Motorsåg och handhållet

Reservdelar till gammal Husqvarna?

29 inlägg 21680 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174155 Hej! Råkade bli ägare till en Husqvarna tidigare idag, Jag tror att det är en A65 efter att ha googlat lite på dom få sakerna som går att tyda i gamla dekaler som fortfarande sitter kvar,.

Jag skruvade isär den och tänkte jag skulle göra en rejäl rengöring utav den för den var väldigt ingrodd i skit, Allt gick jättebra ända tills jag fick för mig att jag skulle lyfta cylindern och känna på kolvringar och efter repor,.
Lyckades självklart på något sätt att göra en spricka i kolven så ska jag någonsin få ihop den där igen så lär jag skaffa ny kolv, Går det tro?

Och ska jag ändå byta kolv så kan jag lika gärna plocka isär den helt och byta diverse packningar och slitdelar (Om man kan få tag på sådant vill säga?)

Sen skulle jag även behöva ha tag på ett nytt handtag med bussningar för dom är helt slut och så även gängorna för att fästa handtaget, Det är det övre eller främre eller vad man nu kallar det jag tänker på då,.

Mvh Jonas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174190 Bussningar?

A65 är stel. Inga Bussningar eller vibrations element nånstans.

Du har nog en senare version av 65.

Det finns delar lite här o var till dessa. De är inte ovanliga och det finns mycket dubbletter man kan plocka delar från. Samlare brukar ha ett gäng 65'or liggande så det är där du ska söka först o främst.

Vevhus tätningar går nog att köpa genom Momentum eller liknande.

Förgasarsatser går att beställa om man inte har hemma som ÅTF.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174197
Mange skrev:Bussningar?

A65 är stel. Inga Bussningar eller vibrations element nånstans.

Du har nog en senare version av 65.

Det finns delar lite här o var till dessa. De är inte ovanliga och det finns mycket dubbletter man kan plocka delar från. Samlare brukar ha ett gäng 65'or liggande så det är där du ska söka först o främst.

Vevhus tätningar går nog att köpa genom Momentum eller liknande.

Förgasarsatser går att beställa om man inte har hemma som ÅTF.



Okej, Hursom så sitter det bussningar i infästningen till handtaget på den och enligt bilder på A65 på nätet så är det en sådan,.
Modifierad med bussningar av en hemmapulare kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174208 Jag kan nog möjligtvis fått tag på delar nu, Får svar om det senare i eftermiddag,.

Någon som har en sprängskiss och kan dela med sig så man kan titta över och se om det är något mer man behöver?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Kjell S  
#174220 http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 00002_.pdf

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Kjell S  
#174221 http://www.husqvarna.com/us/forest/support/

Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

finskpinne  
#174265 Har du hört dig för angående delarna med din lokala HVA dealer då? Dom som säljer HVA här i byn så har ett stort lager med gamla begagnade delar, dom demonterar gamla sågar och sparar "bättre begagnade" delar. Dom brukar dessutom nästan skänka bort en hel del av grejerna, det är något som jag kallar bra service!! Det är en av orsakerna till att jag kör HVA idag... Alltid kul när man har att göras med kompetent folk som är serviceminded och inte bara tänker på cash!!

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174268
finskpinne skrev:Har du hört dig för angående delarna med din lokala HVA dealer då? Dom som säljer HVA här i byn så har ett stort lager med gamla begagnade delar, dom demonterar gamla sågar och sparar "bättre begagnade" delar. Dom brukar dessutom nästan skänka bort en hel del av grejerna, det är något som jag kallar bra service!! Det är en av orsakerna till att jag kör HVA idag... Alltid kul när man har att göras med kompetent folk som är serviceminded och inte bara tänker på cash!!


Jodå var dit förut men när mannen bakom disken svarar "Det är ju en jättegammal såg" och nånting som man kan tolka som ett hånflin när jag frågade efter delar gör att jag aldrig mer sätter min fot innanför den dörren,.

Men hursom så hittade jag delar tidigare ikväll här så problemet verkar löst för tillfället :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174321 Den såg du har hade ett långt liv i flera versioner.
Ser den ut som på sprängskiss är det den senaste vesionen som monterades i Sverige innan Tomos startade monteringen.
Borde då vara en L65.

Har du intresse så finns möjligheter o lära sig mer om den här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =2&t=16956

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174328
Mange skrev:Den såg du har hade ett långt liv i flera versioner.
Ser den ut som på sprängskiss är det den senaste vesionen som monterades i Sverige innan Tomos startade monteringen.
Borde då vara en L65.

Har du intresse så finns möjligheter o lära sig mer om den här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =2&t=16956


Serienummer börjar på 65 så antar den är tillverkad 1965?

Hade varit intressant att läsa på lite om sågen ja men är så kass på engelska så att läsa en hel infotext på engelska blir inte så bra tyvärr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

totte  
#174341 Några bilder och lite data:

http://solhem9.se/msag/HVA_A_65_1a.htm
http://solhem9.se/msag/HVA_L_65.htm

Nej den är nog inte gjord 65, hade inte börjat tillverkas då och det finns inget årtal i serienr för Hq från den tiden, det är ett rent löpnr.

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174352 Verkar vara en L65 om jag jämför med dom bilderna som ni misstänkte,.

Okej, Jag som trodde jag varit smart :)
Hur fungerar kastskyddet på dom där? På min så är det inte kopplat till något utan bara sitter på bågen för syns skull vad det verkar, Så ska det väl inte vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174354 Det är ett handskydd för kast mm utan kedjebroms!..... bättre än ingenting!....?

Avatar Fallback

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

Duffy  
#174355
Huggarn skrev:Det är ett handskydd för kast mm utan kedjebroms!..... bättre än ingenting!....?


Aha okej, Ja det är ju helt klart bättre med nånting än ingenting,.

Blev så fundersam på det bara för det är som 2 distinkta lägen precis som på modernare sågar jag grejat med så trodde den skulle vara kopplad till något,.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reservdelar till gammal Husqvarna?

totte  
#174396
Aha okej, Ja det är ju helt klart bättre med nånting än ingenting,.


Notera att Huggarn helt korrekt skrev ett frågetecken efter, det är alltså ytterst tveksamt om det är klart bättre än ingenting, bara marginellt bättre kanske.

Det där är en såg man inte använder i skogen, saknar som sagt kedjebroms. Kan användas för att t ex kapa ved under väl kontrollerade förhållanden. Saknar också avvibrering, de bussningar som finns är ingen egentlig avvibrering, mera att se som fästanordningar. Följaktligen är den även hälsovådlig för blodkärlen i fingrarna, och bör inte köras mer än några minuter i sträck. Det är alltså huvudsakligen en samlarsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).