Inomgårdsmaskiner

PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

11 inlägg 12053 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

karlastrid007  
#171368 Det ser ut som en kvalitetsklyv a la faxe men med två utmärkande egenskaper jag tror uppskattas: ett större bord för veden samt en ställbar 4-klyvare:

http://www.carlsonerna.se/vedklyvvedkapar/pw-klyven

Den är tillverkad i Mora om jag förstått rätt? Samma tryck som faxe men lite snabbare också va?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

totte  
#171373 Kvalitetsgrejor, lite dyrare än Faxe, men ställbar 4-klyv och snabbare kan motivera ett lite högre pris. Den har 4kW motor, Faxen har 3 kW och därmed orkar den en pump med högre flöde.

Här har du den på tillverkarens hemsida: http://www.perwikstrand.se/vedmaskiner.asp?nav=16040000

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171485 Svensktillverkade klyvar som ser bra ut. Har bara sett en stående på en Granngårdenbutik utan möjlighet att provköra. Priset verkar väl ligga mellan Faxes och Bala.

Användarvisningsbild

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

totte  
#171503 Har också sett den nån gång, minns inte var, men på nåt säljställe. Gedigen och välsvetsad. Så är du beredd att lägga upp vad den kostar får du helt klart en riktigt bra klyv. Borde gå att "tjôta" ner priset nån tusenlapp. I varje fall få med ett par dunkar hydraulolja till första bytet.

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171511 Jag har en sån. Kan inte jämföra med Faxe eftersom jag inte har testat en sådan, men jag är väldigt nöjd med PW. Hade en Bala Agri Hydraulyxan förut och jämfört med den är det som natt och dag. Hydraulyxan orkade bra och var skapligt snabb, men ibland sviktade den oroväckande. Lät illa gjorde den också. PW är mycket tystare och känns betydligt rejälare. Fyrklyvskniven som går att ställa steglöst är väldigt användbar.

Det enda som inte var helt bra på min var att fjädern till dödmansgreppet gick av, men det var enkelt fixat. Brydde mig inte ens om att ringa och be om reservdel. Sen är tryckplattan lite hal. Det finns en dubb i mitten, men den greppar inte om snitten på vedkubbarna är för sneda. Det fixade jag med genom att svetsa fast en OK48-pinne och klippa av den på några ställen på plattan så att det blev som smådubb på den. Det funkar finfint.

På det hela en mycket bra klyv. Jag har inte ångrat den investeringen en sekund.

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

Jejk  
#172301 Köpte en PW-klyv för någon vecka sedan, körde den först idag och är mycket nöjd. Fast en sak gjorde mig lite fundersam, själva fyrklyvskniven, de två bakre knivarna verkar vara i sämre stål för eggen på mina knivar böjer sig. Någon som råkat ut för samma? Ska jag slipa till det själv eller?

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

elis  
#172305 Det är väl nåt j--a kinastål från dalom och sådant ska du ju inte börja med att laga själv. Snacka med säljaren om de ska sätta dit något som matchar priset istället.

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

Jejk  
#172313 Var ute precis och skulle klyva lite, efter första klabben dog klyven. Trodde först någon säkring hade gått men icke. Hör att den får ström när jag trycker in startknappen men vägrar starta. Suck. Lite trist att det blir såhär när jag bara använt den 3-4 timmar.

Ska ringa till Carlsönerna imorgon och höra.

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

karlastrid007  
#172316 Köpte du den på carlsönerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

Jejk  
#172317 Puhh, upptäckte att en av huvudsäkringarna gått. Därför den betedde sig konstigt. Men ska höra med Carlsönerna iaf angående bakre klyvknivarna.

Svar ja, köpt hos carlsönerna.

Avatar Fallback

Re: PW-klyven, vad tror/vet vi om den?

Fredrik N  
#172318 Jag har en Bala vad den nu heter, den har fungerat väldigt bra ändatills det blev kortslutning i motorn.
Hm, har den funkat bra då. Det jag funderade på var att jag tyckte arbets ställningen blev konstig med tanke på hur spakarna var placerade, då jämför jag med Balan jag har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).