Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Justerbar boggie kranman mfl.

15 inlägg 6777 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Justerbar boggie kranman mfl.

Sune_  
#166674 Har funderat lite, hur funkar det i realiteten med kranman/avesta att köra 3 meters ena lasset och sedan t.ex timmer som ä säg 4.6 meter när inte boggien är justerbar?
Man kan ju kompensera en del genom att vända rotändan åt olika håll men ja ha ändå fått för mig att detta är en nackdel, ligger det nåt i det?

Sen ytterligare en fråga, har lite funderingar på en driven vagn (efter att ha handlastat å kört fram ett gäng vindfällen förra helgen) och har räknat och funderat på alla möjliga alternativ. Helst av allt skulle ja ju köpt en MS 38, men med litte tillbehör hamnar man på över 150 och det ä helt enkelt mer än vad som kan anses rimligt med min fritidskörning.

Har därför spånat litte på Kranmans nya 1750, verkar vara en bra vagn till ett bra pris. Hörde mig för hos den lokala återförsäljaren och han påstod att boggien skulle vara justerbar på denna, nån som vet om det stämmer?

Är det nån som köpt, känt eller har stiftat nån slags bekantskap med denna vagn som kan ge sin syn på ekipaget?

Tack på förhand.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Seabass  
#167409 har inte sett 1750 i verkligheten än, men tycker inte det ser ut som den är flyttbar, 1700an är flyttbar och mycket prisvärd enligt mej.

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Sune_  
#167436 Nej den ä väl väldigt ny än sålänge så det är väl igentligen inte så konstigt, men de har visning hos min återförsäljare den 21 april och då skulle de bland annat ha med den nya vagnen.

Jasså är boggien flyttbar på den, det hade ja faktiskt ingen aning om.

Kan säga att ja kollat lite på 1700:an med, dock så lockar komfortleden på den större samt framförallt möjligheten att köpa till ramstyrning.

Hur mycket har du hunnit kört med din vagn? haft några problem med den än sålänge?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Seabass  
#167446 Ok, förstår vad du menar, ja har väll kört ca 130 lös m3, inga fel värt att nämna men ska uppgradera till 6lagers däck från 4 för de håller inte så bra när jag kör 52 timmer,
Jätte bra vagn för pengarna, nästa vagn blir dyrare och flyttbar boggi vill jag inte vara utan!

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Sune_  
#167478 Ja ekipaget blir ju inte jättelångt på nåt vis, men den där jävla kärran bakom genar rätt ordentligt tycker ja så med ramstyrning skulle man kunna trixa sig fram jävligt mycket bättre än idag.
Bara 4-lagers, lite snålt på nåt som ska gå i skogen kan tyckas kanske.

Nej det förstår ja, stor skillnad på min polaris i både framkomlighet men framförallt manövrerbarhet om den blir för baktung.

Nej man skulle ha obegränsat (eller iaf mer) pengar så man hade råd att köpa på sig mer såna här nyttiga "vuxenleksaker" :)

Får hoppas dom har nåt fint erbjudande på visningen så man kan sälla sig till ert sällskap :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

axwell  
#167520 Lika bra att erkänna direkt, vad menar ni med "justerbar boggie"?

Dum fråga kanske men hur går det till?

Antar att det inte den mekaniskt låsta som kan flyttas sedan man lossat på några muttrar/skruvar.

Kan man justera boggien med maxlast på, tex vid dikesövergång ställs den längst bak, när virket börjar rida på bakre stranden dras boggien fram, upp ur diket.

Orkar ATV:n hålla emot vid lastad vagn?

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

seabr  
#167534 Avesta har hydralisk justerbar boggi på MS 38 och vad jag kan se så orkar den flytta boggin med fullt last
Senast redigerad av seabr fre 23 mar 2012, 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Blivande snickare  
#167549
seabr skrev:Avesta har hydralisk justerbar boggi på MS 38 och vad jag kan se så orkar den flytta boggin med ful last

Tror nog den klarar ett fint lass också :wink:

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Sune_  
#167563 Med justerbar på kranmans vagnar är det mekaniskt justerbar, alltså skruvar och muttrar varianten.
Men på Avestas MS38 som nån tidigare nämnt är det hydraliskt justerbar, kanske inte absolut nödvändigt men oerhört praktiskt ändå att även vid fullt lass kunna ändra viktfördelningen.
Enligt Avesta själva ska den utan problem kunna användas till att skjuva eller dra upp tex fyrhjulingen eller vagenen vid fastkörning.

Sen är ju deras drivning i en klass för sig, tror den är nåt jävulskt stark när rullarna kläms mellan däcken!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

anersimyra  
#168024 Själv köpte jag en tb 1800 med 4,2 kran i veckan, boggien kan flyttas ca 40 cm.Det blev inte någon MS 48 tyvärr, hydraulaggregatet väger ca 55 kilo, inget problem för hjulingen.Men det mindre aggregatet till den mindre vagnen väger bara ca 35 kilo så hanterbarheten blir ju lättare med denna vagn.Men JÄVLAR ANÅDA vilket ekipage MS 38/48 är, och vilken kran, den är fullt körbar med aggregatet på lite mer än halvfullt, tyst och fint med Honda 13/hp

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

wingen007  
#172422 Apråpå justerbar boggie. Har just köpt en xyz320 med drivning men jag tycker dom satt boggien väldigt långt bak. Med kranen längst fram blir kultrycket väldigt högt. Har inte vägt och kollat.
Någon som har en uppfattning om vilket kultryck man bör ha på en 4-hjuling med stel bakaxel (Kymco 500)? Boggien är justerbar men inte mer än 10 cm då dom inte tagit upp mer hål i rambalken för hydraulikslangarna. Jag skulle vilja kunna justera fram boggien ca 50 cm men får då ta upp hålet lika mycket =försvagning i rambalken.

Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Sune_  
#172433 Sålänge den går att styra ordentligt borde det inte va nån fara, vi körde i ca 15 år med en polaris 350 med stel axel och den höll trots enorma kultryck många gånger.
Men ja förstår ditt problem, 10 cm va inte mycket till justering inte.
Tyckte Åke på kranman sa att min nya vagn skulle gå att justera 80 cm fram och tillbaka, men då vet ja ju inte exakt hur dom löst det med slangdragning till drivningen.

Men högt kultryck får man nog ändå räkna med vid tom vagn, kranen väger ju ändå ett par hundra kilo och dom går ju inte bara att trolla bort. Har ju aggregatet fram som motvikt och det underlättar ju något åtminstone.

   TS
Avatar Fallback

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

wingen007  
#172461
Sune_ skrev:Sålänge den går att styra ordentligt borde det inte va nån fara, vi körde i ca 15 år med en polaris 350 med stel axel och den höll trots enorma kultryck många gånger.
Men ja förstår ditt problem, 10 cm va inte mycket till justering inte.
Tyckte Åke på kranman sa att min nya vagn skulle gå att justera 80 cm fram och tillbaka, men då vet ja ju inte exakt hur dom löst det med slangdragning till drivningen.

Men högt kultryck får man nog ändå räkna med vid tom vagn, kranen väger ju ändå ett par hundra kilo och dom går ju inte bara att trolla bort. Har ju aggregatet fram som motvikt och det underlättar ju något åtminstone.


Man får väl testa fram boggiplaceringen så att man har lagom kultryck med last på vagnen. Men genar inte vagnen om boggien sitter långt bak?
Hur kan man testa fram/räkna ut optimal placering för att få vagnen att följa cykeln på bästa sätt?

Användarvisningsbild

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

anersimyra  
#172469 Det blev stort kultryck med avestavagnenockså, jag köpte ett "steltillbehör" och det blev väldigt bra.Xyz verkar vara väldigt lång, min är totalt 3,45 lång i fullt indraget läge och ska gå att dra ut 40 cm till, men då blir den nog knappt körbar även om den är tom, det skulle nog bli väldigt svårt att få hjulingen att styra gissar jag.
Mvh Anders.
wingen007 skrev:Apråpå justerbar boggie. Har just köpt en xyz320 med drivning men jag tycker dom satt boggien väldigt långt bak. Med kranen längst fram blir kultrycket väldigt högt. Har inte vägt och kollat.
Någon som har en uppfattning om vilket kultryck man bör ha på en 4-hjuling med stel bakaxel (Kymco 500)? Boggien är justerbar men inte mer än 10 cm då dom inte tagit upp mer hål i rambalken för hydraulikslangarna. Jag skulle vilja kunna justera fram boggien ca 50 cm men får då ta upp hålet lika mycket =försvagning i rambalken.

Användarvisningsbild

Re: Justerbar boggie kranman mfl.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172477 På min XYZ är kultrycket ca 100-110 kg (vägt) där jag har boggien nu. Den sitter där 320 har sin. Det har hållit i många år och många lass men ska kompenseras med framvikt (med aggregatet ca 85 kg) och steloperering även där....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).