Avverkning (slutavverkning)

Avverkningskostnad 110 kr/ m3

17 inlägg 16008 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masjäveln  
#174482 Är det skäligt pris på en slutavverkning ? Objektet ligger i anslutning till väg är på 2,2 ha o uttaget blev ca 300 m3.Ska tiläggas att maskinlaget va i närheten o hjulade vidare.Har en känsla av att Mellanskog är i dyraste laget.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174485 Ja det beror på vad det var för medelstam & skotavstånd... sen ska det tilläggas att mellanskog plussar säkert på en 5-10% av det som maskinägarn får, så är det iaf här uppe på norrskog
vad var det för medelstam?

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masjäveln  
#174494 Vet ej medelstam men det va ett 100 årigt tallbestånd o skotaravståndet va max 200 m.kvar blev en fröställning

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

nalle34  
#174527 Visar en bild från ett anbud i östergötland och södermanland från jan 2011. Då förstår du kostnaderna lite. skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=6909

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masjäveln  
#174532 Enligt den listan borde kostnaden bli ca 75-85 kr/m3. Men då ingår väl inte flytten va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

Axl  
#174550 I mina öron låter 150 m3/ha ganska lite vilket gör att jag misstänker medelstammen var ganska låg. Men det är väl bara att du frågar inspektorn vilken medelstam, skotningsavstånd och flyttkostnad det var på din avverkning. Flyttkostnaden slår ju ganska hårt på en så liten volym.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

nalle34  
#174556 Nej flyttnings kostnaden är inte inräknad. På små bestånd slår det hårt.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masjäveln  
#174558 Har begärt in driftrapporten så får vi se. Angående volymen så står det kvar ca 50m3/ha så totalt va det väl ca 200 kubbar/ha. Flytten borde inte ha kostat mycket då dom va högst 1 km därifrån

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

Sedvall  
#174564 har för mig att vi hade ett fast pris på flytt från 1km upp till typ 4-5 mil nånting sen timbetalning över det.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

blixxxt  
#174568
masjäveln skrev:Har begärt in driftrapporten så får vi se. Angående volymen så står det kvar ca 50m3/ha så totalt va det väl ca 200 kubbar/ha. Flytten borde inte ha kostat mycket då dom va högst 1 km därifrån


Precis som sedvall säger är det vanligt med en fast avgift för flytt så även om det är nära kan det kosta en del.
Sen är det faktiskt inte alltid så "bara" som många tror, trots att det ibland inte är så långa avstånd.Det är inte alltid bara att rulla upp på vägen och köra...

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

nalle34  
#174570 Stämmer blixxxt det finns en fast kostnad vid flytt och sen är ju det ju som du säger alltid inte så lätt även vid kort flytt. Därför blir priset per kubik högre på små projekt. Är man som hos mig i över två veckor och kör ut 1200 kubik fub blir flytt kostnaden inte så stor per kubik.

Användarvisningsbild

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masterchief  
#174571 Små objekt blir i regel dyra både för markägaren o entrepenören :???:

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

masjäveln  
#174585 Hur mycket får ni i fast flyttkostnad o hur mycket tror ni Mellanskog tar för"administration"

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174601 1800 per maskin enligt listan. Att ta av band och hjula blir inte billigare än att åka trailer även om det är kort väg. Mellan 7-14 % i påslag tog de på den tid som jag var förtroendevald i en skogsägarförening.

Avatar Fallback

Re: Avverkningskostnad 110 kr/ m3

DrDamp  
#174602 Prislistan är plus moms va?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar