Traktorn i skogen

Hydraulproblem ventilpaket

13 inlägg 10242 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulproblem ventilpaket

ks12  
#172263 Har köpt mig en Farma huggarvagn från 1995 med ett elektriskt ventilpaket som jag hängt efter min Fiat 780DT. Ventilpaketet styrs av ett system vid namn EHC4000. Systemet förses med 24v vilket innebär att det transformeras från 12v. Jag har dragit en ordentlig kabel och kollat att det inte blir något spänningsfall när jag väl får igång systemet.

Mitt problem är att jag måste varva enormt mycket (nästan 2.000 varv) för att det skall fungera vettigt.
Jag har testat systemet bakom en nyare MF och det var i stort sett samma sak här. Var tvingad till att varva ca 1500 varv för att få funktionerna att fungera.

Min undran är nu om det är flödet eller trycket som är problemet?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Om jag byter till ett system som drivs av kraftuttaget vill jag ju vara säker på att det fungerar!

Kan tillägga att lastaren fungerar utmärkt så jag tror inte att pumpen är sliten.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

Elle_46  
#172289 Kolla hur många liter hydraulolja kranen kräver och hur mycket pumpen ger!

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

ulfgustav  
#172338 Det verkar som du har problem med pilotoljeförsörjningen.
Hur är den arrangerad? Vilken ventil är det? Vilka förstyrventiler?
Bilder skulle underlätta.

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

mb track  
#172426 du borde kolla upp pumpen går den sämre vid varm olja måste va pumpen det beror på eller oljan

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

ks12  
#172437 Har kollat upp att pumpen skall ge ca 45 liter/minut när det är ny. Kranen kräver 40-50 l/min och ca 180 bar.
Har tidigare kört en kran som kräver 35-50 l/m utan att får varva mer än runt 1100 rpm (dock med vanligt spakställ).
Har inte märka att det varit eller är någon skillnad om oljan är varm eller kall.
Har nu beställt en manometer för att kunna mäta upp trycket.
Bilder på ventilpaketet kommer inom det närmaste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

ks12  
#172555 Lägger upp bild för att visa hur ventilpaketet ser ut.
IMAG0121.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

ks12  
#172556 Ytterligare bild.
IMAG0129.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

sveakatten  
#172588 Då Kan du se så elen öppnar sliden fullt?
Eller ha någon som hjälper till?
Att du har rätt paket så du har genomlopp har du väl kollat?(vet inte om det funkar alls annars)
Mvh Jan

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

mb track  
#172622 tycker att vissa ingrepp utförda i ditt paket kolla med tillverkare använder de presshylsor svar ja finns vissa konstiga ingrepp i bilder på ditt paket, kolla med tillverkare tryck . retur även singnal tryck till paketet. kan gå illa annar dina el ventier i paketet tål max 30 bar .. john deere mb trak

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

ks12  
#172747 Har kollat så att elen öppnar sliden fullt och kan inte se att det är några problem. Dock öppnar den bara när det är riktigt högt varvtal på traktorn. Utan tryck så rör sig ventilerna inte alls och vid ca 1200 rpm så ser man att ventilerna börja "rycka". Först vid över 1500 rpm börjar ventilerna öppna sig någorlunda vettigt. Detta innebär ju att elen inte orkar flytta ventilerna av egen kraft utan det behövs ett högt oljetryck. Brukar det fungera så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172748 Elen flyttar inga ventiler utan dom öppnar för ett servotryck som öppnar ventilen sen.
De finns någon flödesdelare som tar ut servotrycket från övriga flödet, de är där som problemet finns eller att de blir ett mottryck i returen på servokretsen, igen att mäta trycket i servokretsen

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

Griffin  
#172962 Hur ser din anslutning ut i traktorn? Använder du det dubbelverkande uttaget eller har du fri retur? Jag misstänker att du måste ha fri retur för att systemet ska fungera. Ofta finns det ju ett litet mottryck på retursidan i ett dubbelverkande uttag och det vill ventilpaketen sällan ha.

Avatar Fallback

Re: Hydraulproblem ventilpaket

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174992 mät rundpumpningstrycket så det inte är nåt problem med returen, sen bör/skall det sitta en ventil i den gaveln där tryckledningen går in som ger tryck till servodelen av ventilpaketet. Går det hitta nån id skylt på paketet??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).