Inomgårdsmaskiner

Spinner alla stiga villa med däcken?

65 inlägg 114974 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#173709
Skogshuggarninorr35 skrev:Sätt på piggkättingar på han så får ni gräsmattan lätt luftad samtidigt som du klipper :mrgreen:


Har jag redan föreslagit 8) :mrgreen: Förstår inte att han inte lyssnar! :lol:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogshuggarninorr35  
#173711
totte skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Sätt på piggkättingar på han så får ni gräsmattan lätt luftad samtidigt som du klipper :mrgreen:


Har jag redan föreslagit 8) :mrgreen: Förstår inte att han inte lyssnar! :lol:



JAA :surp: och har han tur funkar det som mossrivare också :lol:

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#173712 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#173714 Idéerna äro många, haha!! :lol: det där med kedjorna ska jag ta i beaktande, *lovar*, eller så ska jag montera av däcken och ersätta dessa med skovlarna från jordfräsen, DET skulle ordna till en riktigt fluffig gräsmatta efter några vändor, o inget slir :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogshuggarninorr35  
#173721
aywa skrev:Idéerna äro många, haha!! :lol: det där med kedjorna ska jag ta i beaktande, *lovar*, eller så ska jag montera av däcken och ersätta dessa med skovlarna från jordfräsen, DET skulle ordna till en riktigt fluffig gräsmatta efter några vändor, o inget slir :P


Ja bra ide med skovlarna kör du några gånger kan du sätta potatis istället så slipper du klippa :grin:

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#173752
Skogshuggarninorr35 skrev:
aywa skrev:Idéerna äro många, haha!! :lol: det där med kedjorna ska jag ta i beaktande, *lovar*, eller så ska jag montera av däcken och ersätta dessa med skovlarna från jordfräsen, DET skulle ordna till en riktigt fluffig gräsmatta efter några vändor, o inget slir :P


Ja bra ide med skovlarna kör du några gånger kan du sätta potatis istället så slipper du klippa :grin:


:lol: :lol: :lol:

Bild

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#173812
totte skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:
aywa skrev:Idéerna äro många, haha!! :lol: det där med kedjorna ska jag ta i beaktande, *lovar*, eller så ska jag montera av däcken och ersätta dessa med skovlarna från jordfräsen, DET skulle ordna till en riktigt fluffig gräsmatta efter några vändor, o inget slir :P


Ja bra ide med skovlarna kör du några gånger kan du sätta potatis istället så slipper du klippa :grin:


:lol: :lol: :lol:

Bild



Haha, now we talking!!! :lol: handlar bara om att tänka utanför boxen:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#173817 La på klipparn ny drivremm idag, DET gjorde gott för min frustration över att lägga på den en gång i minuten :wink:

Testade att köra lite mer med villan idag, städet på ca 50 kg gör lite nytta ändå, kommer fram där det inte gick förra året på några ställen. Han driver nu ännu bättre även när man backar uppför med den, dock så är han så pass framtung nu att det kan vara lita lurigt att svänga när jag backar uppför, men tycker att det problemet är helt ok i jämförelse med att jucka fram klipparn i släntarna :P

När jag orkar ska jag fördela vikten på var sida över drivhjulen, då blir det kanske lite bättre, marginalerna räknas när det kommer formula 1 i trädgården!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173825 Jag funderade på om det inte finns däck med grövre mönster som tillbehör. Som ska ge bättre driv när man kör mycket i slänter.
Jag har sett att det finns till Walkermaskinerna. Har aldrig kört med dom. Så jag vet inte om det fungerar.
Fast dom skulle väl kosta skjortan. Då kan man väl lika gärna lägga dom pengarna på nån bättre maskin.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Fredrik N  
#173828 Har själv en Stiga park som inte är något vidare när det är lite brant, men det är kanske inte så konstigt när man tittar på hur mönstret är på däcken. den som kom på det mönstret måste haft en dålig dag på jobbet minst sagt.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173914 Hjulvikter är ett måste på både Stiga Park och Stiga Villa...Värt varenda krona att investera i ett par.
Jag kuskar en Stiga Park med hydrostat, på tomten här hemma, och vill inte vara utan dom en minut..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

M_M  
#173915 Hur ser dessa hjulvikter ut?

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#174944 Hjulvikter ser ut som halva klot som sitter monterade på drivrullens fälgar, idag säljs det dock vikter som man monterar på själva chassit ist( till ockerpriser vill säga)

tänkte fråga er som har en Stiga Villa, skall knivarna börja snurra direkt när man för handtaget under stolen uppåt eller skall knivarna börja snurra först då handtaget under stolen är dragen uppåt + att man sänker ner aggregatet?

På min så drar knivsrna igång bara genom att föra handtaget under stolen uppåt trots att aggregatet är upplyft. Mest logiskt vore ju att spaken skall vara dragen uppåt plus att när aggregatet sänks ner (varvid remmen spänns) så skall knivarna dra igång.

Tycker inte min rem till aggregatet inte är spänd alls samt att jag inte ser en enda möjlighet för att justera detta... En sak vore ju om remmen till aggregatet var väldigt spänd, men motsatt förhållande råder ju.

Kanske räcker det att justera länken som lyfter aggregatet uppåt så att det går ännu högre upp och på så vis göf remmen till aggregatet mindre spänd, vilket skulle resultera i att knivRna inte skull snurra förens både spaken under stolen är dragen uppåt samt att aggregatet är nedfällt? Får prova i veckan:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Nonkan  
#175078 Vi får rätt mycket frågor av den här typen, och grejen med Villa är ju att den heter Villa och är tänkt för mindre villatomter. Om det lutar, eller är lite större, så köp en Park, det är inte mycket svårare än så.

Att jämföra med Husqvarna Rider blir orättvist, den ska jämföras med Park nämligen.

En trädgårdstraktor har bättre grepp, men andra nackdelar, t.ex. åtkomlighet och svängradien.

Däcken är relativt släta för att inte förstöra gräsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175081
M_M skrev:Hur ser dessa hjulvikter ut?


Bild

Tex sådär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).