Före och efter jobbet

Ny pannlampe efter Silva L1

6 inlägg 3653 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny pannlampe efter Silva L1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135524 För ca 4 år sedan införskaggade jag en Silva L1 pannlampa, som har varit perfekt för kortare utflykter till förråd m.m. då jag inte behövt någon kraftfull orienteringslampa, typ Ledx Cobra.

Nu har tyvärr min Silva L1 pannlampa gått sönder i infästningen mellan pannband och lamphus. 😡 Vilket innebär att det nog får bli en ny pannlampa. Vad rekommenderas i denna storleksklass?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ny pannlampe efter Silva L1

snubblaren  
#139621 Petzls Tikka XP har jag och den lyser väldigt bra tror det är cirkus 60 lumen och du kan få dem för "bara" 400 på ebay.

Användarvisningsbild

Re: Ny pannlampe efter Silva L1

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139626 ett stearinljus kanske! just kidding!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny pannlampe efter Silva L1

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139643 Antar att de funkar bra att meka i mörker med också? Kanske skulle uppgradera från min "hundring på clas i sjön".

Användarvisningsbild

Re: Ny pannlampe efter Silva L1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139647
snubblaren skrev:Petzls Tikka XP har jag och den lyser väldigt bra tror det är cirkus 60 lumen och du kan få dem för "bara" 400 på ebay.


Jag valde Petzl Myo RXP för knappt en tusing. Lite kort batteritid på det ljusstarka läget, fast det finns ju ljussvagare lägen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny pannlampe efter Silva L1

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172908 Nu har jag kört min Petzl Myo RXP en säsong och är väldigt nöjd. Den har mycket bra ljus för den lilla storleken, samt är mycket smidig att ha med sig i fickan. I de ljusstarkare lägena rekommenderas dock uppladdningsbara batterier (NiMH) för bästa effekt. De alkaliska batterierna kan inte leverera tillräckligt med ström.

Diffusionslinsen finns alltid med på lampan och kan enkelt kopplas på eller av, genom att vika upp eller vika ner diffusionslinsen. För min del har jag bara kört den i påkopplat (uppvikt) läge, ty annars blir ljusbilden väldigt smal.

Då lampan är programmerbar, så kan användaren välja vilka effektlägen som ska användas och i vilken ordning de ska komma. Ska användaren bara ut kortare svängar till förråd och dylikt, så är det praktiskt om det ljusstarkaste läget kommer först. Ska användaren däremot ha den som lägerlampa, bör istället de svagaste ljusläget komma först. Annars frestas användaren bara att använda ett onödigt starkt lyse i fält och därmed bränna slut batterier i onödan.

Petzl Myo RXP finns i två varianter, antingen med lång sladd till batteripacket (för att kunna ha batterierna i fickan) eller med kort sladd och batteripacket bak på huvudremmen. Jag har använt den sistnämnda varianten.

Medföljande topprem kan monteras, men själva fastlåsningen känns beta. Toppremmen gör också att lampan lätt trasslar in sig i remmarna, vilket är irriterande.

Summa summarum så har Petzl Myo RXP varit en trevlig bekantskap, som varit en mycket god ersättare till min gamla Silva L1. Petzl Myo RXP är klart mindre, betydligt smidigare men ändå ljusstarkare än Silva L1. Det enda negativa är att Petzl Myo RXP bara tar tre AA-batterier, vilket ger onödigt kort brinntid på det ljusstarkaste läget. Silva L1 tog 4 AA-batterier.

Betyg: 4 motorsågar av 5 möjliga.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).