Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38038 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#173310
wrytter skrev:Skall jag rekommendera något skulle jag rekommendera vanlig harvning och plantering (2300-2500plant/ha), dock skulle jag vänta med planteringen tills det att jag vet att den här "sorkinvasionen" vi har här uppe har dött ut så man inte planterar i onödan. Men visst, frötallar kan vara roligt att testa, men då måste man markbereda annars är det i princip lönlöst med frötall. Men om det lyckas med frötallarna kan du nog se fram emot ett fint urval av stammar vid en första röjning :)



Ja nog är det sorkår just nu, fi fan ser ut som krig på lägda =) .. Ja man kanske ska fundera på frötallar och markberedning ändå, den skog som står där just nu är ju självsåd =)

Tack för hjälpen Wrytter!

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#173343 2500 plantor/ha är onödigt tätt bättre med 1500/2000/ha man får bara mer och röja plus att det är svårt att få ner pga ris och sten

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

alias  
#173391
skogsbonne skrev:2500 plantor/ha är onödigt tätt bättre med 1500/2000/ha man får bara mer och röja plus att det är svårt att få ner pga ris och sten


Kan funka om man tänker föryngra med gran, då kvaliteten inte är lika avgörande för priset här.

Tror dock att tallen behöver trängseln för kvalitetsdaningens skull (samt att älg och andra vandaler kan fördärva en ansenlig del av plantorna).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173399
skogsbonne skrev:2500 plantor/ha är onödigt tätt bättre med 1500/2000/ha man får bara mer och röja plus att det är svårt att få ner pga ris och sten



Ja vet inte vad som får dig att tycka att 1500/2000 plant per hektar är lämpligt, kanske du vill ha en lägre föryngrings kostnad? Men hur stor skillnad blir det egentligen, låt säga att planta + jobb är 2kr styck, och vill du plantera 1500plantor/ha blir det 3000sek, 2000plantor/ha 4000sek. 2500plantor/ha blir 5000sek. Skillnaden mellan att plantera 1500plantor/ha mot 2500plantor/ha på arealen av 1.5 hektar blir knappt en spottstyver, 3000sek. Man avverkade förmodligen en bra skog och fick en fin avkastning, och då tycker jag det är "snålt" att inte göra en riktigt bra föryngring.
Även om du skulle avverkat 10 hektar så blir skillnaden mellan 1500plantor/ha emot 2500plantor/ha så pass lite som 20000sek. Är väl roligt om man kan lämna över en fin skog till barn eller barnbarn den dag det är dags att göra generationsskifte?
Varför jag hävdar att det även är fel att sätta så pass glest som 1500plantor/ha även om ämnar att plantera gran är att våra direktiv ifrån våra kunder, stora bolag såsom Holmen Skog och Höglands sågen är att de vill ha 2400plantor/ha då det är tall samt 2300plantor/ha då det är gran, och dessa direktiv har de iallafall haft i över ett decennium, så länge som de varit kunder hos oss. Och deras skogar kan jag säga blir väldigt fina efteråt då de har ett stort urval av stammar att välja emellan då det skall röjas och även då det skall gallras. Och med en kalkyl av 1500plantor/ha tror jag det blir svårt att verkligen satsa på de finaste stammarna då du skall röja första gången, och jag tror även att det blir svårt att få något netto som är något då du gallrar för första gången. Och för att inte nämna som föregående talare påpekade, att om tallen står tätare kan den lättare lyckas med att stammkvista sig själv. Sedan tror jag själv att det är rätt så noga att göra första gallringen rätt så tidigt om man har många stammar per hektar så att de inte bara drar iväg på längden utan även får utrymme att vidga sin diameter.
Bara mina tankar.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#173410 om man hugger skog privat på sin egen mark så är OFTAST inte 50 ha så om man planterar 1500/ha så kommer den gran och en jävla massa björkar omkring så det räcker gott och väl med 1500plant/ha.
det var inte pengarna det var att det är en massa mer jobb i onödan när dom kommer själva från backen

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173431
skogsbonne skrev:om man hugger skog privat på sin egen mark så är OFTAST inte 50 ha så om man planterar 1500/ha så kommer den gran och en jävla massa björkar omkring så det räcker gott och väl med 1500plant/ha.
det var inte pengarna det var att det är en massa mer jobb i onödan när dom kommer själva från backen


Beror ju sjävlklart på vad man vill göra med sin skog, vill man bara ha den som något vedskifte för att täcka husbehov skulle jag helt och hållet skita i att plantera och se björk och al växa så de knaka, men det blir ingen lukerativt skogsbruk. Ang. jobbet så är det inte så mycket mer göra att plantera några tusen plantor till? Klarar man inte av det kanske man skall leja bort jobbet rent utav?
Men beror ju helt och hållet vad man vill somsagt, vill man ha en "skitskog" där man har en del förädlade plantor(dom du köpt) en del självsådda(osäkert hur många stammar per hektar de kan bidra med) samt en massa jäkla dynga såsom björk och ördra(det är dialekt för al) som endast medför en massa röjning och gör det jobbet besvärligare..
På egen skog skulle jag aldrig någonsin vara nöjd med 1500plantor/ha utan jag skulle som privat vilja ha minst 2500, kanske upp emot 3000 om ja får välja.
Men bara mitt sätt att se på det.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#173462 Något tips att få en dylig skog att växa mera? Nån ide att ens röja i dessa ? Tänkte om man ska låta den stå några år till så kanske man kan göra nått ?

Tack ang planteringen wrytter!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#173482 granen mår mycket bättre om man har björk i beståndet planterar man som du vill 3000/ha så blir det mycket att bara röja bort så björk ska man ha i en bra skog men den kan man ta bort i sista gallring om man vill.¨
Om du ville ha 3000/ha sätter du med 1m mellanrum eller 0.5 m??

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173553
skogsbonne skrev:granen mår mycket bättre om man har björk i beståndet planterar man som du vill 3000/ha så blir det mycket att bara röja bort så björk ska man ha i en bra skog men den kan man ta bort i sista gallring om man vill.¨
Om du ville ha 3000/ha sätter du med 1m mellanrum eller 0.5 m??


Visst finns det vissa teser som säger att granen mår bättre om det finns lövinslag i beståndet. Dock då vi förensar samt ungskogsröjer skall vi försöka spara så det finns 5% löv i beståndet, men det kan vi t.ex spara ut mot en väg eller i utkanten av bestådent, så stora bolaget tror visst inte att det behövs "massa" björk inne i beståndet.. Dock kan det vara bra vid en ungskogsröjning spara några björkar här och var, men då skall man spara de som är ungefär hälften så höga som de stammar man tänker satsa på, finns teorier om att man inte tar bort allt löv så lyckas den själv hålla bort och konkurrera annat löv från att slå upp. Att låta björken stå så länge som till en sista gallring kan jag tycka är fel, skulle hellre försöka plocka bort de kvarvarande björkar i en första gallring för de kan piska barrträden rätt rejält så skador uppstår, samt att det finns tankar om att en björk växer som bäst upp till 30 år, och därefter tappar i produktion, och man vill väl satsa på de träd som producerar? Dock kan björken vara ett trevligt inslag i en skog om man skall vistas i den och för skogens "mångfald", och om man vill hugga lite ved.

0.5 - 1 meter, dessa siffror vet jag ej vart du finner? Varför skulle jag plantera med ett sådant kort förband om jag skulle vilja "klämma" ner så pass mycket plant som 3000plantor/ha? Med en markberedare skall du(och klarar man inte detta så tror jag inte att man kan klassas som seriös och har uppdrag så länge till) få till mellan 3500-4000 spårmeter per hektar, snarare närmare 4000 än 3500. Och 3000 plantor på 4000 meter får jag då inte till 0.5 eller 1 meter, snarare 1.33 meter i snittförband. Dock är detta ganska ointressant med ett exakt förband, utan det är bättre att plantera plantorna på de bästa punkterna, dvs att två kanske sitter med 60 cm emellan varandra, blir ett lite hopp till nästa på 1 meter och så kanske det tar blir två meter till plantan där efter. Avståndet är somsagt inte det viktiga utan snarare att det är en bra planteringspunkt. Tidningen Skogen har en ganska intressant artikel om detta i nr 4/2012, artikelns rubrik lyder "Exakt plantavstånd gav liten skillnad". Roligt att tillägga är att när vi utför maskinell sådd för tall och contorta så blir det 10 frön per meter, och säg att vi lyckas få till emellan 3800-4300 spårmeter per hektar, om man är snabb att räkna blir det mellan 38000 till 43000 frön per hektar. Nu till det intressanta är att ungefär 80-95% av allt frö är grobara, och hamnar de i jord och inte på mossan, är största sannolikhet att de kommer att börja gro. Nu ska man inte tro att det kommer bli ca 40000 plantor per hektar för en andel faller självklart bort pga. uppfrysnings, torka, skade insekter och djur etc. etc. men säg att man kanske landar på 10000 plantor per hektar, då kan vi prata om tätt. Dock blir skogarna väldigt fina, och det är nog pga. att man har ett stort urval av stam då man skall röja så man verkligen kan satsa på de finaste stammarna. Men det är rejält tätt fram till en första gallring och då är det man glesar rätt rejält, skall tilläggas att ofta lyckas tallen och contortan också kvista sig själv.

Sen är det så att alla brukar och sköter sin skog precis som de vill, vissa kanske vill plantera 1500plantor/ha, vissa kanske vill plantera desto mer.. Vissa kanske har olika ambitioner med sin skog, en del vill kanske ha en trevlig skog att vara i (olika vad alla tycker är trevligt) med många olika trädslag och vissa kanske vill ha en skog man kan hugga ved för husbehov, samtidigt som vissa ser sin skog som en råvara som skall generera ekonomisk vinning. Jag ger bara mina synpunkter och min syn på hur man kan sköta sin skog och mycket grundar jag på hur stora bolag(som lägger väldig resurser på att lyckas med sin föryngring samt skogsvård för att kunna generera så mycket avkastning som möjligt) som är våra kunder vill sköta sin skog. Tack för mig, nu måste man ut och hitta på något då det är så bra väder :)

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#173578 men om du säger att man sätter där det passar tec 60 cm mellan plantan så måste man ändå röja bort den ena av den så du kan man låta bli att sätta just den plantan
jag tycker det räcker gott och väl med 2-2,5 m mellan platorna för de5t kommer granar och kanske någon tall men vill du röja bort nästan hälften så varsegod

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

eeeemil  
#173590 Förbandet när man sätter 3000 plantor/ha är 1.8 m. Det finns nog också ett hjälpverktyg på kunskap direkt, som du kan räkna ut förband med.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

Mäki  
#173596
skogsbonne skrev:men om du säger att man sätter där det passar tec 60 cm mellan plantan så måste man ändå röja bort den ena av den så du kan man låta bli att sätta just den plantan

Det är det som är vitsen med att plantera tätare. Klart du måste röja bort den ena men du kan välja den som lyckats bättre och troligtvis har båda bättre kvalitet än vad den planta som växt på den ytan själv kommer att ha.
Jag har kört bestånd som vart glest planterade och dom är sällan lyckade men dom bästa jag kört har överlag varit sådda endera med frö träd eller för hand.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173696 Skogsbonne, precis som mäki säger måste man röja bort en utav dem vid röjningen, men det är ju det som är vitsen. Med rätt skogsvård kommer du att få högre kvalitet på din skog ifall du återbeskogar med mer plantor per hektar än färre. Vips så är inte plantan som är plantera t.ex 60 cm ifrån den andra och på en bra planteringspunkt inte planterad i onödan, trots att man tar bort den och spara den finare utav dem.
Emil, förbandet mellan plantorna blir ju antalet spårmeter(markberedd sträcka, en uppgift som mb-entrepenören vidarebefodrar till kunden) delat med antalet plant man vill få ut per hektar. Har inte sett kunskap direkt men jag antar att det är så de också räknar.
Japp mäki, sådderna brukar bli riktigt fina

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#174573 Börjat ta ned runt gården iaf, blir faktist lite ändå. Sparar på slutavverkningen.

SKa göra eget virke av gran och sälja tall/massan.

Före bild: skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6822

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6824

Började i tisdags, lite bilder. Blir mera öppet och fint nu..


skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6914

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6913

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6915

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6916

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6917

Lilla granen , gick en å halv tank å kvista den =)

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6918

Blir lite finare nu

skogsbilder/image.php?album_id=578&image_id=6919

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Blivande snickare  
#174584 Fint jobbat!

Morsans kusin hade en "liten" gran på gården som brast i stormen. Stora hemska kvistar och när den var kvistad hade fyra (!) tankar gått åt! :shock:
Då är den inte uppsågad till längder än, han behövde ett längre svärd! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).