Vedmaskiner, flishuggar

Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

18 inlägg 32176 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#173847 Jag söker en helautomatisk vedprocessor av hög kvalitet. Ska köra min egna ved med den, samt sälja lite överskotts ved. Just nu är Bilke S3 den intressantaste maskinen som jag har stött på.

Någon som har nåt att säga om Bilke S3, positivt eller negativt? Allt är intressant så länge som det är fakta...

Någon som anser att det finns en vettigare maskin jag bör titta närmre på? Bör ligga ungefär i samma prisklass, ca 60K exkl.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

stegmaster  
#173860 Den enda konkurenten er vel superpilke.(som er helautomatisk), annars blir det sami autochopper, men då taler man om andra pengar.
Vad jag hört/lest, så slits det en del innmatningband på bilken(vil minnas nån skrev her på forumet at dom bytte mattan varje år ungefär).
Men tror bilken klyvar veden finare en superpilke.
Men jag har inte haft någon av dom, så dette er bara vad jag vil minnas jag har lest her.
Så får man hoppas det dyker upp nån ägare til dessa maskiner och kan komma med mera
fakta til din fråga.

Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#173889 Jag har pratat med Svenska återförsäljaren av Bilke S3 och han bekräftade att inmatningsbandet är maskinens svaga punkt. Det må vara maskinens svaga punkt men om det är en svag punkt vet jag inte, mattan är av gummi och det måste ju helt naturligt slita en del på den. 1500kr skulle tydligen en ny matta kosta..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Vedia.se  
#173921 Har en s3 och kvalitén på den tillverkade veden är mkt bättre på bilden än superilken (hade en sådan men lämnade tillbaka den pga dålig vedkvalitet) nackdelen som jag ser det är att den fungerar dåligt med 50cm ved, det är synd på en annars väldigt bra maskin.

Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#173925 Det är Superpilken som du menar är dålig på 50cm ved?

By the way så tillverkas inte Superpilke längre. Betyder det att Bilke är den enda helautomatiska vedprocessorn under 100.000kr?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Vedia.se  
#173935 Nej superpilken var dålig på allt förutom hastigheten. Bllken fungerar enl mig bäst till kortare ved, vid längre vedlängd så krävs det att långveden är rak och fin, annars så hinner inte inmatningen med riktigt och det blir mkt småbitar. Högg ved till min bror ca 15m3(50cm) och det blev efter uppstaplandet ca en halv kubik korta bitar, är ju inget problem om kunden kanske har en kamin också men jag tycker inte det känns hundra att sälja ved som ser ut så.
Provkör gärna en maskin innan köp.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Vedia.se  
#173937 Kan bekräfta stort slitage på inmatningsmattan, har ej kört alls mkt i min maskin, ca150m3 men slitaget är påtagligt och låset på mattan är trasigt i ena kanten, förutom problemet med inmatning vid långa vedträn och mattan så är det en kanonmaskin, billig med tanke på produktion/Hr

Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#173946 Finns det någon maskin som har alla Bilkens fördelar men inte nackdelarna? Gärna en maskin som klarar grövre stockar också.. Sami Autochopper är så dyr, så den är inte intressant. Nåt annat tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173958 Är delägare i en superpilke och tycker inte det är något större problem ,45cm ved.
Den slirar väl till nån gång ibland och då kan det variera på veden.Stor fördel med inmatning från sidan och utbana bakåt.
Har den slutat och tillverkats i år?
Den var demonstrerad på skogselmia 2011.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Vedia.se  
#173986 Pratade om inmatningen på bilken iofs. Men det stora problemet med superpilke var ju de dåliga klyvresultatet väldigt mkt okluvet, där är vilken mkt bättre men lämnar ändå endel att önska.
Sen blir snittytan mkt snyggare på bilke vs superpilke.
Men superpilken arbetar mkt fortare men med lägre kvalitet på den färdiga produkten.

Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#174028
bengt.a skrev:Är delägare i en superpilke och tycker inte det är något större problem ,45cm ved.
Den slirar väl till nån gång ibland och då kan det variera på veden.Stor fördel med inmatning från sidan och utbana bakåt.
Har den slutat och tillverkats i år?
Den var demonstrerad på skogselmia 2011.


Superplike slutade tillverkas i Feb 2012, om jag inte minns helt fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

stegmaster  
#174040
Pe_Er_79 skrev:Finns det någon maskin som har alla Bilkens fördelar men inte nackdelarna? Gärna en maskin som klarar grövre stockar också..


Svaret på frågan er NEI. :wink:
Den enda som kan likna automatisk til under 100tkr måste då vara Igland processoren, men den har ju den nackdelen vs bilken at den INTE er snabb.
Men den tar ju lite större dim. 28cm, och klyver i 4 bitar.
Sen finns manull klyv på maskinen för dom riktig stora bitarna.

Avatar Fallback

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

Pe_Er_79  
#174057
stegmaster skrev:
Pe_Er_79 skrev:Finns det någon maskin som har alla Bilkens fördelar men inte nackdelarna? Gärna en maskin som klarar grövre stockar också..


Svaret på frågan er NEI. :wink:
Den enda som kan likna automatisk til under 100tkr måste då vara Igland processoren, men den har ju den nackdelen vs bilken at den INTE er snabb.
Men den tar ju lite större dim. 28cm, och klyver i 4 bitar.
Sen finns manull klyv på maskinen för dom riktig stora bitarna.


Om vi tittar på den/dom billgaste helautomatiska maskinerna över 100.000kr, vad finns det för maskiner då? Och vad kostar dem..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

stegmaster  
#174168
Pe_Er_79 skrev:Om vi tittar på den/dom billgaste helautomatiska maskinerna över 100.000kr, vad finns det för maskiner då? Och vad kostar dem..

Den her er ju ganske rolig, fast det er nog inte priset.
Om man kunne skippat trumman och kvistknivar, så kunne det lika nåt. :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=c5o_Z7lgsGs[/youtube]



Billigaste helautomatiske annars må vara enklaste (minste) Sami modellen.
Traktordrift. 8,5t klyvkraft, sågkedja 44cm.
Finns vel kanske til ca 180-200tkr??
Men ingen maskin kan konkurera med bilken i snabbhet på klent virke oavsett maskin.
Sen finns ju Binderberger som vel inte er helt automatisk om jag fattade rett(tror man får styra klvyyxsan själv). Som finns från ca 300tkr.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Bilke S3, eller nåt annat?

herjman  
#186341 Kapar en avsomnande tråd lite!

Frågor till er som säljer ved från en Bilko:

Blir det mkt småflis som föjler med transportören? Måste man isåfall ha någon rensfunktion?

Blir veden trasig och ful i största allmänhet, klagar kunderna?

Hur går det med andra, hårdare trädslag än björk och barr, nån sm provat tex ek, alm, ask?

Händer det att klingan fastnar pga rejäla kvistar?

Hur krångligt är det att byta inmatningsmattan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).