Engelthon skrev:Detta är en klart att det inte tar någon större tid som jag ser det bara dom inte försvinner och vad skulle hända då?
Kontrollmätning med dagens aggregat tar otroligt lång tid om man kör fyra olika trädslag dagligen och skall uppfylla dagens krav (i Finland) för skördarmätning.
Säg att du tar en slumpmässig mätning varannan dag och en större varannan vecka + 4 stora i året som är normerna vi kör efter.
Det ger i snitt 10min varannan dag 30min varannan vecka, dom stora är svårt att räkna på för det skall vara en utomstående kontrollant som tar dom men det tar ändå tid.
En liten uträkning: v=veckor d=dagar t=timmar min=minuter
52v-8v=44v*5d=220d/2=110d*10min=
1100min52v-8v=44v/2=22v*30min=
660min1100min+660min=
1760min årligenOm du då hugger 580stammar/7t*60min=420min=1,38stammar per minut*1760min=
2428stammar per år med en medel stam på 0,1m3 så har du
242,8m3 årligen som du går förlorad på grund av provmätningen.
Då kan ni själv räkna ut vad det kostar med den taxa ni kör efter.
Detta är dessutom räknat på att du inte behöver kalibrera maskinen någon gång utan detta är bara provmätningarna, skall maskinen kalibreras så krävs det ytterligare provmätningar för att kolla att kalibreringarna stämmer.
Så skulle det finnas ett system som skulle klara sig utan allt detta mätas så skulle jag gladeligen köpa det.
Jag valde en gång skogen nu är jag fast...........