Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn vs skotare

39 inlägg 22945 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Griplastarvagn vs skotare

Solan  
#168211 Jag studerar en kurs i skogsteknik och skriver ett arbete som jämför griplastarvagn med en skotare. Är det någon som vet om det gjorts någon seriös studie på produktion och ekonomi mellan de här systemen. Jag hade tänkt nya maskiner av båda typerna en gallringsskotare med lastkapacitet på 9 ton och lastarea på 4m2 mot en griplastarvagn med lastkapacitet på 15 ton och lastarea på 3,3 m2.
Kan en traktor med vagn konkurrera i t.ex. en andra gallring. Jag behöver något jag kan använda i referens listan. Har varit i kontakt med skogforsk och de hade inte några studier.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Torgny  
#172265 går inte att konkurera med en riktig skotare men jordbrukstraktorn har den fördelen att den kan användas till annat än att skota virke
för den medelstora skogsägaren är griplastarvagn ett måste att jaga rotvältor med

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

josip  
#172268 Och för skogsägaren är det dessutom en stor fördel när man kan använda samma ekipage för transport av virke på allmän väg. Griplastaren + vagn kan dessutom användas för att hantera och transportera storsäckar, rundbalar mm.

För entreprenören är det kanske inte ekonomiskt men för bonden / skogsägaren är den oumbärlig!

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Solan  
#172322 Är det någon som känner till någon entreprenör som kör med traktor och griplastarvagn?
Vore intressant att veta hur denna har tänkt över valet mellan skotaren och traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

HÅkan N  
#172331
Solan skrev:Är det någon som känner till någon entreprenör som kör med traktor och griplastarvagn?
Vore intressant att veta hur denna har tänkt över valet mellan skotaren och traktorn.



Finns en som heter Olle Jansson Dammen Löa i Ljusnarsbergs kommun eller Kopparberg.

Han kör med Valtra 6550 och Moheda 12t 4 WD och Cranabkran..

Han har mycket skog själv oxå 200-400 Ha tror jag..

Han kör min sin traktor som det vore en skotare och mest borta..

Hans förra traktor var Valmet 605 -4 wd med en Mohedakärra 4 wd som var till den valmeten..

0580-42075..

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

HÅkan N  
#172333
HÅkan N skrev:
Solan skrev:Är det någon som känner till någon entreprenör som kör med traktor och griplastarvagn?
Vore intressant att veta hur denna har tänkt över valet mellan skotaren och traktorn.



Finns en som heter Olle Jansson Dammen Löa i Ljusnarsbergs kommun eller Kopparberg.

Han kör med Valtra 6550 och Moheda 12t 4 WD och Cranabkran..0580-420 75

Han har mycket skog själv oxå 200-400 Ha tror jag..

Han kör min sin traktor som det vore en skotare och mest borta.. :lol:

Hans förra traktor var Valmet 605 -4 wd med en Mohedakärra 4 wd som var till den

valmeten.. :wink:

Kom på en sak. Allan Söderström på Moheda han har koll på många skogsåkare med traktor

och kärra hana tele 0470-36600 :wink:

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

torpöbo  
#172362 Traktorn vinner när veden ska hem till vedbacken om man har lite längre, skotare vinner i skogen och vid avlägget. Finns inget så irriterande att stå o varva med en jordbrukstraktor när kranen knappt rör sig eller orkar lyfta en full grip men det finns samtidigt inte nått som är så irriterande att sitta o kuska i en hydrostatdriven skotare när virket ska 3 km på väg. Nått mer som är tråkigt är när man inte har drivning på vagnen och man har lastat fullt för att sedan ta sig upp för en backe och man tvingas lasta av. Båda har sina fördelar men det är inte för inte som skotaren används professionellt.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn vs skotare

Skogstomte  
#172378 Klockrent inlägg" torpöbo" ^:)^

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Torgny  
#172387
torpöbo skrev:Traktorn vinner när veden ska hem till vedbacken om man har lite längre, skotare vinner i skogen och vid avlägget. Finns inget så irriterande att stå o varva med en jordbrukstraktor när kranen knappt rör sig eller orkar lyfta en full grip men det finns samtidigt inte nått som är så irriterande att sitta o kuska i en hydrostatdriven skotare när virket ska 3 km på väg. Nått mer som är tråkigt är när man inte har drivning på vagnen och man har lastat fullt för att sedan ta sig upp för en backe och man tvingas lasta av. Båda har sina fördelar men det är inte för inte som skotaren används professionellt.


helt rätt ,nog diskuterat *L*

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Crisse  
#172392 Beror helt på vad för traktor och vagn man har.

Men en "riktigt" traktor som är ombyggd för att gå i skogen samt en "riktig" kärra med bra drift samt ordrentligt hydraulik med fin styrning till.
Så kan man visst konkurrera med en skotare.
Sen spelar terräng, avstånd till avlägg, timdeb, accord också in, men under rätt förutsättningar kan man visst konkurrera.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn vs skotare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172395
torpöbo skrev:...Finns inget så irriterande att stå o varva med en jordbrukstraktor när kranen knappt rör sig eller orkar lyfta en full grip...


...Nått mer som är tråkigt är när man inte har drivning på vagnen och man har lastat fullt för att sedan ta sig upp för en backe och man tvingas lasta av. .


Men då är det väl bara att sätta en bra pump på jordbrukaren, som orkar med på lite lägre varvtal.

Sen säger det väl sig självt att skall man konkurera med en skotare med drift på alla hjul(?) så kan man inte komma med en tvåhjulsdriven jordbrukare med en liten odriven vagn efter.

Utan man skall jämföra med en fyrhjulsdriven traktor och driven vagn efter.

Traktorns fördel borde väl vara vid små jobb med många flytt, eller där man av någon anledning behöver transportera virket långt på vanlig väg.
Och bra komplement för den som har en traktor som bara används på sommaren och behöver jobb på vintern.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172432
torpöbo skrev:Traktorn vinner när veden ska hem till vedbacken om man har lite längre, skotare vinner i skogen och vid avlägget. Finns inget så irriterande att stå o varva med en jordbrukstraktor när kranen knappt rör sig eller orkar lyfta en full grip men det finns samtidigt inte nått som är så irriterande att sitta o kuska i en hydrostatdriven skotare när virket ska 3 km på väg. Nått mer som är tråkigt är när man inte har drivning på vagnen och man har lastat fullt för att sedan ta sig upp för en backe och man tvingas lasta av. Båda har sina fördelar men det är inte för inte som skotaren används professionellt.


Ska man jämföra traktor o vagn med en skotare så ska de va ett traktor ekipage i samma prisklass som skotaren annars är det inte rätt jämförelse! exemplet du tog där stämmer ju inte då.

Du kan ju inte påstå att de är dålig fart på kranen på detta ekipage, detta är ett ekipage man ska jämföra med en skotare. Inte en gammal bm 430 med en 6 tons vagn.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FtCV-vkeFPU[/youtube]

Man ska ju inte dundra in i en slutavverkining med 3000 fub på backen och konkurrera med en valmet 890 utan det ska va rätt ställe (mindre avverkningar etc)
Senast redigerad av Valtra mån 23 apr 2012, 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

torpöbo  
#172456 Nu vet jag inte vad ekipaget kostar på filmen, tror inte det är gratis skulle tippa på runt 1'' om det ens räcker.
.
Kör själv en valmet i skogen med jakefäste till kranen, ehc, bukplåtar dock ingen drivning på vagnen. Det ända som den vinner på som sagts tidigare är vägtransporterna, smidigheten i skogen i o med att man kan styra vagnen och att traktorn är smal samt att man kan använda den i jordbruket.
När prisklasserna börjar dra iväg på traktor och vagn så väljer jag personligen skotare. Nu är jag inte insatt på priset av det kronosekipaget men man kan nog köpa bättre beg skotare, maskintrailer samt trakor för flytta för samma pengar som det kostar nytt.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172472 Det går nog till en bit över miljonen ja.

Men nu är det entrepenad mässigt det ska jämföras, en skogsägare köper inte ett sånt ekipage som på filmen för att köra i sin egna skog (är ju vad jag tror iallafall)

Man får ju dessutom räkna på hur många timmar man kan kräma ur maskinen innan den är slut. Köpa en timberjack 810 på 19000 timmar för 300 papp, då har traktorn många timmar mer kvar än vad den skotaren har. Sen så slipper man förhoppningsvis allt de där skruvandet som man får på köpet med en gammal skotare.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn vs skotare

HÅkan N  
#172478 http://www.blocket.se/hela_sverige/skog ... &md=th&o=2

Här har
nu ett åk som vi pratarom förutom 4 WD på kärran

http://www.blocket.se/alvsborg/Skotare_ ... m?ca=8&w=3 :lol:
Senast redigerad av HÅkan N mån 23 apr 2012, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).