Avverkning (slutavverkning)

LÖNER 2011

96 inlägg 41092 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

foton  
#163592 Att södra kan satsa lite extra är ju förståeligt dom leder ju ligan för att hålla låga priser för virke. Vilket betyder att entrepenörerna har svårt att betala bra löner.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#163735
foton skrev:Att södra kan satsa lite extra är ju förståeligt dom leder ju ligan för att hålla låga priser för virke. Vilket betyder att entrepenörerna har svårt att betala bra löner.


Är väl knappast så att Södra har tvingat någon att köra för dom?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

dwurg  
#168927
nelson87 skrev:Allt är i stort sätt entreprenörernas fel enligt mig! dom köper nya maskiner hej vilt å skuldsätter sig högt upp i taket!

Vet en som inte gjort så utan kör lite äldre maskiner å dom bryr sig inte om maskinerna står stilla en hel vecka! dom kör enkelskift på alla maskiner å klarar sig helt utmärkt! vet inte vad dom tar i timmen, men där snackar vi om en som kan förhandla med bolagen! han har ingen press på att behöva skriva kontrakt med nått bolag!

Skulle behöva vara fler som gör så! Jag pluggar just nu till maskinförare och vet att jag inte tänker köra maskin för någon slavlön! Alla i klassen säger så, så de lär bli svårt med förare i framtiden om de inte sker en ändring!




Nyfiken fråga, får dom anställda gå hemma med full lön dom veckor som maskinerna står ?

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Roland Martinsson  
#173304 Hm jo Klas jag undrar var du fått uppgifterna ifrån att södra står för halva utbildningskostnader och att man skulle få högre lön om man inte tar ut 4 veckors semester ien följd? Jag har själv jobbat åt södra i 8 år som maskinförare och aldrig hört talas om detta o TRIVSELPENGAR vad är det?? Vi har tex aldrig kunnat ta mer än 3veckors semester på sommaren i en följd många år inte mer än 2veckor i en följd sen har vi varit tvungna att börja köra igen.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Klas  
#173374
Roland Martinsson skrev:Hm jo Klas jag undrar var du fått uppgifterna ifrån att södra står för halva utbildningskostnader och att man skulle få högre lön om man inte tar ut 4 veckors semester ien följd? Jag har själv jobbat åt södra i 8 år som maskinförare och aldrig hört talas om detta o TRIVSELPENGAR vad är det?? Vi har tex aldrig kunnat ta mer än 3veckors semester på sommaren i en följd många år inte mer än 2veckor i en följd sen har vi varit tvungna att börja köra igen.


Jag bor 5km ifrån Södra i Värö. Så jag har många i min umgängeskrets och många grannar som jobbar på Cell och såget. Så antingen ljuger dom eller så har ni inte haft samma förmåner. Ni går väl antagligen under olika avtal.

Avatar Fallback

Re: LÖNER 2011

Roland Martinsson  
#173447 Ok det förklarar saken. jo dom som jobbar på Cell har det mycket bättre än vi maskinförare så är det. Tyvärr är vi inte i närheten av deras löner o förmåner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).