Föryngring

Vidareutvecklad såddutrustning

20 inlägg 10448 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#89628 Vad tror ni om denna?
Har byggt en liten hjultillsatts till såddröret
Tanken är att det grovmönstarde däcket gör små gropar i marken där fröna kan gro, sitter även räkneverk så man ser den sådda sträckan. Själva överdelen på röret är orginal fabriksgrejer, motordrivet såddrör.
Idag använder vi micropreparerings skor, en sula som man spänner på vanliga skon och ser ut som en äggkartong på undersidan för att få små gropar för fröna, väldigt jobbiga att gå med.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#92792 Kanske inte så många som sysslar med manuell sådd här på forumet.
Har iaf fått grönt ljus från Sveaskog att provköra utrustningen i sommar, vi kör den på en avgränsad yta på några objekt så att man kan ha den vanliga sådden som referens. Har gjort om röret något så att fröna släpps framför hjulet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

tannas  
#93095 Jag sådde 15 ha manuellt förra året, använde samma "pistol" och sula som du beskriver. Det gick rätt fort och hanteringen runt om var smidig, jämfört med att bära plantlådor. Bakgrunden var att jag hade köpt ett skifte med redan markberedd kalmark under vårvintern och ville snabbt få något i jorden.

Några funderingar kring din maskin:
Idén är bra, gick själv i liknande tankar för att slippa; två steg fram och ett tillbaka vid såddfläcken. Dock var min mark för stenig för att få en kontinuerlig preparering med ett hjul.

Varför vill du släppa ut fröna framför hjulet? Är inte tanken att mikropreparera, så och sedan låta erosionen täcka över fröna? Inte att trycka ned dem i marken.

Har du tänkt dosera kontinuerligt eller fläckar? Pistolen jag använde matade hela tiden man höll in knappen, men med en givare på hjulet skulle man kunna styra matningen till såddsträckan på din maskin.

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#93300 Själv är jag lite skeptisk till idén med såddhjulet men fick en förfrågan av Sveaskog att ta fram ett sånt på prov, därifrån kommer oxå idén om att släppa fröna framför. Kan funka om man har lätta marker och inte så mycket hyggesrens eller grot ivägen för då blir det bökigt. Detta är iof en grov prototyp och den skulle gå att göra betydligt lättare och smidigare.
Vi ska testa den i fält på torsdag.

Vi matar frön konstant, det är ju fördelen med denna utrustning att du inte får en anhopning av plantor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

tannas  
#95648 Hur gick det med sådden? Har du vidareutvecklat apparaten Kse?

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#95992 Har ju testat den lite i terrängen och konstaterat att den äraldeles för tung men det är ju bara en grov prototyp, själva hjulet går att göra mycket lättare. Tyvärr blev det inget provområde i år, skulle testa på ett mindre hygge men vi han aldrig dit. Vi får ju bara fröa tom sista juni och några små områden blev kvar, däribland mitt testområde. Kanske hinner så contorta till hösten. Har däremot en helt annan ide på ritbordet men det blir att klura på till vintern

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174286 Behöver lite designförslag på en micropreparerare till fyrhjuling.
Alltså en anordning som man kopplar på fyrhjulingen och far runt på hygget för att luckra upp jorden för att fröna ska å en bättre chans att gro.
Denna anordning kommer att köras på prov på områden som markberetts för ett eller två år sedan och där man anser att jorden blivit alltför kompakt.
Tanken är att kunna göra två fåror åt gången och ha två personer som går bakom och fröar.
Huruvida detta är klokt eller inte, ekonomiskt försvarbart eller ens tekninsk genomförbart är en annan fråga. Det får vi se i sommar, nu gäller det bara att ta fram en vettig anordning för att göra försöken.
Ju enklare konstruktion ju bättre och om det funkar lär tiden utvisa, jag har ca 100 ha att provköra på.
Låt kreativiteten flöda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Tosca  
#174287 Dra några kättingar efter den?

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174292 Har skissat lite på en enkel lösning med en utskjutbar balk åt båda hållen med kedjor i ändarna.
Funderar på om man ska göra den ledbar för att klara ev hinder som sticker upp.
Tänkte först bara fästa i pakethållaren bak men man kanske måste göra nån sorts förankring i dragkroken.

Det måste ju vara 2,5 meter mellan kättingarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174301 Nåt sånt här ungefär.
Sen så ska det länkas ner i dragkroken på nått sätt.
Här är det ju i sin enklaste varriant men ledade armar skulle ju vara att föredra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Tosca  
#174313 Kolla med kockum950, han borde ha broschyrer på liknande utrustning där du kan få uppslag till infästningar.

Avatar Fallback

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174319 Största bekymret måste väl vara att hitta en passande fyrhjuling som duger att köra efter en markberedare?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

finskpinne  
#174335 Hur skulle det va med två såna här mattor då?? Men jag misstänker nog att dom kommer att fastna i stubbar och skit. Med dessa mattor kan man dessutom köra med pinnen 90 grader bakom sig, 45 grader eller ingen pinne alls.
Bild


Jag har själv några gamla slirskydd i storlek 600x34 som är så nötta att dom aldrig kommer att användas på något hjul igen, dom har jag tänkt lägga fast på en stång som jag tänkte använda som en slags vägsladd att dra efter skotaren förrän man lämnar en arbetsplats. Det blir ju alltid lite "ruffigt" när man kör med skotaren på skogsbilvägarna, så jag tänkte använda denna för att sladda vägen före man drar vidare. I dagsläget använder jag mig av en "kvast", jag tar helt enkelt några mindre björkar eller björktoppar i gripen och sopar igen spåren efter mig. Såna små gester brukar vara uppskattade av markägarna. Så några såna gamla slirskydd skulle ju även gå att använda. Då kan man svetsa ihop några av länkarna för att få ett lite mera utbrett täcke, om man bara drar ett slirskydd efter sig så blir den ju som en enda korv bara.

Att bara lägga dit 2-3 kedjor tror jag gör för lite uppluckring. Om man inte förståss använder sig av riktigt grova och tunga kedjor, därför skulle det va bra med en sorts matta eller ett gammalt slirskydd.

Men det beror ju på hur mycket dom egentligen behöver luckra upp jorden, och hur djupt dom behöver arbeta!???

Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

Kse  
#174535 Svetsade ihop en snabb prototyp.
Nu tas all kraft upp av draget, tanken är att fästa med nått i packethållaren för att reglera höjden och den kommer då att ligga på ca 40 cm höjd. En bit av en skogsmasinskedja på ena sidan och en fyrhjulingskedja på den andra.
IMG_3755.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vidareutvecklad såddutrustning

finskpinne  
#174614 Kanske ett par vajrar med starka fjädror i ändorna skulle göra susen. För om man bara knyter fast stången med en vajer och inget som fjädrar så kan man få plötsliga stopp om en av kedjorna fastnar i nått. Verkar det som om vikten i kedjorna räcker till då??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).