Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse överlägsen etta i Finland

10 inlägg 6592 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse överlägsen etta i Finland

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163380 Som väntat fortsatte Ponsse att dominera nymaskinsregistreringen i Finland år 2011
Av skördarna hade man med 106 registrerade en marknadsandel på 44,5 %,tvåa var JD med 68 enheter ( 28,6% ) medan Komatsu var 3-e med 50 st (21%)
Av övriga hittar vi 11 Sampo och 3 Logset

Bland skotarna kom då som väntat ett ras för JD,Komatsu gick om,som jag nämnt tidigare har 1010E fullständigt floppat här,nu blev bara 4 :o enheter inreggade år 2011

Ponsse fortsätter dominera med 102 st skotare ( andel 46,8 % ),Komatsu 56 st ( 25,7 % )
JD 50 st ( 22,9 % )
Övriga hittar vi 5 Logset,4 Prosilva och 1 Logman



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

i skogen  
#163392
Simba skrev:Som väntat fortsatte Ponsse att dominera nymaskinsregistreringen i Finland år 2011
Av skördarna hade man med 106 registrerade en marknadsandel på 44,5 %,tvåa var JD med 68 enheter ( 28,6% ) medan Komatsu var 3-e med 50 st (21%)
Av övriga hittar vi 11 Sampo och 3 Logset

Bland skotarna kom då som väntat ett ras för JD,Komatsu gick om,som jag nämnt tidigare har 1010E fullständigt floppat här,nu blev bara 4 :o enheter inreggade år 2011

Ponsse fortsätter dominera med 102 st skotare ( andel 46,8 % ),Komatsu 56 st ( 25,7 % )
JD 50 st ( 22,9 % )
Övriga hittar vi 5 Logset,4 Prosilva och 1 Logman


!!! Jag har hela tiden trott att JD är marknadsledare i Finland sedan några år tillbaka. :surp:

Avatar Fallback

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163437 Är ni bakåtsträvare i Finland då 1010E floppat?? Ser man på den gamla kan man nästan tro det. :-)

Användarvisningsbild

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163448
Sludent skrev:Är ni bakåtsträvare i Finland då 1010E floppat?? Ser man på den gamla kan man nästan tro det. :-)



största felet med 1010E är väll att dom satt på mindre hjul på den än på 1010D o föregående serier

Användarvisningsbild

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

finskpinne  
#163585 Klart man är lite bakåtsträvare när det gäller 1010:an. Det är ju en modell som härstammar från Lokomo 909 och den har levt kvar som en egen modell efter sammanslagningen då timberjack skapades. Den har ju alltid varit en helt annorlunda modell jämfört med alla andra Tj modeller och det beror ju på att många i Finland har varit nöjda med 1010:an. Den har varit otroligt driftsäker och enkelt byggd. Därför har den sett likadan ut sedan början av nittitalet.

Dom siffrorna som Simba uppger visar ju inte hela sanningen heller eftersom det bara är dom som har blivit inregistrerade som finns med där. Alla maskiner blir ju inte inreggade. Men att Ponsse är marknadsledande i Finland är däremot helt sant. I augusti 2010 levererade man maskin nummer 7000 och nu i vinter rullade maskin nr 8000 ut ur fabriken. Det var en 8WD Ergo som skeppades iväg till Sverige. Det är nog 8WD skördarna som har gjort att Ponsse leder så starkt idag, dom verkar sälja attans mycket av dom.

Avatar Fallback

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163833 Den 1010 som "finskpinne" skriver om har absolut ingenting gemensamt med 1010E.

Om vi tar det från början så i början av 70-talet tog Lokomo fram en 6-hjulig skotare med pendelaxel fram som hette "Teli-Lokkeri",åtföjdes sen av 925 ( Perkins ) 928 ( Deutz ) och så kom då 933 ( som man fick välja mellan Deutz,Scania lr Volvo )

En gallringsskotare fixades ihop i slutet 70,var mycket Ferguson i nosen,den döptes till 909.

När då Lokomo köpte Ösa o Kockums o bildade FMG så beslöts ( :D ) att 909 skulle säljas i Finland och 250-n i Swerige.

Med åren växte 909-an,fick turbo och sen då ett fejslift och döptes till 1010

Året innan 1010E skulle lanseras så monterades dom sista delarna av gamla 1010 ihop,och man gjorde ett knappt dussin 8-hjuliga maskiner med 24,5 däck.

Därför ljuger statistiken för 2010 lite angående 1010,alla är inte E-modell.


Precis som"finskpinne" skrev så är det inget tvång att regga sina nya maskiner,MEN för att få finansiering så kräver finansbolagen att man inreggar dom,detta pga att vissa oseriösa entreprenörer tagit ut nya maskiner och stuckit till Ryssland utan att ha minsta tanke på att betala maskinerna.
Eftrsom dessa maskiner saknade reg.skyltar så har myndigheterna ingen möjlighet att få dom tillbaka,därför infördes tvånget att alla som ska ha finansiering måste inregistreras.

Dessutom slapp man ifrån otyget som vissa ( mindre ) tillverkare sportade med att nån vecka innan nyår inregga allt som fanns i monteringshallen för att på så vis visa upp bättre siffror.
Detta problem är nu borta,man ser ju klart och tydligt hur otroligt lite övriga maskiner som säljs förutom dom 3 stora.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

Kse  
#163837 Vad har ni emot oss svenskar då när inte en enda Rottne, Gremo eller Ecolog såldes i Finland. Eller är det bara finnar som kan bygga riktiga skogsmaskiner? :wink:

Avatar Fallback

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163842
Kse skrev:Vad har ni emot oss svenskar då när inte en enda Rottne, Gremo eller Ecolog såldes i Finland. Eller är det bara finnar som kan bygga riktiga skogsmaskiner? :wink:


Eco-log är på G,dom bygger upp ett fungerande sevicenät så dom blir klart intressanta.
Rottne förstår jag inte,det såldes en hel del Blondiner på 80-talet,dom hade service hos Ford-traktorförsäljaren men sen har det runnit ut i sanden...

Ett stort problem är förstås språket,finnarna kan finska men inget annat och dom vägrar totalt att lära se nåt annat lr ta influenser nån annastans ifrån.

Tex ALS är helt okänt här,likaså stora skotare ärsällsynt,man kör allt med mellanmaskiner,däremot ska alla ha 10meterkranar ifall man ska köra nån manuellt huggen gallring :roll:

Är väl nån typ av mindervärdeskomplex :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

finskpinne  
#163903 Jo Eco-Log har kommit igång ganska starkt här i Finland. Och då även Logmax. Men det är nog lite knaggligt att få övertalade våra finsktalande kollegor att prova nåt från Sverige. Men det tar sig. Jag känner flera entreprenörer som kör med Eco-Log i dag och dom är helnöjda. Kan för övrigt säga att mitt nästa aggregat troligen blir ett Logmax när det blir dags att byta ut mitt Kesla, men än sålänge är jag så nöjd med mitt Kelsa att det får tjäna mig tills det faller i bitar.

Sedan finns det ju ingen återförsäljare av varken Rottne eller Gremo i Finland, vilket jag tycker är synd. Både Rottne och Gremo har ju rätt så lyckade gallringsskotare (1050 och F10) och det verkar bli mer och mer efterfrågan på gallringsskotare i Finland. JD 810:orna är så efterfrågade att prisena på dom är skyhöga om man jämför med en mellanskotare. Vi hade en Hemek skotare i början av 2000-talet och det var lite jobbigt när man var tvungen att beställa delar från andra sidan viken hela tiden, men den var ju ny då vi köpte den så det gick ju inte åt så mycket delar till den men ändå. Så sålänge det inte finns någon återförsäljare här i landet så kan dom nog glömma att sälja nån gremo eller rottne här.

Avatar Fallback

Re: Ponsse överlägsen etta i Finland

FMJ  
#173624 Now in Finland smaler forwarders number 1 is 830.3. 810E is too heavy, same size that 840tx... But in last 2 years are small forwarders lost positions. Bigger models are coming more popular=> Buffalo/1210E/860.4. 1010D:s have replaced by 1210E, and 840.4 by 840tx or 860.4.
- and one new forwarder (830 size) is (maybe) coming, from new manufactor :roll:

Ponsse is very strong, because of good marketing (price) and fast spareparts delivery. Ergo is known good machine.

It is shame that Rottne is not in Finland. F10b looks good !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).