Vedmaskiner, flishuggar

Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

8 inlägg 6833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

fredda88  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55539 Funderar på att köpa en Bala 410 El, är det någon som har erfarenhet av en sånn?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

simon  
#56101 Jag har en BALA 465 EL(företrädaren). Den Köpte vi 2001 och den har fungerat kanon. Det är riktigt bra kapacitet man klarar upptill 10 m3 i timmen om man har bra ved och inget strular. Den svagaste punkten är tryckknapparna till sågen de har en tendens att fastna efter ett tag. Jag kan varmt rekomendera den. Se till att skaffa det långa transportbandet efter klyven
och köp ett intransportband för stocken det sparar mycket slit med tunga stockar. Jag har ett stock bord som jag kan lägga ett halvt lass från huggarkärran (10tons) på och på så sätt enkelt mata in stockarna.
Det är lätt att få tag i reservdelar och får hyfsad support från BALA.

Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56142 Jag lånade en sån ett par år. Helt ok maskin men för min typ av ved passade den inte. Jag tyckte det kändes som att maskinen är konstruerad för grov ved. För klenare ved finns det maskiner som är effektivare. Det mest irriterande var att många veka pinnar gick på sidan om yxan för baljan som kubben ramlade ner i var så grov. Maskinen som sådan kändes robust byggd och krånglade inget, förutom någon glapp givare.

Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

fredda88  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56191 Tack för svaren!

Slog till på en 1år beg. maskin med inm.band o lång transportör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

simon  
#56604 Grattis å lycka till. Jag tror att du blir nöjd. Skriv gärna och berätta om hur det gått och om du ser några brister. Blev det med matarbord för stocken och det långa transportbandet.

Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

Stegus  
#124390 Har just köpt en Bala 410 El med spak sprillans. Efter ca 100 m3 (på 2 dagar) måste jag säga att den är både fantastisk och skit ;D Inmatningen med det sk. stockbordet är rent skit, kapen med 21" svärd är kanonbra, klyven är ok men inte super, transportören är ypperlig. Det stockbord med lite kölrullar slängde jag åt skogen och byggde ett bättre av telefonstolpar och en svärm skottkärrehjul.

maskinen ska ju klara att köra 45 cm stock, men det skulle jag vilja säga är rent olämpligt. Håller man sig under 40 så funkar det fint. Dock orkar inte klyven köra 6-yxan där den som bäst behövs, dvs. på grova stock. Jag ska ju mest köra 60 cm pannved så det kvittar. Bara att spara lite klenare pinnar att köra spisveden av.

Jag har ingen erfarenhet av några andra vedmaskiner, men denna känns trots allt som helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

stegmaster  
#124391
Stegus skrev:maskinen ska ju klara att köra 45 cm stock, men det skulle jag vilja säga är rent olämpligt. Håller man sig under 40 så funkar det fint. Dock orkar inte klyven köra 6-yxan där den som bäst behövs, dvs. på grova stock.

Nå, dom uppgjer ju 41cm som maks diam., så då er vel 40cm helt ok, elller??
Sen et oljeflöde til klyven på endast 26l/min, var ju inte direkt imponerande. :surp:
Och 7t tryck på 60cm bitar, kan jag mycket vel tro inte funkar med 6-yxan.
En vikt på dryga 500kg, berätter vel heller inte om nån jättekonstruksjon,(normal vikt på en liknande maskin brukar vara 800-1000 kg).
Du får höra av dig när du har kjört nån 1000m3, då först vet man hur bra den värkligen er. :grin:

Avatar Fallback

Re: Nån som har erfarenhet av Bala 410 El

Baggerman  
#174298 Helt okej maskin. Har kört ca 7000M3,nöjd med svärdet men trött på klyven. Fördel om man har grov ved till den,grannare pinnar kör jag i en Pattu-klipp.Har inte haft mycket krångel med 410 el.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).