Traktorer och processorer

Bygga om lastare

16 inlägg 26436 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om lastare

mustang69  
#173011 Ska montera trimafäste på min lastare. Vad är bäst, en kolv med 40 mm stång eller dubbla med 25 mm stång? Verkar enklare med en cylinder men kanske starkare med två?
Kollade på grannens traktor och han hade bara en, men alla nyare har två..



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Skogstomte  
#173022 Du menar att du ska montera redskapsfäste med hydraulisk tilt istället för "ryck och slit"-tipp?
Jag gör antagandet att kolven ska sitta på ovansidan = dragande och att trycket är 160 kg/cm²

Vilken som är starkast beror på kolvdiameter-kolvstånsdiameter. För att göra ett exempel antar vi att cylindern med 25mm stång har en kolv som är 40mm, den som har en stång som är 40mm har en kolv som är 63mm

Formeln lyder F=(A-a)*P

F=kraften i kg (inte rumsrent att ange kraft i kilo, jag vet, men mer begripligt...)
A=kolvens area
a=kolvstångens area
P=hydraultrycket i kg/cm² (~bar)

Arean räknas ut med den vanliga r*r*pi

Två små cylindrar orkar dra:

F=(12,57-4,91)*160*2=2451,2kg

En stor orkar dra:

F=(31,17-12,57)*160*1=2976kg

Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173044 Jag tycker dubbla, för det är enklare att montera snyggt uppe på lastararmarna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173048
Bild


Bild


Notera de extra länkarna i bilden med dubbla tuber, ej absolut nödvändiga men
givetvis bra, de ger parallellföring och bättre tippvinkel.

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

mustang69  
#173063 Det är en helhydraulisk lastare på. Skopan är dock direktinfäst. Trimagrind inköpt, Det sitter dubbla kolvar på idag som är helslut! Vet inte om jag vill/hinner bygga paralellföring. Har hört mig för lite och fått olika svar. Billigare och enklare med en kolv. Kanske stabilare med två, men jag vet inte.. Bör tillägga att det är en 2wd ford 6600 med en lastare av okänt fabrikat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Skogstomte  
#173085 Om det redan sitter dubbla cylindrar borde det ju vara enklare att fixa två nya likadana cylindrar - om det inte går att renovera befintliga. Då passar ju slangarna också. Är det bara stängerna som är slut brukar det inte vara så farligt dyrt att byta dem. Sen har du ju mallen på befintlig skopa hur vinklar och avstånd mellan hålen ska vara i nya fästet.

Vi lät byta stång, cylinderrör och tätningar på en specialcylinder. Det kostade 13000:- med frakter och allt, halva priset mot ny cylinder. Kolvstång finns som metervara om du eller någon du känner kan fixa ändarna.

Eller så har bl. a. Nima haft service så man kan beställa cylindrar i valfri längd och med valfria fästen till vettiga priser. Finns säkert fler som kan fixa det.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173093 Med en så kraftig traktor är det inte ens på tal med enkel tub.
Parallellföring är inget krav men säkert intressant som projekt om man har tid och lust.
Däremot är den extra länken i nedsidan av tilttuben rätt så intressant, den ger bra tippvinklar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

mustang69  
#173097 Nuvarande konstruktion är så racklig glapp och ful så den skrotar jag ner. Swedol har otroligt bra priser på nya kolvar och kollade igår på olika varianter, finns med 32 mm stång för ngn hundring till så dubbla sådana kanske blir bättre än 25 mm.. Men kanske långsammare? Största anledningen till att jag funderade på en enkel kolv är att jag kunde montera den rätt i grinden utan länkage och ändå få hyggliga tippvinklar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

Rolfo  
#173150 Jeg gjorde just en sak på min gamle Valmet

Bild


Med korte tiltcylindre og lenkledd ble det god tiltvinkel likevel. Cylindrene har 25 mm stang og 200 mm arbeidslag. Hadde ikke plass til lengre cylindre på grunn av vinsjen. Hvis man har plass som man har på en laster kan man godt bruke lange nok cylindre uten lenkledd framme ved redskapsfestet og få tilstrekkelig tilt. Det er enklere, men husk å ha avstand nok til lasterarmen slik at ikke kolvstangen ikke tar nedi ved maks tilt framover. Det er en norsk HMV ramme som er anvendt, den er kompatibel med Trima

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

JOLOF  
#173173 Röstar definitivt för parallellföring. Underlättar arbetet, i vart fall för mig som är ovan.
Då blir det med automatik dubbla kolvar, igen.
Vad jag inte hittar argument för är att kolvarna "alltid" monteras närmast redskapsfästet. Är de inte mer skyddade om de ligger ovanpå första delen av lastararmarna? Dessutom kommer tyngdpunkten in närmare lyftcylindrarna.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173175 Så har ju baklastare.

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

JOLOF  
#173176
Slurfi skrev:Så har ju baklastare.

Javisst. Sen letar jag febrilt efter en bild jag sparat på en frontlastare där tippcylindrarna ligger ovanför lyftcylindrarna, under översta delen av lastararmana.
Men det för väl för långt inför Mustang69's ombyggnad.

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

mustang69  
#173191 Är det svårt att räkna ut längder och sånt om jag vill bygga paralellföring så att vinklarna vid lyft blir rätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om lastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173232 Närå, men tänk på att de ska tilta bak en liten smula när man lyfter pga att fronten
på traktorn sjunker litegrann när tyngden kommer på.

Avatar Fallback

Re: Bygga om lastare

mustang69  
#174025 Har hört mig för i bekantskapskretsen och dom flesta tycker det är överkurs att bygga parallellföring, vad tycker ni? Snöröjning är dess huvudsakliga uppgift.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).