Motorsåg och handhållet

vad för fel på dolmar 4605

27 inlägg 11643 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172486 när jag köpte ny vedmaskin fick jag med en dolmar 4605,
tankade den med aspen och den startade på några drag och den gick jättebra tyckte jag körde upp tanken ställde undan sågen.tankade den några dagar senare å nu vill den inte starta ,jag har gnista på stiftet och provat med 2 andra stift den tänder till men inget mer.
verkade som om den var sur tog lös stiftet och dragit och låtit den stå o lufta en hel dag men inte den vill starta.har provat med startgas men inte det heller hjälper.
har någon några tips vad det kan vara för fel :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

stefan elvis  
#172492 Hej jag har en likadan såg,har inte hunnit använda den så mycket men tycker den funkar kanon.Har aldrig krånglat. När man kallstartar så för man ju choke,stoppknappen uppåt gör ett par ryck och den tänder till sen för man ju ner knappen ett hack,ett ryck till och den startar.Låter som din såg startar med choken i. Du kan ju öppna kåpan och kolla så chokespjället kopplar ur när du trycker ner choke knappen.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172494 ja det kopplar ur som det ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

stefan elvis  
#172502 Hm,mystiska saker det där. men sågen är väl ny så det går väl lämna in den och få den fixad utan att det kostar något. Sitter alla skruvar fast? på min såg satt det mesta löst efter ett par tankar :smile:

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172608 Jo den är ju ny men jag har ju över 100 mil till dom jag köpte vedmaskinen av ja fick sågen med på köpet.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

Phantom  
#172610 Kontakta Makita Sverige som är ansvariga för Dolmar i Sverige så kan de hjälpa dig med var du ska lämna in sågen. Eller så kanske du hittar den informationen på deras hemsida.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

SawTroll  
#172893 Får du gnist på pluggen? Hvis ikke er det vel noe feil med coilen.

Ellers er den "familien" av Dolmar kjent for at de lett "drukner" om du drar mer enn ca. 3 ganger på choke.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172998 sågen verkar lätt för att bli sur.
dragit massor utan choke och gas men den vill inte,
tacka vet ja min gamla 242 och 357 dom tjurar inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

totte  
#173021 Skulle nog behöva en övesrsyn av förgasaren och ordentlig inställning.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

stefan elvis  
#173040 Var ut i garaget ock kolla på min 4605, lågfartsmunstycket var utskruvat trekvartsvarv och högfats var utskruvat ett och ett kvartsvarv. Fick för övrigt fart på en hva 42 spec idag som jag nyss köpt som mekobjekt och inte gått starta nålen i förgasarn stod för högt så det blev rena översvämningen.Kan det bli så på en ny såg också månne?

Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

totte  
#173062 Borde inte bli så från ena gången till den andra, men du kan ha fått goja i nålventilen så den inte tätar, det gör också att den flödar.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174107 sågen är ju ny kanske det var nått skräp i tanken ,ja får väl pilla isär förgasaren å undersöka om det är nå smutts.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

SawTroll  
#174210
stefan elvis skrev:Var ut i garaget ock kolla på min 4605, lågfartsmunstycket var utskruvat trekvartsvarv och högfats var utskruvat ett och ett kvartsvarv. .....


Trekvart på lav høres lite ut, prøv med litt mer.....

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265541 Hade lite tid till övers och pillade isär förgasaren den var så ren och fin,
prov blåste kanalerna och slangen till tanken allt var öppet,tog bort stopparna som satte på ställskruvarna,gick tidigare bara att justera skruvarna ca 1/3 varv.
Provade med olika inställningar men sågen vill inte starta.
Min fundering är om det är fel på tändspolen,det är elektronisk tändning med easy start
stiftet ger gnista men om det är rätt sorts gnista :?:
Hade en 3 cylindrig båtmotor som gav gnista på alla spolar men ändå var det fel på ena tändspolen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

anersimyra  
#265546
prodilass skrev:Hade lite tid till övers och pillade isär förgasaren den var så ren och fin,
prov blåste kanalerna och slangen till tanken allt var öppet,tog bort stopparna som satte på ställskruvarna,gick tidigare bara att justera skruvarna ca 1/3 varv.
Provade med olika inställningar men sågen vill inte starta.
Min fundering är om det är fel på tändspolen,det är elektronisk tändning med easy start
stiftet ger gnista men om det är rätt sorts gnista :?:
Hade en 3 cylindrig båtmotor som gav gnista på alla spolar men ändå var det fel på ena tändspolen.
Gnistan ska vara intensivt blåvit, knappt synbar i dagsljus. Är den stor och gul är något galet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).