Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sluta slutavverka?!

99 inlägg 46739 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Bengt Bonndräng  
#174162 Den här artikeln såg ja häromdagen i DN. Värd att läsa och betänka hur stor turistnäringen är i Sverige


http://www.dn.se/kultur-noje/motorsagsm ... -kalhyggen

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

styrbiorn  
#174179 Hej

Detta var en intressant tråd!
Är nybliven skogsägare, intresserad men med lite för mycket att göra så det blir inte så mycket tid i skogen som jag skulle vilja. Det är så mycket kvar att göra och så mycket som är rolig!

Tycker kontinuitetsskogsbruk känns intressant och har tänkt jobba utifrån det på iallafall en del av arealen.

Jag tror också på idén om en blandning av metoder, kalhuggning kanske är lämpligt på vissa ställen medan plockhuggning är lämpligt på andra.

Helt klart är att det krävs lite andra maskiner och metoder för detta.

Finns massor att läsa och lära

http://www.kontinuitetsskogsbruk.se/sida9.html

http://www.fsy.se/naturbruk/speciellnyhet.asp?id=43

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174187
Bengt Bonndräng skrev:Den här artikeln såg ja häromdagen i DN. Värd att läsa och betänka hur stor turistnäringen är i Sverige


Och hur stor del av dessa turistintäkter får skogsägarna?

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

snubblaren  
#174189 Hur många kronor får varat land in totalt ifrån turisterna?

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

styrbiorn  
#174193 Googlade lite och hittade någon siffra på att utländsk konsumtion i Sverige var 93,6 miljarder 2009.
en annan siffra säger att det kom in 12,9 miljarder i moms från utländsk konsumtion 2010

Tror inte det kommer någon direktutbetalning till skogsägare från detta dock..
Men det är ju inget som hindrar att man som skogsägare utöver sitt skogsbrukande även driver ett turismföretag som ger direkt inkomst från besöksnäringen. Eller ja, "inget" är väl möjligen mycket sagt. Diverse myndigheter får man troligen tampas lite med.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

hokatorpet  
#174195 Intäkter är inget man får, det är något man skapar. Jag försöker skapa mina intäkter genom att producera bra och gångbart virke. Att inte lägga alla ägg i samma korg verkar sunt.
Många turistföretag tjänar pengar på att använda någon annans mark till allt möjligt. Det kallas tydligen allemansrätt. Kanske borde dessa( tydligen )pengastinna företag börja betala för sig. Då kanske skogsägarna kan få in pengar och sköta sina skogar på ett annat sett som gynnar turismen

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174196 Ja, skogsägarna får förlorad intäkt, medan turismföretagen får pengarna. Jag vet inte, men jag tycker det låter som en dålig deal.

Ungefär lika dålig som om skogsägare skulle upplåta mark till infrastruktur gratis, för att hela landet tjänar på det. Det är därför som den enskilde som drabbas får ersättning.

Men när det gäller skogsägare och turism, så skall tydligen den enskilde tåla vad som helst i landets Varför är det så?

hokatorpet, sanningen är antagligen den att det inte finns några pengar i den typen av turism! Framför allt inte när man räknar det per använd hektar.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174198
snubblaren skrev:Hur många kronor får varat land in totalt ifrån turisterna?

Hur mycket skulle det öka om vi slutade med slutavverkningar? Skulle fler kryssningsfartyg anlöpa Göteborg/Stockholm? Skulle fler norrmän åka till Liseberg och fler norrmän handla i Strömstad?
Senast redigerad av Mangan mån 07 maj 2012, 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

hokatorpet  
#174199 Funderar på att asfaltera en bit av en åker och märka upp parkeringsplatser.( lite som drive in bio).
Frugan kan åka rullskriskor och servera viltburgare med källvatten. 500 spänn för 4 timmar med lunch. Attraktion 2 skiktad blandskog, på högerflanken 1st sparbanks ek.
Nej, jag tror jag håller mig till att producera virke.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

snubblaren  
#174202
Mangan skrev:
snubblaren skrev:Hur många kronor får varat land in totalt ifrån turisterna?

Hur mycket skulle det åka om vi slutade med slutavverkningar? Skulle fler kryssningsfartyg anlöpa Göteborg/Stockholm? Skulle fler norrmän åka till Liseberg och fler norrmän handla i Strömstad?


Är inte emot trakthyggesbruket, men det är alltid bra att veta siffrorna när man argumenterar med miljolket.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Kriffa  
#174361 Till Mangan och mång fler här: Jag ser att ingen av er läst DN-artikeln!!! (som bengt bonndräng lagt ut lenk till några inlägg högre upp).

För mig blir DN-artikeln faktiskt en tankeväckare. Har vi små skogsägare i årevis blivit förda bakom ljuset!?!? Den handlar inte om turistföretagen vinster överhuvudtaget!!! Det är bara ett litet sidospår. Frågan är om vi små skogsägare tvingar sälja dåligt betald massaved/flis för att passa in i storbolagens "fyrkant"... Gammal forskning om vad som ger bäst/stört tillväxt har kanske varit beställd av dem?! (...som i så många andra fall är nog inte all forskning så oskyldigt neutral som det kan se ut).

Det som framgår av artikeln är att vi faktiskt skulle kunna tjäna MER om vi gick från trakthyggesbruket!!!

LÄS ARTIKELN FÖR BÖVELEN!!! Den är mycket intressant! Läs avsnittet om "Gudrun"!!! Allt är säkert inte helt sant, eller vinklat en del. Men det är otvivelaktigt en tankeväckare!

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Kriffa  
#174365 Är det möjligt rent praktiskt då???

Jag tror det: Med de extremt avanserade datorerna i skördarna så kunde skogsbruksplanerna bli mycket mer exakta. Det finns ju IT-råttor som gör dataprogram till allt möjligt; då ska dom väl kunna göra ett där maskinföraren ser "gröna fält" där det kan finns bra "fångst". Skillnaden mellan en timmer/skärm-ställning blir inte stor.

Transport då?
Huggningen måste ju läggas upp som "slingor". Uttaget måste vara så stort att skotaren alltid får ihop till fulla lass. Då ska det - räknat på skogens totala omloppstid - inte bli mer körning... Har jag fel?!?

"Men de blir ju så få kubik då!" Nej, om all din skog är flerskiktad och driften läggs upp som ovan beskrivet, så kör du ju över din slinga med jämna mellanrum och tar på hela arealt ut lika mycket som du normalt gör på at slutavverka ETT litet område. Tror det skulle fungera :wink: Det var ingen som trodde det skulle gå att "googla" på en liten trådlös makapär kallad mobil för 60 år sedan heller!!! 8)
Senast redigerad av Kriffa tis 08 maj 2012, 19:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174368
Kriffa skrev:Har vi små skogsägare i årevis blivit förda bakom ljuset!?!?[/i][/b] Den handlar inte om turistföretagen vinster överhuvudtaget!!! Det är bara ett litet sidospår. Frågan är om vi små skogsägare tvingar sälja dåligt betald massaved/flis för att passa in i storbolagens "fyrkant"... Gammal forskning om vad som ger bäst/stört tillväxt har kanske varit beställd av dem?! (...som i så många andra fall är nog inte all forskning så oskyldigt neutral som det kan se ut).



Jo, du har nog en poäng i det. Jag vill varken slutavverka bort alla träd när det blir dags, som jag vill sköta min skog. Jag vill inte heller drivas till att leverera massaved i fallande längder och därigenom inte kunna sköta skogen med små grejor som ger små skador. Nu har jag förmånen (liten skog - inte beroende av inkomsten), framför många, att kunna välja att låta bli. Det är där jag håller med dig, varför ska staten tvinga mig att sköta skogen på ett sätt som inte jag vill? Om jag nu inte vill ha maximal avkastning som mål för min skog, varför får jag inte välja det då? Lika mycket som jag är emot föreningar som SNF som i stället vill att staten SKA ta ifårn mig min skog om den är fin ur deras perspektiv. Så lurad kanske, men i så fall flera gånger om och av flera.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174402
Kriffa skrev:Till Mangan och mång fler här: Jag ser att ingen av er läst DN-artikeln!!! (som bengt bonndräng lagt ut lenk till några inlägg högre upp).


Men mitt inlägg handlade inte om den artikeln, utan om den fåniga idén att skogsägarna skall betala för att vi skall få hit fler turister.

Det som framgår av artikeln är att vi faktiskt skulle kunna tjäna MER om vi gick från trakthyggesbruket!!!


Då föreslår jag att du gör vad nu artikeln vill att du skall göra, så du tjänar mer. Lycka till!

LÄS ARTIKELN FÖR BÖVELEN!!! Den är mycket intressant! Läs avsnittet om "Gudrun"!!! Allt är säkert inte helt sant, eller vinklat en del. Men det är otvivelaktigt en tankeväckare!


Nej, jag skummade den första delen och det var det mest tendentiösta dravlet jag sett på länge. Så jag tänker inte ödsla mer tid på det, näe. Om du inte kan återge vad det är som är så tankeväckande i några få meningar, så tror jag inte du har begripit det själv.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

jonsered95  
#174438 Jag håller verkligen med om att vi måste börja jobba med naturen och inte emot den. Det finns många fördelar med kontinutetsbruk: du kan dra nytta av självförryngring (de träden som trivs kommer upp), du kan ta ut de värdefullaste träden och lämna de andra så att de kan växa till sig. Man behöver inte dika, då de träden som står kvar och deras rötter klarar av detta.
Men man kan väl inte anpassa kontinutetsbruk i hela Sverige men man ska kunna ha ett val.

Kan någon svara på min fråga på hur vi ska bruka skogen i framtiden om vi förstör den och naturen genom att sätta gran,överallt och ta ut grot (utarma jorden på näring)?! :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).