen Moms överhuvudtaget, så där är inte värdet några beskymmer.

Ps. Det är Posten på uppdrag av Tullverket som hanterar Momstillägget, hur det blir med att bara byta leverantör av paketet tror jag inte spelar någon större roll (gissningsvis). Momsen ska tilläggas på det mesta som importeras till EU (Sverige) i vilket fall.
(Prata med Schenker och DHL om momstillägget , jag är långt ifrån säker hur det funkar vid större paket)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17468
kockums850 skrev:Brukar göra som så med vissa varor från USA, allt är ju beroende på vem/var man köper någonstans :
Markerar avsändaren "Gift" gåva på Customs Declaration och ett högsta värde 500 kr (ca: 77$) på objektet utgår ingen Moms och inga postavgifter (lagen på din sida).
Men är paketet inte markerat som "Gift" (gåva) och till ett värde på 77$ (eller mindre/högre) tillkommer momsen, (på uppgivet värde+verklig fraktkostnad) och postensavgifter.
Det kan handla om hundratals tjänade kronor, om bara avsändaren markerar rätt. Typiskt i vårt "invecklade" land.

Dessa har blivit markerade med gift/gåva. O ett värde på $5 styck.
De har skrivits att det är antika sågar ej till för förvärvsbruk eller näringsverksamhet.
Kategorien de till hör är enligt tullverket 9705000000 (Samlings objekt av historiskt värde).
Det finns inget som tas in från USA som inte ska momsas, allt momsas med minst 12% enligt tullverket.

kockums850 skrev:(Fick själv betala runt 380 kr i avgift för att avsändaren glömde fylla i "Gift". Värdet var runt 74$)

Nu kanske det inte är så lätt med motorsågar, med är man lite finurlig så hur ska posten bevisa värdet på objektet ?
Rent teoretiskt kan man sätta ett värde på 77$ (under 500 sv.kr) och sedan skicka det som gåva = inga avgifter när paketet kommer in i Sverige.
Skulle paketet bli borta kan man ju förlora på ersättningen om man satt värdet lägre.
Inom EU tillkommer ingen Moms överhuvudtaget, så där är inte värdet några beskymmer.

Om frakt o givna värdet understiger detta ja.
Men frakten på 3 sågar är långt över. $300+ så för mig är det kört bara genom o skicka oavsett pris...
Om summan av värde + frakt blir mer än 500kr då ska det momsas enligt Tullverket o posten efter samtal med dem idag...
Jag kan inte styrka annat...
Fick en smäll på 600 för en såg nu i höstas... Inget kryss för gåva o inget annat än Chainsaw deklarerat.. Då blir man lite less.
kockums850 skrev:Ps. Det är Posten på uppdrag av Tullverket som hanterar Momstillägget, hur det blir med att bara byta leverantör av paketet tror jag inte spelar någon större roll (gissningsvis). Momsen ska tilläggas på det mesta som importeras till EU (Sverige) i vilket fall.
(Prata med Schenker och DHL om momstillägget , jag är långt ifrån säker hur det funkar vid större paket)


Jag har talat med dom o de liksom Posten ansvarar för deklareringen av införseln.
Posten, DHL, Schenker o alla andra går under sasmma bestämmelser, men enligt vad de sagt på telefon skiljer de sig...

Vi får prova o testa de andra o se... Värre kan de inte bli...

Fick svar från Scenker idag.
En pall max 2cubik meter och 1000kg kostar $330 från dörr till dörr med min kumpan i New Hampshire.
Inte illa...
Jag beställer frakt härifrån, de åker o hämtar o levererar här.

Samma pris som jag betalt för dessa tre, till o med mindre!
Jag får in 10-12 såg lätt i detta utrymme...

Detta ska bli mycket intressant!

   TS
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17483 Ja, Tullverket kanske får läsa vad som finns för information på deras egen hemsida ang. gåvor.
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gav ... 05731.html

Har oxå varit i kontakt med tullverket några gånger, och då har inte fraktkostnaden ingått i det totala gåvovärdet förens varans värde överstiger 500 kr. Det är väl en tolkning hur man läser upplysningarna, tydligen.
Fick en "gåva" av en kompis (Usa) på Varuvärde 50$ + Frakt 55$ = inget omkostnad tillkom.
Kanske för det bara är småpaket (5 kg) och låga värden......


Kan bara önska dig Lycka till med dina framtida försändelser med motorsågar !!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17512 Jag har fått många paket med skriftligt värde över $100 o de har inte momsats?

Det är helt klart nåt snurright här o jag vill inte riskera fler smällar nu. Jag har tagit många nog o är trött på det!

Nu blir det annat... Vi får se hur det blir när allt blir betalt, men det verkar funka så här långt.

Att det ska bli dyrate tvekar jag på starkt!

Dörr till dörr går inte o klaga på heller!

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17969 billigaste som jag har haft är "ge till pappa - pappa tar med på tjänsteresa - pappa ger paket till mottagare får pengar i näven vid hotellet" Mycket smidig o bra lösning när man skall skicka 2 kg paket till Kina.

Annars det där med postens varu deklaration fick ju betala skatt på mina egna saker överklagade fick ut mosen och skatten direkt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).