tor 26 apr 2012, 21:13#172885
BM 35 skrev:Vad är skillnaden på banden som sitter på där och dom du har nu
Det är samma band - aggregatet är bytt.
Aggregatet på bilden är ett "Bombardier half track D-2" och det är lite vekt (det är ju byggt till en Grålle som har lite svagare motor), så det fungerar utmärkt på snö - men inte på barmark. Vid körning på barmark så hade banden en tendens att kränga av och det är rätt jobbigt.
Eftersom det pendlar mellan snö och barmark rätt ofta här i Dalsland så bytte jag till ett par ÖSA avpassade till Boxer. Dessa är modifierade för att passa min lilla MF35:a. Pendelarmarna har fått alla bussningar bytta är helt styva och fria från glapp och tillåter körning i all slags terräng. Banden är de samma - så kallade lättband. Dessa band är rätt täta vilket gör att det bär bra i snö och lera. Enda problemet är brythylsan, är man lite obetänksam så gör den det den ska - brister.
Jag har alltid med mig min halvbandare när jag jobbar i skogen, den har blivit helt ovärderlig för mig.
En kuriositet med detta aggregat är spänn-hjulen - dessa hade stått under en massa bråte i ett gammalt svinstall sedan 1967, ägaren hade förutseende nog släppt ut luften ur dessa då. Så det vara bara att pumpa upp och köra, och jag har kört många timmar med dessa och de visar inga tendenser till att spricka eller nått. Undrar om det skulle fungera med däck som köps idag?
Ägare till: FE-35 59, MF-35 63, Goldoni Junior, HQ 242g, Jonsered RS-52, en massa redskap till traktorerna + att jag håller på att renovera gamla snickeri- och sågverksmasiner. Sedan har vi alla möjliga tvåtaktsmaskiner och handverktyg osv.