Skogsröjning

Första röjningen (Eftersatt)

54 inlägg 30137 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Johanm  
#173155 Hej!

Intressant med resonemang kring röjning! Kul att ta del av folks olika teorier och funderingar.
Själv är jag inne på att röja relativt hårt. Jag är inte rädd för att röja bort träd i massastorlek. Såsom konventionella maskinsystem ser ut idag blir det dyrt att gallra många klena "en bits träd" så jag satsar hellre på att få högre tillväxt på de stammar som jag lämnar, men jag röjer å andra sidan i områden där snöbrott och stormskador inte är något jätteproblem.

Om det varit min skog skulle jag ha röjt så hårt jag kunde och försöka få till en gallring om 5-7 år!

Men som sagt det finns otaliga teorier och åsikter och det är ju upp till var och en hur han vill ha det i egen skog..

Hade

/johanm

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173160 Johanm, tar du isf gagnvirke då eller lämnar på backen?

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173170
Vedmaskin skrev:
DrDamp skrev:Se den sista av dom 8 bilderna den med den lite störe granen skulel ni röja bort den lilla där i detta fallet? Känns onödigt tycker jag efter som den är ju en massa redan nu, så bättre spara den till jag ska gallra eller hur ?


skogsbilder/album.php?album_id=583


Jag skulle röja bort den nu. Om det kommer ett sködaraggregat vid gallringen. Är det stor risk att man skadar den kvarvarnade stammen.


ja,eller ta ner den grova som ved,o spara den klena! resten av beståndet liknar mer den klena, så varför lämna den store?

detta bestånd är enligt bilderna inte redo för gallring! bättre då att röja bort allt klent o låta det stå några år å växa på sig o bli starkare o grövre innan gallring! skulle du skicka in en skördare i det beståndet nu så blir du skyldig på kuppen garanterat!

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173178
Huggarn skrev:
Vedmaskin skrev:
DrDamp skrev:Se den sista av dom 8 bilderna den med den lite störe granen skulel ni röja bort den lilla där i detta fallet? Känns onödigt tycker jag efter som den är ju en massa redan nu, så bättre spara den till jag ska gallra eller hur ?


skogsbilder/album.php?album_id=583


Jag skulle röja bort den nu. Om det kommer ett sködaraggregat vid gallringen. Är det stor risk att man skadar den kvarvarnade stammen.


ja,eller ta ner den grova som ved,o spara den klena! resten av beståndet liknar mer den klena, så varför lämna den store?

detta bestånd är enligt bilderna inte redo för gallring! bättre då att röja bort allt klent o låta det stå några år å växa på sig o bli starkare o grövre innan gallring! skulle du skicka in en skördare i det beståndet nu så blir du skyldig på kuppen garanterat!


Min tanke var rent generellt att man ska hålla isär stammarna när man röjer. Det är väl inte fel att spara det lilla trädet. Det beror på hur det stora trädet skulle konkurera med dom övriga träden.
Tanken var inte att gallra nu. Utan att det skulle växa i lite innan.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173181 jo, om det hade varit frågan om förröjning NU och gallring NU så har du rätt! men i och med att resten av beståndet liknar den lille så vette tusan!? ser ut att vara ganska glest runt den så om han som gallrar kan sin sak så blir den grova kvar efter gallring också! i mina ögon så blir det en stor lucka om man tar bort den store! eller vad tycker ni? den ska stå kvar oavsett enligt mig!

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173207 Hmm tanken är att gallra dessa delar själv manullt och ta fram med hjuling. Då tar jag små stammarna, bra lr dåligt?

Jag vill också ha kvar den store, även den lille tills den dagen jag gallrar. stora delar är det ju mera glest detta är just vid den berg häll (bilderna mycket tätt) som jag hade tanken att gallra själv eventuellt hela skiftet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

nalle34  
#173243 Först ett tack till åberg för du ficksade länken till mina bilder.

Drdamp Av dom nya bilderna ser det ut som du kan få med tiden rigtigt fin KVALITE skog om du har tålamod att göra RÄTT. Först vänta med gallringen 5-7 år efter röjningen så träden hinner stabellisera sig efter nya för hållandet innan gallringen. För sök håla där det går vid röjningen ett avstånd på som jag sa i min sträng förut (håll ut armarna det avståndet ska det va om du inte är exstremt långt byggd)

I luckor lämna det som finns ova sätt vad det håller för storlek häller träd slag. Där böjda björkar finns och ståt tätt. Glesa ut hälften och se vid gallring vad som klara sig och välj ut huvud stam då. Gran som är en meter minst kortare kan du lämna kvar dom tål att stå under tryckt. Dom kan man ta ut vid första, andra gallringen. Tar du den mest dom småstammarna så har du fin utveckling sen det går fort sen dimitions utvecklingen på 5-7 år.

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

bodaedet  
#173249 [quote="DrDamp"]Hmm tanken är att gallra dessa delar själv manullt och ta fram med hjuling. Då tar jag små stammarna, bra lr dåligt?

Rent ekonomiskt så lönar det sig inte att hugga klena enbitsträd varken med maskin eller för hand.
Rent skogligt, så blir det mycket finare om man tar med det som blir massa tycker jag, ser ut som du har ett fint bestånd på g.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173258
nalle34 skrev:Först ett tack till åberg för du ficksade länken till mina bilder.

Drdamp Av dom nya bilderna ser det ut som du kan få med tiden rigtigt fin KVALITE skog om du har tålamod att göra RÄTT. Först vänta med gallringen 5-7 år efter röjningen så träden hinner stabellisera sig efter nya för hållandet innan gallringen. För sök håla där det går vid röjningen ett avstånd på som jag sa i min sträng förut (håll ut armarna det avståndet ska det va om du inte är exstremt långt byggd)

I luckor lämna det som finns ova sätt vad det håller för storlek häller träd slag. Där böjda björkar finns och ståt tätt. Glesa ut hälften och se vid gallring vad som klara sig och välj ut huvud stam då. Gran som är en meter minst kortare kan du lämna kvar dom tål att stå under tryckt. Dom kan man ta ut vid första, andra gallringen. Tar du den mest dom småstammarna så har du fin utveckling sen det går fort sen dimitions utvecklingen på 5-7 år.


Men om jag röjer så hårt (hålla ut armar) i just detta bestånd är inte risk för snöbrott då redan till vintern kanske? Låta vara som nu på bilden ca 30 cm mellan och kanske röja igen nästa vår? Är som en fegis jag =) skogsbilder/image.php?album_id=583&image_id=6866

väldigt mycke klena stammar just i detta område.


Röjt en hel deg granar som varit ca 1 meter, få nog se till att behålla dom som är kvar då, tack för tipset =)

överlag ser skogen ut som just denna bild, lite grövre på en del ställen..

skogsbilder/image.php?album_id=583&image_id=6856

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173259 Nalle : Hur långt mellan bruka det bli efter en första gallring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Storken  
#173266 Alltid knepigt med bilder, men rent spontant skulle jag nog ha röjt lite hårdare om det varit mitt bestånd.
Men hur man än gör så brukar det bli bättre än att inte göra nåt alls!
Avståndet mellan stammarna efter 1:a gallring, tja säg runt 2,5 - 3m ungefär.

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

DrDamp  
#173267
Storken skrev:Alltid knepigt med bilder, men rent spontant skulle jag nog ha röjt lite hårdare om det varit mitt bestånd.
Men hur man än gör så brukar det bli bättre än att inte göra nåt alls!
Avståndet mellan stammarna efter 1:a gallring, tja säg runt 2,5 - 3m ungefär.



OKey och ca 1-1,5 m vid röjning då som regel ?

ja det är ju mycke skit jag fått bort iaf, mycke björk och tall som bara står och skymmer som älgen ätit sönder.

Tackar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Johanm  
#173273
Slurfi skrev:Johanm, tar du isf gagnvirke då eller lämnar på backen?



I ett sådant här fall skulle jag nog lämna på backen(givetvis då röjt mellan 15maj och sista juli), men det beror ju också på om man är i behov av ved eller om man kan "förädla" och sälja själv och sen beror det på om man har långa avstånd att transportera veden från skogen..
Så det är många parametrar som spelar in men skulle man se på sitt skogsbruk i större skala, och om man har många liknande bestånd skulle jag bara röja ner det och satsa på att plocka ut "vedpengarana" vid ett senare tillfälle..

/johanm

Användarvisningsbild

Re: Första röjningen

Torparn79  
#173276 hmm, med tanke på hur vitt det skiljer mellan åsikterna här så är frågan var i landet finns detta bestånd..
för beroende på var i landet så kan ju ett bestånd uppfattas som både "för hårt röjt" och "att man tagit för lite"..

Avatar Fallback

Re: Första röjningen

Johanm  
#173289
Torparn79 skrev:hmm, med tanke på hur vitt det skiljer mellan åsikterna här så är frågan var i landet finns detta bestånd..
för beroende på var i landet så kan ju ett bestånd uppfattas som både "för hårt röjt" och "att man tagit för lite"..


Jo det är klart att det kan skilja mycket beroende på vart i landet man befinner sig. Men enligt mitt sett att se det -som förespråkar hårda röjningar- är det en fråga om att röja hårdare och tidigare på snöbrotts- och stormkänsliga trakter. Så i princip tycker jag inte att det skall behöva skilja så mycket, kanske att det efter sista röjning skall stå något färre stammar på snöbrotts- och stormkänsliga marker (om beståndert inte släppts iväg för mycket och blivit klen och upphissat).

Men överlag håller jag med föregående talare om att det alltid är bättre att röja än att inte göra något alls.

/johanm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).