Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38018 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

Mäki  
#172410 Kollade in bilderna på hur det ser ut och började fundera om ni som skriver om markberedning verkligen markbereder den typ av botten som DrDamp har på sina 1,5ha?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#172488 ha kvar några tallar och plantera lite så blir det bra :) markbereda är bra för dom nya fröen från tallarna

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172535 Tjena grabbar, det här inlägget kommer direkt utifrån 1710an!
Drdamp, bara roligt att hjälpa till, det är ju det detta forum är till för :)

Mäki, det tror jag verkligen. Eller rättare sagt vet då vi markbereder ca 1000ha per år, och norra ångermanland har partier som är, utan att överdriva, mycket stenigare än vad denna kulle framstår på bilderna. Dessa trakter är alldeles ypperliga att så, och då markberedaren ej ska gå på kraft utan på finess i detta fall är det verkligen inget problem. Man skall EJ köra med högt marktryck, utan snarare med vad man kallar för lättningstryck, detta bara för att blottlägga den värdefulla blekjorden som är närmast under mossatäcket. ursäkta om jag låter näsvis men det är jag verkligen inte :)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

Mäki  
#172545 Okej jag trodde inte att man markbereder på stenar men det gör man tydligen.
Markberedning är väldigt ovanligt på det område jag bor på så jag har ingen erfarenhet av det.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wigge  
#172553 Har erfarenhet av att plantera sånna steniga områden å kan lova efter en timma vill man slå plantröret runt en tall för de klingar fint i röret varje gång man försöker slå ne det :)

Känns som att frötallar är de bästa allternativet på stenigare partier med en lätt markberedning som wrytter säger.
Sen stödplantera där de behövs.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172563 Det låter fint det, är stenigt här också men fans betydlig värre ställen sa inspectorn som var hit som dom markbereder,

Tack än en gång
Senast redigerad av DrDamp mån 19 jun 2023, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#172676 Jaså? Vart i ångermanland? Och vilka lurar du på att sälja avverkningen till?
Är själv ifrån k-fors men har verksamheten till största delen i öviks kommun, även arbeten i sollefteå och hemma í kramfors. Tänkte det är kanske vi som får komma och markbereda. Om så är fallet vill jag plötslgt ändra min åsikt till att ej åtgärda alls utan bara låta det där stenhavet stå, hehe :)

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#172790
wrytter skrev:Jaså? Vart i ångermanland? Och vilka lurar du på att sälja avverkningen till?
Är själv ifrån k-fors men har verksamheten till största delen i öviks kommun, även arbeten i sollefteå och hemma í kramfors. Tänkte det är kanske vi som får komma och markbereda. Om så är fallet vill jag plötslgt ändra min åsikt till att ej åtgärda alls utan bara låta det där stenhavet stå, hehe :)


SCA som va hit och tittade men finns ju en del sågar , ang slutavverkningen så blir nog den om 2 år ca, sca ska at ned ett granskifte då säger dom, kan ju bli bättre pris då , för dom ska oxå göra slutavverking =)

Hehe ja men det är inte så jätte stenigt iaf, man har set värre ställen =)
Senast redigerad av DrDamp mån 19 jun 2023, 12:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

svesse83  
#173169 Varför inte testa att så tall?

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173196 Det är svårt att få (iaf i ångermanland) maskinell sådd av frön i våra trakter då frö är dyrt så entrepenörerna vill ej ligga med dessa i lager samt att vi har väldigt svårt att ens få köpa frö. Det stora bolagen satsar i stor skala på sådd(contorta samt tall) och slukar större delen av frömängden, och som liten markägare är det svårt att få till ett avtal där föryngringen sker genom sådd. Vi kör sådd på vissa privata men då brukar det vara 20-30ha hyggen.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#173212
wrytter skrev:Det är svårt att få (iaf i ångermanland) maskinell sådd av frön i våra trakter då frö är dyrt så entrepenörerna vill ej ligga med dessa i lager samt att vi har väldigt svårt att ens få köpa frö. Det stora bolagen satsar i stor skala på sådd(contorta samt tall) och slukar större delen av frömängden, och som liten markägare är det svårt att få till ett avtal där föryngringen sker genom sådd. Vi kör sådd på vissa privata men då brukar det vara 20-30ha hyggen.


Du rekomenderar frötallar då med markberedning? Tänkte du jobbar ju här runtom =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173279 Skall jag rekommendera något skulle jag rekommendera vanlig harvning och plantering (2300-2500plant/ha), dock skulle jag vänta med planteringen tills det att jag vet att den här "sorkinvasionen" vi har här uppe har dött ut så man inte planterar i onödan. Men visst, frötallar kan vara roligt att testa, men då måste man markbereda annars är det i princip lönlöst med frötall. Men om det lyckas med frötallarna kan du nog se fram emot ett fint urval av stammar vid en första röjning :)

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

wrytter  
#173280 Skall jag rekommendera något skulle jag rekommendera vanlig harvning och plantering (2300-2500plant/ha), dock skulle jag vänta med planteringen tills det att jag vet att den här "sorkinvasionen" vi har här uppe har dött ut så man inte planterar i onödan. Men visst, frötallar kan vara roligt att testa, men då måste man markbereda annars är det i princip lönlöst med frötall. Men om det lyckas med frötallarna kan du nog se fram emot ett fint urval av stammar vid en första röjning :)

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

nalle34  
#173292 re wrytter vet av egen erfarenhet hur kul det är att röja rigtigt tätt sälvsådd tall =) Och enu roligare är röja rigtigt tätt sälv uppslagen björk på en så där minst 200 000st plantor per hektar =) Tänkte leja ut ett sådan område i vår med sälv uppslagen björk sen blir man traktens mest popilära skogs bonde här om kring. Tror inte proffs röjarna jublar över jobbet prisis. Annars vilken kvalte det blir på tallen, kvist fritt och långsamt uppväxt kvalite tall timmer där sen om många år

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173294
nalle34 skrev:re wrytter vet av egen erfarenhet hur kul det är att röja rigtigt tätt sälvsådd tall =) Och enu roligare är röja rigtigt tätt sälv uppslagen björk på en så där minst 200 000st plantor per hektar =) Tänkte leja ut ett sådan område i vår med sälv uppslagen björk sen blir man traktens mest popilära skogs bonde här om kring. Tror inte proffs röjarna jublar över jobbet prisis. Annars vilken kvalte det blir på tallen, kvist fritt och långsamt uppväxt kvalite tall timmer där sen om många år
Det täta uppslag med björk som nämns får mig att tänka på vad jag gjort.
Ett växtligt område med gran ca 1.8 m hög hade björk på ca 25 cm avstånd mellan stammarna.
Vi bara toppade de björkar som var över ca 1.4 m. (Detta utgjorde ca 15% av björken.)
En del punktröjning också runt granen.
Trängseln blev så svår för detta ljusälskande trädslag att de tynade bort och trängdes bort av granen.
En del björk tryckte snö ner.
Röjningskostnaden blev bara en bråkdel av "vanlig" röjning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).