Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 70894 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172165 Kraftiga däck på kärran eller lunningsvagn eller var det är.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172181 :) Det är vad vi kallar bock och get skrivet lite försvenskat, termerna kommer väl från hästredskapen. Den främre delen dvs bocken syns inte, och det är ursprungligen en "sommardoning" för häst. Hjulen är väl inte tänkt att bära annat än om det är hårt och går lätt utan när det är mjukare sjunker de ner och den glider på ramen som medar. Funkar riktigt bra faktiskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

quartetto  
#172775 Här är min skogskompis MF35-63 med Halvband (inte de bandagregatet på bilden, utan jag har bytt till ett ÖSA) FMV vajerkran med hydraulsväng och Bergsjölastare. Finns väl ingen terräng som man inte tar sig fram i - ska vara rena bergytor då. Och inte blir det så spårigt av traktorn heller, värre är det med vagnen. Lastaren är väldigt användbar till timmerhantering, speciellt för att trava :smile:

Bild


På önskelistan finns hitchkrok på traktorn och boggieagregat till Sonnyvagnen.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#172788 Eminent fordon :grin:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172818 :-bd Den var inte dum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

BM 35  
#172874
quartetto skrev:Här är min skogskompis MF35-63 med Halvband (inte de bandagregatet på bilden, utan jag har bytt till ett ÖSA) FMV vajerkran med hydraulsväng och Bergsjölastare. Finns väl ingen terräng som man inte tar sig fram i - ska vara rena bergytor då. Och inte blir det så spårigt av traktorn heller, värre är det med vagnen. Lastaren är väldigt användbar till timmerhantering, speciellt för att trava :smile:

Bild


På önskelistan finns hitchkrok på traktorn och boggieagregat till Sonnyvagnen.


Vad är skillnaden på banden som sitter på där och dom du har nu

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Blivande snickare  
#172877 Fina bilder i den här tråden! :-bd \m/

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

quartetto  
#172885
BM 35 skrev:Vad är skillnaden på banden som sitter på där och dom du har nu


Det är samma band - aggregatet är bytt.

Aggregatet på bilden är ett "Bombardier half track D-2" och det är lite vekt (det är ju byggt till en Grålle som har lite svagare motor), så det fungerar utmärkt på snö - men inte på barmark. Vid körning på barmark så hade banden en tendens att kränga av och det är rätt jobbigt. :surp: Eftersom det pendlar mellan snö och barmark rätt ofta här i Dalsland så bytte jag till ett par ÖSA avpassade till Boxer. Dessa är modifierade för att passa min lilla MF35:a. Pendelarmarna har fått alla bussningar bytta är helt styva och fria från glapp och tillåter körning i all slags terräng. Banden är de samma - så kallade lättband. Dessa band är rätt täta vilket gör att det bär bra i snö och lera. Enda problemet är brythylsan, är man lite obetänksam så gör den det den ska - brister. :mrgreen:

Jag har alltid med mig min halvbandare när jag jobbar i skogen, den har blivit helt ovärderlig för mig. :wink:

En kuriositet med detta aggregat är spänn-hjulen - dessa hade stått under en massa bråte i ett gammalt svinstall sedan 1967, ägaren hade förutseende nog släppt ut luften ur dessa då. Så det vara bara att pumpa upp och köra, och jag har kört många timmar med dessa och de visar inga tendenser till att spricka eller nått. Undrar om det skulle fungera med däck som köps idag?

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

ortoped  
#173773 Hej! Sitter det ett kugghjul i kraftuttaget med kedja till spelet eller hur ser det ut?

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

quartetto  
#173774
ortoped skrev:Hej! Sitter det ett kugghjul i kraftuttaget med kedja till spelet eller hur ser det ut?


Om du menar FMV-kranen som jag använder - så drivs spelet från kraftuttaget via axel som driver ett drev som driver en kedja som driver ett större drev, vilka sitter på kranen. :geek:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

ortoped  
#183769 Hej! Vet du om man kan få tag på sådana lättband till MF35 som du har? Själv har jag sådana med metall i kanten istället för gummi som det verkar vara på dina. Kör själv bara i lera och skulle föredra lättare band.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

quartetto  
#183770 Mina band har metall-länkar och jag skulle gärna också vilja veta var man kan få tag i reservdelar och kanske nya band.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

ortoped  
#183932 Det finns tydligen ca5 olika grovlekar på band där jag har dom grövsta.Jag trodde du hade gummi som jag har på en Grålle TED. Sedan har jag 50cm breda med extra brådd på en BM430. På den sista gick länkarna av förra veckan och det var svintungt att dra ihop dom och lyfta etc

Avatar Fallback

vagnhaveri

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255512 Bahh, ingen kvalitet på grejorna längre :wink:

däck.jpg

De här däcket var som nytt i slutet på 50-talet (om jag fattat det rätt).... Fabrikatet på däcket är Värnamo 5,00 - 8 , 6 Lager. Kostade faktiskt på nya till bakdelen i höstas så det är visst ingen ände på servicebehovet :smile:

Nå nån tröst i eländet är att den andra sidan inte gett upp än 8)
vagn.jpg

   TS
Avatar Fallback

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Risarvaren  
#258416
quartetto skrev:
BM 35 skrev:Vad är skillnaden på banden som sitter på där och dom du har nu


...så bytte jag till ett par ÖSA avpassade till Boxer. Dessa är modifierade för att passa min lilla MF35:a. Pendelarmarna har fått alla bussningar bytta är helt styva och fria från glapp och tillåter körning i all slags terräng. Banden är de samma - så kallade lättband. Dessa band är rätt täta vilket gör att det bär bra i snö och lera. Enda problemet är brythylsan, är man lite obetänksam så gör den det den ska - brister.



Hej, gammal tråd som jag hoppar på. Bilderna på traktorn verkar inte finnas kvar. Kan du månne lägga upp några bilder? Jag skulle gärna vilja se lite grand av halvbandsutrustningen och pendelarmarna.

Du nämner att du bytt alla bussningar, vilka och hur många per sida? Är det månne tre per sida inklusive hjullagret? Var har du fått fatt i bussningar?

Jag har nämligen en skogsboxer (-65) som har ganska glappa pendelarmar plus några odragna skruvar och en rejäl spricka som måste svetsas upp.


Hälsningar,
Micke Schuer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).