Föryngring

Upptining täckrotsplantor

8 inlägg 5644 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Upptining täckrotsplantor

masterchief  
#173771 Fick hem ett lass plantor idag, 24000st täckrötter o kartonger.
De kom frysta direkt på pall.
Så hur tinar man upp dem bäst?
Stående som de är på pallen?
Ställer isär dem o öppnar upp dem lite?
De ska planteras tidigast om en vecka så det är ingen brådska.
Det jag var lite orolig för var eventuellt mögel om man inte öppnar upp dem.
De står inne i skugga på logen.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Upptining täckrotsplantor

bodaedet  
#173791 Ställ isär kartongerna, slå ut handtagen om det finns. Står de kvar på pallen är de frysta när du ska ha dem om en vecka.

Användarvisningsbild

Re: Upptining täckrotsplantor

masterchief  
#173804 Blir o plocka isär dem då.
Tänkte annars det var smidigt med o ha den på pall o köra ut dem med teleskoparen på hyggena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Upptining täckrotsplantor

bodaedet  
#173805 Har tänkt detsamma, gissa om vi blev förvånade när vi skulle plantera, 25 grader varmt och djupfrysta plantor.

Avatar Fallback

Re: Upptining täckrotsplantor

mashun02  
#173969 Kör ut dem nu och ställ isär dem där.
Tinade när ni kommer för å plantera.

Användarvisningsbild

Re: Upptining täckrotsplantor

finskpinne  
#173988 Jag brukar köra ut plantorna på hyggena som ska planteras. Då behöver inte planterarna bära plantlådorna så långt. Jag placerar ut lådorna på några ställen/hygge. Men tänk på att placera dom i skogskanten i skuggan. Tinar man upp dem i solen så hinner dom börja växa innan rotklumpen är upptinad och då kan ju inte plantan suga upp vatten och det leder till att dom torkar och dör!! Så lägg dom i skuggan och om dom är väldigt mycket frusna så kan man öppna locket lite och slå in handtagen. I stängda lådor som förvaras på pall så hålls plantorna frusna i flera veckor.

Jag brukar transportera ut plantor varje år åt min uppdragsgivare med skotaren. Plantleverantören levererar plantorna till skogsbilvägen och jag kör sedan ut dem till hyggena. Detta görs ofta på vårvintern före skogsbilvägarna stängs under menföret. Då får dom tina upp på stället, mycket smidigt då man kan lyfta på hela pallar, åka ut på hygget och bara kasta av några lådor här och några lådor där... Och som jag sa tidigare så är det ytterst viktigt att inte utsätta dom för sol förrän dom är nere i backen!!!

Avatar Fallback

Re: Upptining täckrotsplantor

Waggeryds SKOGSplant  
#174171 Om du vill tina snabbt.

Vält lådorna så att torven inte står mot underlaget.
Mycket stor skillnad. Flera dagar !!

27 år med skogsplantor.

Användarvisningsbild

Re: Upptining täckrotsplantor

finskpinne  
#174257
Waggeryds SKOGSplant skrev:
Vält lådorna så att torven inte står mot underlaget.
Mycket stor skillnad.


Bra tips... Brukar själv alltid som sista sak på kvällen före man går hem från plantjobbet kolla genom dom lådorna som ska planteras dagen efter och ser dom frusna ut så lyfter jag dom ur lådorna. Materialet i lådorna isolerar väldigt bra så man får kolla lite på förhand för det brukar va lite segt ibland att få rackarna att tina upp...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).